• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil.

F

F.d. 50004

Guest
Sv: Bo i husbil.

Förra sommaren hände mycket för oss, vi gick i pension, sålde vår villa, flyttade in i en bostadsrätt med egen ingång, stor altan och gräsmatta( som vi slipper klippa) Vi har inte ångrat en dag att vi gjorde detta, för vår del helt rätt. Vi har en fast punkt, men kan vara ute i husbilen hur mycket vi vill.

Hasse o Lena
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Bo i husbil.

Size matters.

/M

OK, så för er har storleken en viss betydelse :wink:

Nu tror jag själv inte att storleken har en helt avgörande betydelse ifall man tar steget till att bo i husbil. Det måste finnas en mängd faktorer som gör att man trivs eller inte och klarar situationen med detta husbilsliv.

Någon annan som har lite input i frågan....
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Bo i husbil.

Hej
Vi har bott i husbilen i 3år. Vi bytte i sommras från en Knaus Trevelliner till en Pilot Aventura.
För oss har storleken inte så stor betydelse som planlösningen, visserligen är Piloten något större än Knausen och med mycket bättre planlösning. Vi bor för det mesta i Spanien Sep-Maj/juni. Vi har huset kvar, men har en släkting som bor där. Visst är det lite som att leva i kappsäck, men inga måsten tar dagen som den kommer. När vi långligger som vi gör mellan Nov-jan sätter vi upp ett fristående tält. Man är ju nästan alltid ute. Störst är saknaden av barn&barnbarn men man överlever det oxå:wink:. Vi trivs ännu med detta livet. Just nu i Fuengirola 20+ och lite halvmulet. Men vi slipper skotta:D.


Gun
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil.

Tror att husbilarna de senaste åren äntligen kommit på hur en planlösning skall vara. Bl.a. uppdelning av toa på båda sidorna alt. längst bak i bilen, så man slipper en lång och tråkig gång mitt i bilen.

Sedan är ju platsen begränsad, dvs har man dubbelsäng i mitten blir det en smal gång på varje sida.
Då är långbäddar bättre med en bredare gång i mitten, å andra sidan kanske man får ligga mot en kall yttervägg.

Dubbelsäng i hörnet är ju jobbiga att bädda..om man nu håller på med sånt.

Garage är också ngt som underlättar.

Vad som stör mig är att ingen husbil, hur många mille den än kostar, har en acceptabel skoförvaring.

Och med tanke på de permantenboendes ålder, borde man fundera på ordentliga handtag att hålla sig i vid ytterdörren.

Det har blivit bra, men det finns fortfarande att jobba på.

/M
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Jag tycker en husbil med en dubbelsäng i mitten bak är det optimala. Man har var sin gaderob på sidorna om sängen som rymmer en hel del. Man kan kliva ur sängen åt var sitt håll. Det känns som man utnyttjar sovplatsen på ett bättre sätt. Och det bästa är att gumman finns inom räckhåll.

JOE
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: Bo i husbil.

Har en kompis som fick loss lite kapital och som hade förträffliga planer. Han skulle köpa en stor åker av en bonde i Lidköpingstrakten och ställa till som ett vinterboende med husbilsplatser för 15-20 bilar. På varje plats skulle finnas en10 fots förrådscontainer. Mitt i alltihop skulle finnas toa och dusch mm. Det skulle också byggas en verkstad där man kunde hyra in sig om man önskade. Han hade talat både med kommun och markägare och det verkade helt OK. En ypperlig ide men synd bara att han stack till Portugal istället. Är förresten medlem i klubben och en kille med bra visioner som inte backar för sina åsikter att sätta sina planer i verket.
Hej och ingen dum tanke alls, en ide som skulle kunna fungera bra med det stigande intresset som finns, jag suger i mig allt om boende i husbil, har lite egna ideer om tiden när pensionen kommer, kanske en upplåtelseform liknande bostadsrätt där avgifter och kostnader ska gå till föreningen dvs ägarna utan vinstintresse men med avsättning för underhåll, drift och lite gemensamma aktiviteter, inte för stor men tillräckligt för att klara avhopp en tid innan ny medlem/medlemmar inträder, finns det fler som tänker så så kan vi ju börja "spåna" lite och bolla ideer?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Hej!

Personligen känner jag att olika modeller/planlösningar som finns på marknaden,
representera våra olika tycke & smak gällande boende!

Själv gillar jag när man kommer in mitt i bilen, vilket så är fallet på min Crescendo.
Toan är så stor att den behöver inte delas, man kan gå via den el. via glasad garderobs korridor bak till sovrummet.
En queens bed/160x210, där man kan knata runt hur man vill.

Har en 1m 3plans kromad skohylla direkt till höger innanför dörren. :)
Den får plats mellan passagerarstol och bodelsdörr på ett alldeles förträffligt sätt!

Bilens längd 10m. är i mina ögon optimal med tanke på ändå "smidig" kontra en 12m, Stor skillnad!

När det gäller "communitys" så är det bara att se på det stora landet i väster,
där finns både tre & fyra restauranger, biograf m.m. och de allra flesta är privatägda.
Man bor så länge man tycker det passar, sedan drar man vidare.

Rätt "Gött" sätt att leva! ;)
Gäller så klart de som jobbat färdigt alt. att man kan jobba från bilen...

Låt hoppas att vi får fler visionärer i Sverige, att inte alla drar till Portugal! :yes:

Vi har ju Skutesjön! :D

Vänl. Magnus
 
Toppen