• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har 2x115 amp bodelsbatterier , upptäckte igår att ett av batterierna laddar till 11.4V sen bryter batteriladdaren ? Är det då dags att byta ut det dvs är det förbrukat. El är kinesiska för mig tyvärr
 

Per Fogelström

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Visby
HBK-Nr
27228
Medlemskap
2024
Lite klurigt med att bara byta ena batteriet i en parkoppling. Är det ena friskt och inte allt för gammalt brukar det gå bra. Problemet uppstår när det gamla batteriet inte orkar hålla samma spänning som det nya. Boven i dramat är batteriets s.k. inre resistans. Den skall vara låg men ökar med ålder pga sulfatering bl.a. Inre resistansen påverkar hur mycket spänningen sjunker när man belastar batteriet och sjunker den för mycket så kommer det gamla batteriet att parasitera på det nya. Som någon skrev ovan så kan det bli varmt. Finns massor av trådar på forumet om detta. Sök på "inre resistans".
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Björn är det 220v laddning eller solceller som laddar .har samma idé att skaffa Biltema AGM men det blir solceller som blir huvudladdning för mig 150w

Hej. Bilen står alltid med laddaren EBL inkopplad när vi är hemma. När vi rör på oss så kommer kraften från en Solpanel a 150 W eller ett Honda 10i. Vintertid så händer det att vi hittar ett eluttag som vi toppladdar med.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har min inkopplad på vintern då den står under tak men inte sommartid då den står ute. Då räcker 100w solceller gott.
Fick detta klart för mig då jag ställde in HB:n under tak några veckor utan inkopplad el. Då jag skulle köra ut den fanns det inget liv i startbatteriet, det var slut. Hade inte märkt detta då det alltid fått laddning utomhus.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Varför inkopplad när ni är hemma? Orkar inte solpanelen underhålla batterierna? Byter till ny husbil med solpanel inom kort så därav min fråga

Jodå, solpanelen laddar batterierna utmärkt om sommaren. Vintertid räcker den inte till. Bilen står oftast under tak när vi är hemma, med värmen på 10 grader. Då sker ju underhållsladdning samtidigt. Panelen samt Tre GSM system drar också ström i viloläge, (Aldepanel, ProSafe och Eldes). Men om allt är avstängt så behövs ju ingen yttre el.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Vi har fyra bodelsbatterier, Biltema 95 Ah AGM, fungerar utmärkt. De har olika ålder, aldrig varit under 12,3 V, står alltid på laddning.

Okej..aldrig under 12.3 V skriver du...och fyra batterier. Har du kollat om det har varit fullladdad 12.7 V någon gång. Avsluta laddning och mät opp spänningen efter ca 4 timmar. Har du 12,7 V är det bra.
Får du inte i mer än 12,3 V då är det lite illa..att bara ha knappt halvladdade batterier..då kan dom fort ta stryk.
Vid 12,4 V är det halvladdad..
Vid 12.7 V är det fullladdad.
AGM- batterier kräver en högre laddspänning 14,7 V ( mät opp detta om du har den laddning kapaciteten)
14,4 V är normal laddning för övriga batterier.
Ha de Leffe S
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Okej..aldrig under 12.3 V skriver du...och fyra batterier. Har du kollat om det har varit fullladdad 12.7 V någon gång. Avsluta laddning och mät opp spänningen efter ca 4 timmar. Har du 12,7 V är det bra.
Får du inte i mer än 12,3 V då är det lite illa..att bara ha knappt halvladdade batterier..då kan dom fort ta stryk.
Vid 12,4 V är det halvladdad..
Vid 12.7 V är det fullladdad.
AGM- batterier kräver en högre laddspänning 14,7 V ( mät opp detta om du har den laddning kapaciteten)
14,4 V är normal laddning för övriga batterier.
Ha de Leffe S

Jodå, du behöver inte vara orolig, jag sköter dom med mycket kärlek. Efter ett liv som långseglare så har jag lärt mig den hårda vägen. Skyllermarks har kompletterat med kunskap om toppladdning så vi har ful harmoni i husbilen. Roligt att du är med på spänningsnivåerna, dom följer jag med ett Nasa BM-1. Hör av dig om du kommer hitåt så får vi resonera vidare om batterivård.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Jodå, du behöver inte vara orolig, jag sköter dom med mycket kärlek. Efter ett liv som långseglare så har jag lärt mig den hårda vägen. Skyllermarks har kompletterat med kunskap om toppladdning så vi har ful harmoni i husbilen. Roligt att du är med på spänningsnivåerna, dom följer jag med ett Nasa BM-1. Hör av dig om du kommer hitåt så får vi resonera vidare om batterivård.

