• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har i vilket fall rivit ur den gamla spartanska inredningen.
Först bestämma värmesystem och sedan var toaletten skall vara.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    844,4 KB · Visningar: 69
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Min Webasto är också avsedd som parkeringsvärmare, dvs. en drift tid på 1 timma om man använder tidsuret.

Men, men. Sladden som går till klockan har en röd och en svart tråd. Kortsluter man dessa går manicken kontiunerligt. Man kan ha en kortslutande brytare, gärna med med ljus så man ser att den är på. Är den inte på med den här brytaren kan man använda klockan och program som den ger, precis som vanligt.

Varför den skall bara användas som P värmare vet jag ej, har verkligen detaljstuderat manicken då jag har full dokumentation över den, men inte hittat några svaga punkter. Den är dessutom säkrat mot övertemperaturer, så den borde slå av vid överhettning. Jag körde som test min manick dygnet runt efter installationen, bara för att se om det händer något när garantin är ny, men inget ovanligt hände. Nu har jag använt den första Webaston fem år i Winnebagon och den funkar som en klocka.

Jag tror mycket beror på installationen. Man skall ha goda marginaler till vissa värden som tex. minsta tillåtna vattenvolym som är 4 liter. Tror jag har 12 liter. Sedan har jag manicken monterat i den gamla gasolboxen och där är det torrt och rent. Insugs och avgasslangarnas längd är viktigt för att erhålla god förbränning, där har jag prickat in medelvärden, mellan mini och max längd. En annan viktigt detalj är höjden på aggregatet, den skall helst ligga något under det övriga systemet så en naturlig avluftning sker. Sedan har jag på några kniviga ställen satt en grenrör med en autoluftning, 5 mm slang till expansionskärlen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hur gör du eftersom den värmer upp till 80 grader. Blir det inte för varmt i bilenöver då?
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag e båt o bil tekniker ock har monterat en hel del olika värmar under åren både luftburen ock vattenburen! Mitt system som jag har byggt fungerar med den orginalmonterade parkeringswebaston termo top c 5kw,
Har också kopplat in mig på orginal manövringen som Big Spender nämner, men jag har även kopplat in en rumstermostet på sladdarna. Nu e det säkert en del som säger att det inte är bra med tanke på att webaston är konstruerad att gå hela tiden ock bara drar ner farten när den kommer upp i fabriksinställt temperatur ( intern termostat) av den anledningen att den bygger avlagringar vid varje start o stopp!! Har nu kört med rumstermostaten i flera år ock fungerar perfekt. Märker inget av avgas luckt,har monterat extra dämpare för förbränings luften går tyst o fint hörs minimal ute o inne(kompressorkylskåpet låter mer)
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om jag bara kan klura ut hur man gör så kann jag lägga ut lite bilder ock ett schema på mitt system (när ock om jag får tid!!!)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack för svar men blir mer o mer rådvill vilket system jag tänker välja. Varmluft eller vattenburet. Ser ut som bästa lösningen är ändå Truma. Då för jag både värme o varmvatten i eldrift i samma maskin men det svider i plånboken.(25.000) skall leta vidare
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Lugn i stormen, jag tror det kommer bra "Truma-alternativ" här i din tråd.
Dieseldrift tror jag är din melodi.
Det borde även gå att finna beg. alternativ,
tänker på Tyskland som borde vara en "guldgruva" vad gäller beg. hb-delar, någon här på HBK borde veta var/hur :)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Avgasslangen och fläkten (som sitter längst ut på avgasslangen) den är inte heller billig. Köpte slang och fläkt från Tyskland kostade kring 3000kr. Bossing skulle ha 6000kr.
Ha det
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hittade en komplett helt ny Truma D med eldrift hos en säljare i Tyskland men verkar kosta likadant från alla. Beställde en sådan för 3 år sedan till min gamla bil i Tyskland hos WoMoServ för 16500 men fick besked att han slutar sälja utanför tyskland beroende på språksvårigheter. Hade tom betalt den men fick tillbaks mina pengar. Hade ändå köpt från honom två år tidigare. Får väl söka men jag måste först besluta vilket system innan jag kan fortsätta bygga vidare.
Hoppas nån i klubben hittar något :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skickade ikväll ett mail till min tidigare leverantör från tyskland om vilket pris han kunde ge mig på en truma. Vet inte om det går att pruta med tyskarna men försöka duger :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har fastnat i en rundsoffa lösning där rundsoffan är längst bak och gärna så breda sittsar som går att ligga på, fönster runtom för god sikt. Toaskåpen direkt bakom förarstolen och köket där du har den. Passagerar stolen skall vara vändbar....
Det är en stor fördel om man kan sitta och ha ordentlig runtomsikt från bekväma soffor...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej BigSpender
Vad för märke. På den bilen du håller på med ?
Tänkte också att höra med Sjöberg som har byggt om en likadan bil som mig hur han har löst sin värme och varmvattenfråga.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ny planlösning med vridbara framstolar som förslag

