• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga husbil på VW Transporter

R

RobbeS

Guest
Som ren amatör så tror väl jag inte att fukten blir något större problem om det nu inte kommer in kall luft i det varmare utrymmet. Så jag skulle nog hellre sätta in en fläkt på väldigt låg effekt vid behov som suger ut luft från skafferiet ut i naturen än ventilera in luft utifrån. Isolering skulle jag köra året runt då det även hjälper mot värme utifrån.
Vi löste fuktproblem i tvättstugan med en fläkt som går hella tiden på svag effekt. Gjorde också att vi fick en cirkulation på luften i hela huset.
I övrigt följer jag tråden med intresse. Blir garanterat en riktigt fin husbil.:)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland gör även amatörer helt rätt RobbeS....;)

Men jag tror att kowpow inte kommer att ha en tvättmaskin i skafferiet :eek:

För det du gör är ju att ta ut fukten som kommer från bl.a. tvätten/tvättmaskinen.mm...

Förr i tiden på 1900-talet var det vanligt med ett inbyggt skafferi i köket, och om jag inte har helt fel så ventilerades skafferiet med luft utifrån... (näädå.! jag minns helt rätt för mina föräldrar hade det så och jag hade det i flera lägenheter i min ungdom).... både för att få in kylan och för att bli av med fukten :eek: så det finns en anledning till varför ett skafferi skall ventileras med luft utifrån....kall luft innehåller mindre fukt och varm mer fukt....detta var en av de få saker jag lärde mig i skolan....på 1900-talet så jag hoppas att det gäller än i dag :confused:

Däremot skulle det fungera sämre om du RobbeS tog in luft till tvättstugan för att bli av med fukten.... men det är ju en helt annan sak än ett skafferi.... men du kan ju alltid testa och se vad som händer om du låter fläkten blåsa in luft istället i tvättstugan .... fru skulle säkert inte bli så glad när tvätten tar tid för att torka eller när fukten från tvättstugan går ut i resten av bostaden....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med samme mengde vatn i luften så er det ved 0 grader 99% og ved 26 grader 20% (siste døgn her hos oss). Så tar en kald luft inn og varmer opp så blir det tørrere enn luften som står stille inne hvor det oppholder seg levende vesner.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Under förra höstens testresa med den provisoriska versionen la jag märke till att värmarens luft inte kom åt att värma överallt. Inte så konstigt med tanke på att jag bara hade två utblås. Där det inte blev varmt var det hyfsad skafferitemperatur, om än inget skåp. Min tanke är att bygga ett slutet skåp, skafferiet, och inte isolera ut mot plåten, bara en fuktspärrad skiva emellan. Ingen ventilation in eller ut. Det blir som ett gratiskylskåp tänker jag. Med skafferitemperatur.

Lägenheten jag bor i idag har ett "äkta" skafferi med ventil genom ytterväggen och det hade jag även i en tidigare lägenhet. Men jag är inte imponerad. Eller så har jag bara inte lärt mig skillnaden på förvaring i skafferi jämfört med kylskåp, beroende på matvara och om det ska vara öppen förpackning, papperspåse eller plastpåse/burk.

Strax innan sommaren köpte jag mig en flerkanalstermometer med trådlösa givare, så nu mäter jag temperatur och luftfuktighet på framsidan, baksidan, i lägenheten och i bilen! Det är helt klart intressant att studera hur luftfuktigheten ändras beroende på omständigheterna. I bilen oftast mycket torrare än utomhus. Ibland förvånansvärt fuktig luft trots att det var väldigt torr luft dagen innan och bilen stått still och varit tillstängd hela tiden. Efter ett regn eller en disig dag väldigt mycket fukt i utomhusluften. Ju varmare desto torrare luft, åtminstone när tempen rört sig mellan 15-30 plusgrader. Om mätarna funkar som de ska ;)