Hej...ett liv som långseglare..härligt.
Samma här 40 års båtliv..innan HB..från 28 ton och 26 met till 3.5 ton och 7.25 m
HB livet är oxe underbart.
Så visst har man kämpat med battrivård 12V och 24V.
Ha de gött..Leffe S
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Vet inte om detta är rätt tråd...men: Många har minst två husdelsbatterier. Dessa kan behöva underhållsladdas - framför allt då bilen står stilla under en längre period. Underhållsladdning sker med speciella laddare vilket skulle innebära att man har två (eller fler laddare) igång samtidigt. Borde inte det finnas underhållsladdning som sker till batterierna via den "vanliga" elanslutningen på utsidan av fordonet? Tacksam för svar.

Du kan ladda ditt batteri på fyra olika sätt.
1. När du kör HB laddning från bilens generator.
2. Solpanel på HB taket..de finns då olika effekter 100W..150W 200W ..osv
3. Har du elstolpe med 230 ström ..och kopplar in anslutningen på utsidan av HB
Så klart de laddar batteriet oxå..de sköter HB elcentral om.
4. Man kan oxå ha ett fristående elverk ( i vissa HB finns det ombord)
Ha de Leffe S
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Betr. startbatteriet gör jag på annat sätt.
Om det förblir inkopplat (utan laddning) sjunker polspänningen till 12.4 V på ca 2 veckor, och då är det dags att ladda upp det igen.
Just spänningen 12.4 V ska batteriet aldrig underskrida, då blir det förstört på sikt.

Därför har jag en Ctek MXS 5.0 på startbatteriet. Det kopplar jag alltså inte bort helt (det medför ju i så fall bl.a. att radio och färddator m.m. tappar alla inställningar).

Ctek-laddaren går över till ett speciellt långtidsladdningsläge efter ca 10 dagar och håller då en spänning på ca 12.8 V via en speciell pulsladdning.

Så gör jag, andra får göra som de vill....

Bra länk för den som vill "grotta ner sig":
http://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/Laddning-av-batterier.pdf
Men hur kan spänningen sjunka till 12,4v efter två veckor, då har du antingen ett kasst batteri eller något som drar ström och på sikt kanske förstör batteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Rörande parallell koppling av batterier så är det inte bra om batterierna inte är i samma skick.

Ett enkelt sätt att kontrollera om det kan bli problem är att ladda upp de två som vanligt i husbilen och sedan koppla ifrån all laddning, koppla ifrån + från båda batterierna och nu kopplar man in en multimeter på strömmätning, börja med 10A området om det visa i princip 0A så växla över till ett lägra mätområde tex 0-300 mA och ha denna ikopplad under säg 1 vecka eller två, notera vad multimetern säger morgon och kväll.

All ev ström som multimetern nu ev mäter betyder att ett av de två batterierna laddar upp det andra dvs inte bra dvs A försvinner till ingen nytta.

Sedan så kan man även mäta hur mycket dom orkar leverera var för sig men då ska man sätta en multimeter mellan - och chassit på varje batteri, vid belastning så ska de två multimetrarna visa samma A vilket betyder att de två batterierna bidrar med lika mycket ström, samma sak vid laddning att dom laddas lika mycket.

Allt detta kan sammanfattas med att man ska se till att det är balans mellan batterierna, sköts detta "automatiskt" så kallas systemet för BMS, Battery Management System vanligt ord inom Li batterier men inget nytt egentligen.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Rörande parallell koppling av batterier så är det inte bra om batterierna inte är i samma skick.

Ett enkelt sätt att kontrollera om det kan bli problem är att ladda upp de två som vanligt i husbilen och sedan koppla ifrån all laddning, koppla ifrån + från båda batterierna och nu kopplar man in en multimeter på strömmätning, börja med 10A området om det visa i princip 0A så växla över till ett lägra mätområde tex 0-300 mA och ha denna ikopplad under säg 1 vecka eller två, notera vad multimetern säger morgon och kväll.

All ev ström som multimetern nu ev mäter betyder att ett av de två batterierna laddar upp det andra dvs inte bra dvs A försvinner till ingen nytta.

Sedan så kan man även mäta hur mycket dom orkar leverera var för sig men då ska man sätta en multimeter mellan - och chassit på varje batteri, vid belastning så ska de två multimetrarna visa samma A vilket betyder att de två batterierna bidrar med lika mycket ström, samma sak vid laddning att dom laddas lika mycket.

