• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil.

F

F.d. 53022

Guest
Hej allihopa.

Vi håller på att förbereda oss för att flytta in i husbilen, vi pratar mycket om hur vill att våra liv skall bli, vinterhalvåret inga problem då blir det nånstans vid medelhavet, men sommarhalvåret har vi inte klart för oss hur vi egentligen vill ha det.

Skall vi ha en liten lägenhet, eller bara hyra ett förråd, tvätta hos barnen?

Senaste funderingarna är om vi skall skaffa en sommarstuga med stor tomt och ha det som en fast punkt på sommaren.
Eller en liten gård i skogen där många husbilar får plats, ordna med tvättmöjligheter och förråd och kanske möjlighet att greja med bilen, det blir trevligare om det finns likasinnade att umgås med.

Ni som redan bor i bilen, hur gör ni? Ni som bor mesta tiden i bilen men har kvar hus eller lägenhet, fungerar det bra eller tittas det på andra lösningar.

Hur tänker ni som planerar att flytta in i bilen.

Berätta jag vill veta hur ni gjort, eller hur er ideallösningen ser ut.

Hälsningar Monica & Bosse
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Bo i husbil.

Otroligt modigt att ta detta steg. Tror att många fantiserar om detta men att ta steget fullt ut är modigt. En första förutsättning är för oss båda är ju att inga jobbkrav från en arbetsgivare finns. Jag tror att många drömmer om detta, det är ju den ultimata friheten.:yes:
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Bo i husbil.

Hej Bosse & Monica,

Vi träffade, här i Nederland, ett par förra helgen som hade bott två år nu i en mycket mindre husbil än er. De sa att hade de vetat tidigare hur mysigt och härligt det var att bo i husbilen hade de sålt huset för länge sedan.

Kvinnan sa till mig att hon hade aldrig tidigare haft så mycket fritid som nu, plus mer pengar över eftersom alla kostnader för huset är borta.

De träffar många husbilsägare nere i Europa som hade gjort samma sak.

Vi har pratat om att göra samma sak när jag går med pension om 3 år och jag måste säga att äventyraren i mig längtar till den dagen.

Hälsningar från oss!!!:bye::bye:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Hej

Vi har för första gången 2010-2011 övervintrat söderut och det var helt underbart.
Vi flyttade från villa 2007 till lägenhet centralt i Borås har trivts väldigt bra med det.
Nu kommer nästa fas, en liten hyresrätt i Rydal nån mil utanför Borås. Kostar ungefär lika mycket som ett förråd men vi har en adress vilket kanske underlättar i Sverige.

Vi hade också fundringar på ett torp i skogen eller nåt liknande med valde det vi ansåg var mest bekymmersfritt. Där har vi också tillgång till tvättmaskiner annars så finns det på campingplatser. Eller så kanske man kan låna en tvättmaskin hos nån vänlig släkting.

Har nu tillbringat alla nätter i husbilen sedan september 2010. När vi är i Borås så tillbringar vi dagen i lägenheten och går ner till parkeringen till husbilen för att sova.

Så här gör vi just nu och jag tror att det finns många olika lösningar på detta.
Ser fram emot att få läsa om hur andra gör.

Hälsningar Eva & Hasse
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil.

Allå vänner!

Vi har bott ca. 7 år i husbil varav de sista 5 åren i nuvarande bil. Sålde huset 98 och bodde ett par år i husbil innan lägenhetsköp p.g.a. sjukdom. Under lägenhetstiden var vi nästan aldrig där utan bara i nödfall. Sålde sedan lägenheten för nu styvt 5 år sedan. Har bara bilen och en scooter numer.

Sett Ni ska till H. Chaparral, vi ska också dit så kom gärna och hälsa på. Vår bil känner de flesta igen och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.

Ha de.... Britt & Kjell
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Jag har träffat en Tysk man som levt över 20 år i sin husbil som är från 1964, och utan duch och toa:twitcy: Möte honom i Cevlik som ligger nära gränsen till Syrien. En trevlig man som hittat ett lugnt och bra liv.... sen träffade jag i Aydincik ett par som också var från Tyskland de hade levt 14år i sin husbil, de visade mig en tvättmaskin som man kan ha i H-bilen och som jag själv tänker importera till nästa gång jag "drar" ut i världen.... kanske för gott... Ang. tvätt så fixade det sig allttid när jag var iväg i vintras nere i Turkiet och Syrien.... Manne som jag träffade hade kört i mongolien..... och där betalade han kvinor som handtvättade hans smutstvätt.... så tvätten är inte stora problem när man väl vet hur man skall fixa det..... däremot tyckte jag att livskvaliten blev bättre.... men det kanske berode påatt jag bor i storstad och när jag är ute med -bilen så söker jag mig långt bort från storstadens stress och buller.... jag hade ingen tv, tidning eller annan nyhetsmedia som kunde berätta för mig alla dåliga saker som hände i världen :yes: och det upplevde jag väldigt positivt.... så hade min kära Marie bara vågat ta steget fullt ut så hade vi sagt goodbye till Sverige ..... Önskar er lycka till och är så avundsjuk på er som vågar...