Hittills har min tanke varit att ha få slutna utrymmen i bilen. Luften ska kunna cirkulera och kanske jag sätter in småfläktar här och där om det verkar behövas. Luften från webaston portioneras ut på 8 skilda ställen vid golvet och den varma luften stiger sedan uppåt där det är möjligt. Skafferiet och kylskåpet, placerade bredvid varandra, vattentankarna och toan är de enda mer eller mindre slutna utrymmena. Lådor, skåp och förvaringsutrymmen ska ha ventilationsöppningar. Vattenkopplingar, framförallt kallvattnet, ska jag lägga lite isolering runt och i övrigt ska jag minimera kalla plåtytor. Jag hade inget problem med kondens på fönstren under provveckan förra hösten. Är det bara bra rotation på luften generellt så tror jag det kommer att vara relativt torrt i bilen. Det är väl om jag skulle tappa ut en eller några liter vatten eller annan vätska som skulle kunna ställa till det. Därför plastmatta med uppdragna kanter där det går, i övrigt ventilationsmöjlighet, är min tanke.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kommer en tabell från SMHI i Sverige som visar luftfuktigheten i Sverige när utomhus tempen stiger... Och vad Knut skriver när han har 0 grader i luften och 99% fuktighet.... misstänker jag att han har mätt fuktigheten när han sitter i swiming poolen :eek:.... för 99% fuktighet är ju bara vatten med 1 % luft... eller ?

länken är till tabellen....

Google Image Result for https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.34697.1490012520!/image/absolutfukt-temp-mattnad.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/absolutfukt-temp-mattnad.png


absolutfukt-temp-mattnad.png
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Med samme mengde vatn i luften så er det ved 0 grader 99% og ved 26 grader 20% (siste døgn her hos oss). Så tar en kald luft inn og varmer opp så blir det tørrere enn luften som står stille inne hvor det oppholder seg levende vesner.

Webaston tar luften utifrån, värmer upp den och blåser in i bilen. Det sägs att det blir torrare luft i bilen med luftvärmare jämfört med vattenburet och konvektorer. Då fukt kan vara ett problem bör det vara en fördel med luftvärmare, tänker jag.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Anger inte luftfuktigheten hur mycket vatten luften kan ta upp, inte hur stor andel vatten det är i luften... När det regnar/precis slutat har jag noterat att luftfuktigheten är 99%. Men det går bra att andas därute och simma går inte :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Anger inte luftfuktigheten hur mycket vatten luften kan ta upp, inte hur stor andel vatten det är i luften... När det regnar/precis slutat har jag noterat att luftfuktigheten är 99%. Men det går bra att andas därute och simma går inte :D

Jag läste nu lite på Wikipedia om luftfuktighet.... och det om % som du skriver stämmer... det finns tydligen minst två sätt att mäta luftens fuktighet ... ett.. den Absolut luftfuktighet... och nästa är Relativ luftfuktighet... och det är lätt att blanda ihop dem.... speciellt för mig som inte visste/tänkte på detta.... Men hur som helst så verkar du har klart för dig hur du skall bygga.... så fortsätt nu så vi kan följa ditt bygge ;)...
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Fick precis veta att plastmattan som normalt skulle ta 2-5 dagar att leverera inte kan levereras förrän i slutet av september. Förbenade lurendrejare är vad de är. Nu måste jag hitta plastmattan på annat håll. Det skulle vara en sån där stark homogen vinylmatta 1-1,5 mm, från Forbo tror jag det var. Suck.
 
F

F.d. 51897

Guest
Mycket spännande tråd som jag följer då jag under veckan själv fick tag i en bil med alla mina krav. Vart en T4 men känns som vi har liknande mål med bygget. Riktigt fint jobb än så länge.
Hur har du tänkt med isolering för väggar och tak, kommer du köra på samma metod där med betongmatta i lager eller? Suttit timmar på forumet nu och läst allas råd och rön med isolering men tror själv jag kommer köra på att isolera med cellplast eps/xps då de bitar som ska stoppas i är väldigt fyrkantiga och man kommer åt väldigt bra.

