• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boxer till Camper

F

F.d. 57632

Guest
Då var projektet igång!

Efter en hel del tips ifrån detta forum är äntligen mitt projekt igång. Bilen jag kommer bygga om är en Peugeot Boxer Sk 2.8 Hdi från 2006.

Målet med projektet är en kompakt husbuss som skall användas under såväl vinter som sommar.

Detta forum har hjälpt mig otroligt mycket under uppstarten. Därför tänkta jag skapa en egen tråd där jag kan dela med mig om mitt tillvägagångssätt men även kanske hämta inspiration och tips.

Först ut på schemat blev att laga den ytrost som fanns. Ytrosten.jpg
 
F

F.d. 57632

Guest
Nu är all utvändig ytrost lagad och lacken är rubbad och polerad för att få bort alla spår av dekaler som suttit på bilen. Efter att jag rivit ut all inredning i bilen upptäckte jag att de fanns bulthål som blivit angripna av lite ytrost. Efter lite slipning och spackling så är det nu dags att börja isolera! Idag anlände även takluckan jag beställt, blev en Fiamma turbo vent. Det ända jag behöver lista ut just nu är hur eventuell tilluft skall lösas, om det ens behövs ett friskluftsintag.
husbsss.jpg
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hej projektbroder! Jag har en Fiamma Turbovent 28cm och när jag drar på fläkten för att suga ut luft så är det bra blås på högsta varv. Det behöver helt klart tillföras luft. Jag har tillfälligt löst det med att öppna en dörr lite. Lagar du mat på sprit- eller gasolkök i bilen eller om du är ute när det är varmt och solen ligger på så vill du ha bra ventilation.
 
F

F.d. 57632

Guest
Bra info kowpow, får bli att göra ett friskluftsintag. Tror jag kommer lösa detta genom att ta luft från kupen där jag sätter upp vindavvisare på rutorna för att kunna ha dem öppna i alla väder. Har du några ideer kring hur du tänker lösa problemet kowpow?

Idag isolerades golvet! Då golvet är vågigt bestämde jag mig för att maximera isoleringen och fylla ut golvet med 9mm betongmatta innan 30mm XRP skivorna lades ovanpå. Jag klädde skivorna med silvertejp som jag hoppas förhindrar gnissel! Nu håller jag tummarna för soligt väder så att takluckan kan installeras.



IMG_20180614_161133.jpg

IMG_20180614_182936.jpg
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Filjoo, så här har jag tänkt. Jag har sådan tur att längst bak i min bil står ett extra värmepaket som är kopplat till motorns kylvatten.

DSC00459.jpg

Man kan även välja kyla. I så fall hämtas friskluft underifrån bilen.

Jag ska ta bort det här aggregatet. Inte för att det är dåligt på något vis utan för att jag hellre vill ha varmvatten och kopplar därför in kylslangarna på varmvattenberedaren istället. När jag tar bort aggregatet blir det ett hål i golvet där det kommer in friskluft :) Tänker koppla på en fläkt för ökat intag vid behov och dra ett eller två rör för distribution av luften. Jag har mest satsat på att göra bilen vinterduglig men inser att med en svart bil som används året om vill jag gärna få ner värmen på sommaren. Solceller - som jag inte alls tänkt ha - kan faktiskt göra nytta genom att driva fläktar för insug och utblås så att de arbetar som mest när det är som varmast. Får väl hänga på ett hepafilter från en dammsugare för att inte fylla bilen med pollen och damm :eek:

Peter
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Angående ditt bygge så tror jag ditt golv blir välisolerat! Silvertejpen gör väl som tejp ofta gör - lossnar med tiden, men så dags ligger det golv över och håller tejpen på plats så den lär knappast flytta på sig. Jag tror din lösning kommer att funka. Själv kommer jag att endast använda betongtäckmatta (4 x 0,9 = 36 mm) och då den är mjuk och jag ska ställa saker ovanpå, visserligen plywood över, så kommer jag att bygga ett regelverk som förhindrar att golvet trycks ihop där det blir belastning. Dina XRP-skivor är betydligt stadigare tror jag, du klarar dig väl utan reglar, eller?
 
F

F.d. 57632

Guest
Nu är nästan isoleringen klar! Har använt närmare 70-80 kvm betongmatta á 9mm och ca 7kvm Xrp á 30mm. Tanken är att lägga ett sista heltäckande lager innan jag klär väggarna med 4mm plywood. Nu är även kabel dragen som ska kopplas på generatorn. Det var inte det lättaste att ta sig genom kupén och ut genom torpedväggen men jag lyckades tillslut hitta en bra väg att gå. Har dragit en 16 kvadrat till generatorn som jag klädde i flexslang. Laitis hade riktigt bra utbud på olika sorters kabelskydd som gick att köpa på lösmeter. Så ska ni dra kabel och vill ha bra skydd för kabeln bör ni kolla in Laitis. Jag har även börjat montera dieselvärmaren. Tanke är att montera den i kupén för att spara utrymme samt för att få så lite ljud som möjligt in i skåpet. Jag har reglat upp under en av stolarna och fäst det med rörklämmor med gummipackingar som förhoppningsvis gör att ev vibrationer från värmaren försvinner, vi får se hur det fungerar.

Nästa steg blir att få ut avgasröret genom golvet i kupén, jag har ingen aning om hur man tätar detta på bästa sätt, hur har ni gjort? Tips?


IMG_20180701_194237.jpg IMG_20180701_194043.jpg IMG_20180701_194249.jpg
 
F

F.d. 57632

Guest
Fick ge upp min tanke att montera dieselvärmaren hängande så jag monterade den direkt mot golvet i kupén. Mycket har hänt sedan sist så jag lägger upp en del bilder. Nu är värmaren testad och den har fungerat otroligt bra. Det som är kvar att göra nu är att dra in 230 in i bodelen. Jag funderar på att använda det befintliga uttaget som finns för motorvärmaren i fronten på bilen och koppla på mig där för att kunna dra in några 230v uttag i bodelen. Dessa ska användas för att montera C-tek till batterierna samt eventuellt köra ett element vid tillfällen då dieselvärmaren inte är passande att köra. Hur har ni dragit in 230v i era bilar? Var placerade ni uttaget?
 

Bilagor

  • IMG_20180713_203653.jpg
    IMG_20180713_203653.jpg
    2 MB · Visningar: 77
  • IMG_20180721_183753.jpg
    IMG_20180721_183753.jpg
    664 KB · Visningar: 79
  • IMG_20180817_095707.jpg
    IMG_20180817_095707.jpg
    647,9 KB · Visningar: 74
  • IMG_20180815_181832.jpg
    IMG_20180815_181832.jpg
    418 KB · Visningar: 74
  • IMG_20180815_224756.jpg
    IMG_20180815_224756.jpg
    336,4 KB · Visningar: 77
Toppen