• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brödautomat

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hmm, hur bra är denna utvecklingen? Vi träffar knappt våra grannar och vi byter gasolen i en automat och när vi tankar husbilen går vi sällan in i butiken och tvättar toaburken i en robot. Pratar med varandra på olika forum men vi träffas inte. I vår konkurrens så rationaliserar vi bort oss själva. Hörde ordet robotskatt förra vecka, denna artikel är lite äldre Nu börjar debatten om robotskatt
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Robotskatt låter, jag tror felet är att vi kanske borde lagt skatt på produkter och inte på arbete, då hade vi nog inte behövt var så oroliga i dag för morgondagen eller...?
Men kul ändå med baguette maskin!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Pizzaautomat såg vi i Italien redan för säkert 25 år sedan. Men de var inte så avancerade och levererade bara kalla bitar, mera som våra gamla varuautomater med rader av glasluckor med var sitt litet svart handtag på höger sida som man fälld ut luckan med och kunde plocka ut en chokladbit eller vad det nu kunde vara.

Måste hålla utkik efter pizzaautomater på vår fortsatta resa!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Smart, köper man 3 får manen gratis, vilken by stod den i.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
jo förvisso ( "Bättre en brödautomat på vischan än två stängda boulangerie i stan") men i brödets och croissant förlovade hemland är det nästan som att svära i kyrkan. Men å andra sidan kan jag ändå förstå det för så mycket "Ferme¨" det finns i detta land har jag sällan skådat genom våra europa turer.
mvh
Fincan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu när jag tänker efter så är det ju inget nytt. När jag växte upp så fanns det jättestora automater på Branteviksgatan och Munkhättegatan i Malmö. Bilden hittade jag på nätet på liknande automater.Varuautomat.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, en liknande såg jag i Amsterdam på 70-talet. Där arbetade matlagare bakom automatväggen och fyllde på allt eftersom smörgåsar, matjesfiléer och chokladbitar tog slut. Det såg ganska lustigt ut att kunder och personal var åtskilda av en varuautomatsvägg.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
I min begynnande yrkeskarriär(?) var det vanligt i Tyskland, att man på motellen serverades måltiden på vita dukar och med betjäning. Det tog givetvis sin rundliga tid, innan man kunde fara vidare, mätt och belåten.
Men med automation gjorde någon ett försök att snabba upp rastuppehållet och det dök upp motell, som var helt (!) automatiserade och måltiderna köpte man "geschwinnt" i varuautomater med glasluckor.
Tråkigt (!), var bara förnamnet och vi försökte i det längsta undvika, att stanna vid dessa andefattiga ställen.
Bilden ovan fick mig att minnas.

En annan försöksvariant stod bredvid en bensinmack i en liten by uppe i Jämtland,
där man från en varuautomat kunde köpa sig en "varmkorv med bröd".
Korven låg i ett litet genomskinligt plaströr med skruvlock och såg måttligt förförisk ut
bakom glasluckan. Brödet bipackades i en plastpåse tillsammans med senap/ketchup.
Jodå, vi provade på anrättningen i ren och skär desperation, när allt annat var stängt.

Oss emellan, det var absolut ingen "hit". ;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
"I som söken skola finna" heter det, och idag har vi funnit!

Pizzaautomaten alltså:
Pizzaautomat1.jpg

Tack vare bilden på en sådan längre upp i tråden så kände jag igen denna automat när jag passerade den ståendes på en tvärgata i Étang-sur -Arroux.

Jag fick så klart vända och köra in till den för en närmare titt. Tyvärr var all text på franska men efter ett ha studerat menyn
Pizzaautomat2.jpg

så gjorde vi ett försök att köpa en pizza. Fromages hade jag en känsla av betydde ost så vi chansade på den. Efter en massa knapptryckningar och uppenbara feltryckningar så kunde jag till slut betala i kortläsaren, även om det hade gått med sedlar eller mynt. Jag valde kort eftersom jag inte visste om jag skulle få växel tillbaka på en sedel.

Efter en stund visade en liten pizzasymbol tillagningens förlopp genom att symbolen gick från blekt färgad pizza till successivt fullfärgad bild. Efter kanske max tio minuter kom det ut en pizzakartong genom öppningen vid pilen.

Pizzaautomat3.jpg
Det låg faktiskt en nygräddad pizza i den!

Pizzaautomat4.jpg

Snabbt gick vi tillbaka till bilen och smakade.

Pizzaautomat5.jpg

Det var faktiskt en av de godaste pizzor jag ätit! Men jag är ju ingen connoisseur, jag som kanske äter två, tre pizzor om året. Hur som helst, det var en rolig upplevelse som vi fick tack vare att jag sett en bild här på en pizzaautomat som gjorde att jag omedelbart förstod vad jag såg i en ögonblicksglimt när jag tittade ner på en tvärgata som vi passerade.

(Jag ser nu att bilden på pizzaautomat längre upp i tråden tyvärr tagits bort.)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hmm, hur bra är denna utvecklingen? Vi träffar knappt våra grannar och vi byter gasolen i en automat och när vi tankar husbilen går vi sällan in i butiken och tvättar toaburken i en robot. Pratar med varandra på olika forum men vi träffas inte. I vår konkurrens så rationaliserar vi bort oss själva. Hörde ordet robotskatt förra vecka, denna artikel är lite äldre Nu börjar debatten om robotskatt
Jag håller med Dig om det att vi isolerar oss från varandra, ofta pga något som kallas teknisk utveckling. Nya eller ny-gammla technologier som ska eller skulle underlätta livet kan ibland leda till negativa konsekvenser. Bröd från automat kan aldrig ha samma kvalité som färsk vara. Är man hungrig och allt är stängt? Vad göra? Kanske bättre planering av mat inköp. Att "boulangerier" är stängda under veckoslutet kan ändå ha några positiva effekter; 1 - krav på att man i förväg provianterar, 2 - bantningseffekt om man äter något mindre varje helg, 3 - mera frekventa restaurang besök med möjligheter att träffa lokal befolkning.
 
Toppen