Som sagt följer med spänning!
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej Bennis! Kul med ett parallellprojekt!
Ja jag kör med betongmattan överallt, den är smidig att anpassa till de utrymmen som ska isoleras. Dessutom köpte jag en hel rulle så det kommer att räcka och bli över. Det är en del snack om öppna respektive slutna celler i isoleringsmaterialet men såvida man inte får vattenläckage inuti bilen eller har usel ventilation så tror jag inte det kommer att bli några fuktproblem i en liten plåtis. Därför bygger jag i vanligt trä och har inte tänkt olja in det heller. Däremot blir det lite färg här och där, plastmatta, tapet och annat. Särskilt fyrkantiga utrymmen tycker jag dock inte att en Transporter har...
Lägg gärna upp en tråd för ditt bygge, för jag är nyfiken på dina lösningar :)
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Idag var det dags att såga till golvskivorna. Jag bestämde mig för att lägga in skivorna på tvären för då blir det bara tre skivor. Hade jag lagt in skivor på längden hade det blivit en stor skiva över större delen av golvet och sen flera mindre passbitar som inte sitter ihop med de andra skivorna. Med tre skivor blir det bara två skarvar.

Några flyttkartonger klipptes till efter bilens invändiga former och därefter sågade jag skivorna efter mallarna.

DSC03555.jpg

Det blev rätt snyggt tycker jag!

DSC03565.jpg

Hela golvet ligger nu på plats men jag har inte gnisseldämpat eller skruvat fast skivorna ännu.

DSC03559.jpg

Ska tejpa vävtejp runt kanterna (sån där svart tejp man har till kablage) dvs mellan trä och plåt. Mellan reglar och skivor är jag inne på att lägga en tunn sträng sikaflex.

Här nedan har jag sänkt golvet för skafferiet. Ingen isolering under, alltså. Bara 2 mm stegljudsmatta. resten av golvet har 36 mm isolering. Plus 2 mm stegljudsmatta.

DSC03567.jpg

Innan jag fäster golvskivorna permanent behöver jag förbereda en del saker som ligger / ska ligga under skivorna ute i kanterna mot dörröppningarna. Det är ventilationsutblås, ytterligare reglar längst ut så att man kan kliva på kanterna utan att det sviktar, och en LED-list för belysning av fotsteget vid skjutdörren. Det gäller att inte glömma något, för när skivorna väl är fastsatta blir det mycket svårare att komma åt. Förutom LED-listen ska det inte vara några eldragningar i golvet.

Det var lite spänt i morse innan jag började jobbet. Jag visste inte hur det skulle gå eller hur mycket det skulle jävlas. Då jag byggde regelverket först, innan jag visste hur jag skulle lägga ut skivorna, fanns risken att det inte skulle finnas någon regel under skarvarna. Utan regel under skulle den ena skivan kunna svikta medan den andra ligger kvar, med nivåskillnad som följd. Det skulle slita på plastmattan som ska ligga över. För att lösa det tänkte jag fräsa kanterna så att den ena skivan som saknar stöd skulle kunna vila på den andra som har bättre stöd. Men allt föll på plats, det fanns reglar där det behövdes. Det gick bra att anpassa skivorna efter bilens former. De misstag jag gjorde var inte allvarliga utan gick att rätta till. Vinklarna stämde bra och det blev inga konstiga fel som fortplantade sig mellan skivorna. Så här efteråt tycker jag att det var så enkelt det bara kunde vara. Så nu känner jag mig lättad och glad! Dessutom bådar golvet gott för resten av bygget, för nu finns det en stabil grund att bygga vidare på :p
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
jo jag tänkte kanske det är också bra om du lägger isolering mot väggen där golvplywooden går ut mot väggarna så du inte får fukt i golvet... det är mycket fukt att tänka på:eek:

