Bränsleoptimering??

Tråd startad i 'Under Markisen' av Elnagh581-18, 15 April 2019.

1. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Det du säger stämmer dåligt. Så gott som alla biltillerkare klarar ju detta så varför skulle WV behöva fuska med den mångåriga & stora erfarenhet som dom har? Min gissning är att fusket hade mera med ekonomi att göra, dom hade väl ingen motor framme som mötte dom nya kraven.

2. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Vad har du för belägg för detta?

3. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Den information som jag fått från återförsäljare säger detta, 177hk har någon form av ändring på kolvar/vevstakar mer vet jag inte.
    När man granskar mappningar så ger 130/150hk exakt samma värden medan 177hk ger något mer.

vippen gillar detta.
  4. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Fiat sin 2,3 liter motorer har endel fysiske forskjeller - mest synlig er forskjellige turboer, mens en litt lengre vevstake og lavere kolv gir høyere trykk og dermed enda mer effekt. Laveste effekt tas ut med en enkel turbo, neste nivå er en variabel turbo - denne på en motor med høyere kompresjon og en har største utgave.

MCU programmeringen for de forskjellige variantene av "samme" motor må ta høyde for variasjonenene i diesel kvalitetene som brukes. Fiat benytter programeringen av MCU til å klare avgass kravene opp til og med Euro-5 uten bruk av AdBlue. De klarte Euro-4 uten partikkelfilter på samme måte.

Filing med MCU koden vil endre balansen i dette fintunede opplegg.

5. Lubbis

Lubbis HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
  6. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Knut, i Europa klara Fiat Euro6 utan Adblue, dock kommer bilar med Euro6-temp som kräver Adblue från och med nu.

7. PelleJ

PelleJ HBK Intresserad

Kommun:
    Umeå
    En gammal fiat(iveco) 2.8jtd 128hk klarar av höjder upp till 1700m så det är också en aspekt.
    Över denna höjd så övervarvar turbon och ylar så det kanske också är en anledning

8. BenSo 08

BenSo 08 HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3033
    Bennsan!
    Var gjorde du optimeringen o vad kostade kalaset??

9. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag gjorde den på Autotech i Trollhättan & det kostade då för 3 år sedan ~ 4000:-. Jag är däremot inte säker på att dom optimerar husbilar.

10. Lubbis

Lubbis HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    22882
    Autotech konkurs inledd 2019-04-12 länk>>

Bennsan gillar detta.
  11. Sinkan Andersson

Sinkan Andersson HBK Medlem

Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27321
    Hej.
    Jag köpte nyligen en Dethleffs 2017 med Euro6 motor på 150 hk med ”robotväxellådan”. Bilen är registrerad för 4500kg. Efter några hundra mil orkade jag inte med den slöa motorn, bilen hade svårt att hänga med i trafiken, seg vid acceleration. Jag kände mig som en bromskloss vart jag än körde.

Jag lämnade in bilen på Falkenbergs Bilelektriska och gjorde en BSR uppgradering till 184hk. Vilken skillnad! Körde till Kalmar över helgen och hade inga problem att hänga med trafiken, i kraftiga uppförsbackar håller den hastigheten utan problem. Väl värt de 5990:- det kostade. Drar runt litern vid 90km/h blandad körning, känns ok.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.