Kram Peter
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Bo i husbil.

Hej!
Ja, ni har ju rätt husbil för ett permanentboende, vi bodde själva i vår Burstner ixeo 664 i 7 månader, bara att konstatera att den är för liten för permanentboende ifs så visste vi att detta bara skulle vara denna perioden så det gick bra men med vårt klimat och den lilla ytan att bo på så hade det inte gått i längden.

Pilot
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Bo i husbil.

Hej B-M!
Vi har i olika omgångar sålt av och minskat boendet.
Sen i höstas, då lägenheten såldes och det blev ett förråd på 18m2 i stället, har vi levt i husbilen. Under vintern i södra europa och sen följde vi våren upp till Sverige. Nu har vi installerat oss på Aspen Camping i Lerum där vi har hyrt en säsongsplats, som bas. Sen räknar vi med att göra diverse utfärder därifrån under sommaren, för att till hösten åter dra söderut.
Det har gått över förväntan att bo så här och det underligt att att inte fler vågar ta steget.
Vi säger: ta pension så fort ni kan och gör slut på pengarna och lev medans ni är någorlunda friska. Ni kan inte ta med er något till nästa ställe och ev barn klarar sig nog utan att ärva en massa pengar och annat som ni samlat på er.
Tommy o Inga-Lill
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Bo i husbil.

Hej
Vi gör detsamma. Har huset ute till försäljning.
Och har hyrt ett förråd i Kungsbacka.
Tänker tillbringa sommaren med att åka runt här hemma.
Har ju barn o barnbarn på olika orter så det blir väl till att våldgästa:D
Sen drar vi söderut till hösten. Posten skriver vi hos nån.
Lite nervös är man väl både för att inte ha nån fast punkt o för sin första utlandsresa
med husbilen. Störst problem upplever jag det tekniska:kontantkort,bredband är väl sånt som man inte har mycket hum om.:confused:
Tror att att löser sig efterhand. Man vinner nog desto mer

Mvh Gun
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Vi hälsar er välkommen i skaran av permanentboende i husbilen. Fullt förståeligt är att ni har funderingar runt hur det kommer bli. Frågan är varför man skulle behöva ytterligare en bostad utöver husbilen (stuga, mindre lägenhet osv). Om barnen bor på sådant sätt att man inte kan stå hos dem kan väl en tomt för uppställning av husbilen vid besök vara nödvändig. I övrigt kan vi inte förstå vad anledningen skulle vara till att flytta in och sova någon annan stans än i husbilen. Vi själva kommer att sommartid att åka runt och parkera hos våra barn som har plats för vårt hem (husbilen). Där kan vi också ordna med tvätt osv. Vintertid kommer vi att tillbringa någon stans söder över.
 

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Hej
Ni har exakt samma tankar som jag, lev upp pengarna och njut medans du kan. Idag har ju ungarna det bättre än vad vi har. Själv ska jag gå i pension när jag är 63 och då lär vi bo utomlands med husbilen. Har redan levt upp en hel del besparingar, o vad kul vi haft för dem, ångrar inte ett dugg
 
K

kalle.g

Guest
Sv: Bo i husbil.

Mona och jag är inne på samma linje. Jag gå i pension sista mars, vi funderar på att magasinera vårt hem och leva i husbilen 1 år minst.
Hur känns det?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Samma funderingar är jag och hustrun inne på och sonen vill ta över vårt hus så tomtplats finns alltid att tillgå. Hade tänkt oss att vistas söderut under vintern. Men det är ett stort steg att överge sitt trygga boende just nu. Undrar om jag vågar ??
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Jag är mest "orolig" för vad som kommer att hända med min fru om och när jag tuppar av (hon är lite yngre, har bättre kondition, har aldrig rökt mm. och dessutom mycket snyggare). Man kanske ändå ska ha en mindre lägenhet och fast adress även om det kostar extra och används så sällan.

Samma tankar här. Hustrun är 9 år yngre men jag har aldrig rökt, dessvärre är det tvärtom hos hustrun. Det kanske tar ut sig då. Har tittat på¨lägenheter flertalet gånger men det har aldrig känts bra.
 
Toppen