Nu när jag ser skivan gå ut mot plåten så inser jag att jag vill hindra allt möjligt från att åka ner i mellanrummet - sand, barr, smuts, småsaker - och vatten. Någonting ska täta skarven. Isolering? Sikaflex?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sikaflex eller annen PU masse er beste løsning på å få tette elastiske skarver som kan males eller limes på.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som Knut skrive så är PU massa bra att spruta ner där, men om du någon gång måste ta ut PU massan... så blir det jobbigt..... himla jobbigt och du ångrar säkert då att du sprutade PU massa där....
Jag hade köpt (de är inte dyra) rörisolering och tryckt ner i springornar, den finns i olika diam. och olika mjuka så ta den mjukaste du hittar då den är lättare att trycka ner i springor.....
Detta är bara ett tipps...

IMG_0111.JPG

IMG_0110.JPG
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Använde gårdagen till ett besök i byggbutiken då deras internetbutik inte höll måttet. Eller rättare sagt, just den kundtjänstpersonal jag hade mailkontakt med förra veckan höll inte måttet. Jag hade beställt en plastmatta som tydligen inte finns på lager. Det, i kombination med ett datafel hos byggföretaget, gjorde att beställningen sket sig. Den jag fick mailsvar ifrån var kanske inte helt ohjälpsam men ganska okunnig varför hon drog iväg åt helt fel håll med svaren och sa dessutom emot sig själv. Först tog jag svaren som representativa för företaget men sedan insåg jag att det hade med personen att göra och då bestämde jag mig för att ägna en regnig dag (som inträffade igår) till att besöka närmsta butik. Väl där fick jag först hjälp av en person som i och för sig var trevlig men inte den som kunde mest. Sen kom en annan personal förbi som hade stenkoll. Hon berättade även att om man beställer på hemsidan, betalar vid beställningen och råkar använda MasterCard, då inträffar ett fel. De IT-ansvariga har ännu inte kunnat lösa problemet men det som händer är att underleverantören/golvtillverkaren får ingen beställning och kunden får ingen leveransbekräftelse. Det var exakt det som hände i mitt fall. En orderbekräftelse men sedan tyst som i graven. Efter utlovade 2-5 dagar kontaktade jag företaget och fick upplysningen att det skulle ta närmare 2 månader. Och så ett stolpskott i kundtjänsten ovanpå det. Nu väntar jag på att den unga kvinnan med stenkoll (ser nu att det står butikschef på visitkortet) ska återkomma med en lösning som gör att jag får ett plastgolv så snart som möjligt i en nyans som funkar för mig. Oklart ännu om det blir Forbo eller Tarkett. I vilket fall en homogen vinylmatta ca 1,5 mm tjock i någon mörkgrå nyans. Forbos matta (som jag försökte beställa) är i serien Termastar medan Tarketts matta heter Aquarelle. För den som undrar så heter varuhuset Bygghemma.se och är vad jag kunnat finna ett av få företag som säljer de här mattorna direkt till privatpersoner. Byggföretag kan till och med köpa pvc-fria plastmattor.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Har du kollat med någon mattläggarfirma? Dom borde inte ha några problem att sälja några kvadrat till dig.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Nej, jag har inte kontaktat någon mattläggarfirma, vet inte vilken det skulle vara. Däremot fick jag leveransbesked från Forbo i morse om hemleverans imorgon. Nyss blev jag även uppringd från butiken jag besökte i söndags/förrgår och fick reda på att Forbo hade packat ordern redan i fredags vilket innebär att beställningen var på väg trots att både hemsidan och kundtjänst sa något annat förra veckan. Bygghemma.se har uppenbart en del att jobba på för att få rutiner och system att samarbeta. Däremot verkar företaget på det hela fungera som det ska och med eventuellt lite handpåläggning får man det man behöver. Jag är nöjd för jag får exakt den mattan jag ville ha. Jag kom inte ihåg det förrän igår - Forbos matta är genomfärgad medan Tarketts bara har ett tunt färgskikt överst och är vit under. Genomfärgning kanske begränsar mönsterurvalet men mattan klarar skador och slitage till ett större djup. Visst, jag behöver ingen militärspecad matta men det känns inte fel att använda stryktåliga material om priset är okej.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Denna omgång kompletterande småfix. Isolering på utsidorna av regelkonstruktionen, några anpassningar här och där samt några reglar för extra stabilitet.