Bra planlösning. Ångrar mig att jag inte använde vridbara förarstolen till matbordet. Jag har dock färskvattentanken under en av sofforna och batteribank under den andra. Föreslår en vikdörr före sovrummet, Det känns inte bra att laga mat i sovrummet. En vikdörr plus en köksfläkt är jättebra. Inget os in till sängkläderna.

Din bil blir säkert bra.

Hälsningar
Alve
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag håller med om att planlösningen ser bra ut. Förarstolen kommer nog att hamna lite längre bak i bilen i vridet läge än vad man tror på planeringsstadiet tack vare att ratten tar en del plats.
Bra att veta är att det går att dra fram köksdelen ut en bit i "dörrhålet" om man vill.

Angående värmesystem så är jag precis lika rådvill som dig, enda skillnaden är att jag varit det i tre år nu...
Det har dock inte varit något större bekymmer då vi har mest tid för husbilen i Juli och bilens orginalmonterade webasto går att dra igång om man fryser när man vaknar, när vädret blir för djävligt brukar vi leta fram ett ställe med elstolpe så vi kan köra en kupéfläkt över natten.
För ett tag sedan så skaffade jag en Ebersprächer luftvärmare på 4Kw, den krånglade dock när jag skulle testköra den och lades i malpåse, till våren hoppas jag att jag fått ordning på den och nu under "regnperioden" blir det nog bara ett par skidresor över dagen med husbilen, då räcker webaston bra för oss.

mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Lika rådvill som du men du har ju gjort klart bilen golvmässigt så ett val försvinner för dig tror jag. Säterna går bra att vrida med dom vridplattorna jag köpte. Ett litet problem var att det skavde lite,lite i handbromskåpan. Läste på en engelsk säljsida fanns det en sänkningssats till den men dessvärre sålde dom inte till sverige. Var sitter din webasto originalmonterad i bilen ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det skall finnas en anpassad vattentank till Sprinter. Är det någon som vet hur den skall sitta ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jo, men ungarna växer och jag måste förlänga deras sängar, dessutom blev jag inte alls nöjd med min golvmatta, så man vet aldrig.
Angående handbromsen så är vi några Hbk:are som satsat på en nedfällbar spak från den nyare modellen av sprinter, men jag blev ändå tvungen att sänka spaken ett par centimeter för att det skulle gå fritt, sänkningen ordnade jag själv med en rejält tjock plåtbit samt lite borrande och gängande.

På våra årgångar av sprinter sitter de som är originalmonterade under vänster framlyse.

Jag har för mig att jag tittat på anpassade vattentankar hos Reimo, som jag minns det så finns det en höger och en vänster för montering under bilen samt en för montering inne i bilen direkt bakom stolarna.

mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Min bil är från början 4,6 ton med tvillinghjul men är typad ner till PBll
Har tidigare gått i tyskland som yrkesfordon. Sitter en färdskrivare i och varvräknaren är borta. Hur får man bort en sådan och dit en varvräknare ?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 31
Toppen