Allt detta kan sammanfattas med att man ska se till att det är balans mellan batterierna, sköts detta "automatiskt" så kallas systemet för BMS, Battery Management System vanligt ord inom Li batterier men inget nytt egentligen.

Viktigt och kolla om du har laddnings kapacitet så att du får in " full kräm " i batteriet.
Mät laddning från generator..och från 230 ström. Får du bara in halvladdat ??
Och är då båda battrierna av olika kvalitéer .. kan du ha problem.
Men försvinner det ström ..så har du förmodligen ström kryp någon stans.
( detta kanske är en annan tråd)
Ställer av HB sista veckan i oktober i kallgarage ser till att min batterier ..2 batterier start/bodelen.
Är fullladdade ..laddar inget extra innan jag tar ut HB 1:a veckan i april. Men jag kopplar ifrån + polen under avställningstiden jag har typ 12.7 V i båda battrierna när jag hämtar ut HB..Båda battrierna är 7 år. Och av bra kvalité.
Lycka till med att lösa ditt problem.
Leffe S
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det här med laddning är ju ett hett ämne.
Om man tänker sig att man har 2 st 100 Ah batterier som är parallell kopplade 12 volt.
Nya bilar med Euro 5 & 6 levererar inte tillräckligt för att ladda dessa batterier till 100%, orsak är att generatorn går ner i laddning efter det att startbatteriet blivit full laddat. Sedan nästa pilsner Seriekopplade 6 volt eller parallell 12 volt.Jag förordar nog 6 volt i serie med b.la orsaken att det är kraftigare batterier i rent fysisk uppbyggnad, tjockare plattor t.ex. För att uppnå max spänning i bodels batterierna så behövs nog en booster.
vad har ni för åsikter om det?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det där med Euro 5 och 6 gäller inte Fiat Ducato. Vad jag vet är det bara ett problem på Mercedes Sprinter, om vi nu pratar husbilar.

Problemet åtgärdas enkelt med en s.k laddbooster, t.ex. Büttner MT-LB25.

Att 6 Volt batterier är kraftigare byggda kan möjligfen vara sant men det innebär ju i så fall också att de är tyngre och större, vilket ju inte alltid är önskvärt.

MVH
Hans
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Skalman.
Det gäller även Fiat Euro 5 & 6 fram till årsmodell 2018, efter 2018 så har Fiat ändrar sitt laddsystem men bara på de chassien som skall bli husbilar i övrigt som tidigare Euro 5 & 6.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Men hur kan spänningen sjunka till 12,4v efter två veckor, då har du antingen ett kasst batteri eller något som drar ström och på sikt kanske förstör batteriet.
Spänningen på mitt startbatteri sjunker alltså till ca 12.4 volt på 2 veckor om det är inkopplat.
Det är nog inget fel på det, strömmen till radio, alla bilens "styrsystem" m.m. drar ström även om tändningen är avstängd, så det är nog normalt. (Edit: batteriet är kontrollerat på verkstad)
Därför har jag en Ctek-laddare MXS 5.0 kontinuerligt ansluten till startbatteriet under vinteruppställningen.
Den går över till ett speciellt "långtidsunderhållsladdningsläge" efter 10 dagar och håller då ca 12.8 volt

Edit: Batteriet är på 90 Ah. 2 veckor = 336 timmar. 12.4 Volt = 50 % laddning.
45 Ah urladdning på 336 timmar blir 0.13 A, d.v.s. 130 mA som systemen i bilen drar från startbatteriet.
Det är nog normalt gissar jag
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det här med laddning är ju ett hett ämne.
Om man tänker sig att man har 2 st 100 Ah batterier som är parallell kopplade 12 volt.
Nya bilar med Euro 5 & 6 levererar inte tillräckligt för att ladda dessa batterier till 100%, orsak är att generatorn går ner i laddning efter det att startbatteriet blivit full laddat. Sedan nästa pilsner Seriekopplade 6 volt eller parallell 12 volt.Jag förordar nog 6 volt i serie med b.la orsaken att det är kraftigare batterier i rent fysisk uppbyggnad, tjockare plattor t.ex. För att uppnå max spänning i bodels batterierna så behövs nog en booster.
vad har ni för åsikter om det?
2 st seriekopplade 6V-batterier är helt klart bättre än 2 st parallellkopplade 12V.
Även beroende på att de då alltid laddas och urladdas lika mycket
Fast var får man tag på det idag?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det verkar som 6V batterierna inte tål hög momentan belastning.
Kan bli problem med invertern, ifall man har en sådan, min inverter är säkrad med 200A, så det handlar om rätt kraftiga belastningar på batteribanken.
 
Toppen