Lade även ett par timmar på att tillverka en ny burk mellan 60 mm luftvärmeröret från Webaston och 25 x 200 mm värmekanalen i golvet. Precisionsklippte aluminiumplåt, bockade mjukt till en fin form, måttade och klippte sidostycken i aluminium och sen gav jag mig på att löda ihop klabbet med Techno-welds metod. Det var där det sket sig. Antagligen är en sådan här konstruktion lämplig som gesällprov efter en tids utbildning, för man måste vara grymt lätt på handen och inte värma för mycket och inte värma för lokalt. Plåten bucklade sig åt ena eller andra hållet medan jag hettade upp den och när den var varm nog att löda så var det plötsligt en glipa på 3-5 mm mellan plåtbitarna. Värma mer, pressa ihop bitarna, ny glipa nån annanstans. Även om jag blev bättre och bättre på att löda så är jag inte tillräckligt bra ännu. Till sist avslutade jag försöket med ett frustrerat stamp mitt över burken. Den höll ihop väldigt bra, även om jag aldrig fick alla skarvar helt täta. Istället monterade jag dit min första provisoriska version i aluminium och trä och tätade med sikaflex. Kommer jag på hur jag ska göra en bättre konstruktion kan jag alltid byta framöver.

Jag lade därefter ut de tre golvskivorna på marken och tejpade ihop dem med silvertejp.

DSC03601.jpg

Sen rullade jag ut plastmattan över golvskivorna och följde konturerna med kniven.

DSC03605.jpg

Efter det rullade jag ihop mattan igen. Nu är den nästan helt klar att limmas på plats, men först ska jag bygga en del av inredningen. Och för det behöver jag se mina linjer och anteckningar på träskivorna.

Och så bestämde jag mig för att krypa under bilen för att se om det inte finns någon plats mellan balkar och täckplåtar där jag kan dra ut ett avloppsrör. Och det finns det, i ett hörn för upphängningen av reservhjulet.

DSC03592.jpg

Sedan tidigare hade jag köpt en Caravanstussen, jag tänkte att 20 mm blir bra och sen när jag beställde på nätet fick jag börja om med beställningen från början och den andra gången missade jag att ändra inställningen till 20 mm så jag fick hem ett 25 mm rör istället. Så nu blev det till att försöka böja ett spiralarmerat PVC-rör med ytterdiameter över 30 mm i 90-graders vinkel för att få plats under golvskivan, dvs 36-38 mm utrymme i höjdled. Det gick ganska bra även om det är tajt, det blev lite ovalt i böjen, men med tanke på att färskvattentankens utlopp bara är 20 mm i diameter och gråvattentankens 15 mm så tror jag inte att den ovala böjen kommer att begränsa utflödet. En massa sikaflex på ovan- och undersida skyddar hålets rena plåtytor och håller tätt.

För att kunna inspektera och eventuellt åtgärda problem köpte jag en liten rund inspektionslucka för båtar som jag ska montera över genomföringen.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Någon som kan berätta hur stelt/hårt sikaflex blir med tiden? Just nu har jag kilat en träbit mellan utloppsröret och karossen för att hålla böjen i 90 grader. Kommer jag att kunna ta bort träbiten sen eller måste jag sätta dit en tåligare distans? Jag skulle kunna acceptera att röret lutar 45 grader men problemet är att det blir åt fel håll, dvs öppningen framåt, så att stänk och smuts lättare kommer upp i röret.
 
Toppen