• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blev sugen på en Mercedes-Benz Rimor Duee 313 CDI

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Utan att fördjupa mig vidare, undrar om 340 kg lastvikt (om detta stämmer) och 129 hk kommer att räcka för dig (er) även om allt annat stämmer till 99%?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hyrde en liknande Rimor (fast på Ford-chassie) för ett antal år sedan och for ner till Holland med den.
Hade aldrig tidigare haft husbil och eller ens funderat i dom banorna... Det var bara för att lösa ett tillfälligt "transportproblem" och samtidigt möjligheten att kunna ta med familjen på resan. Vi var fem och det var trångt, besvärligt, men samtidigt mycket spännande. Hade inte en susning i det läget om lastvikter och sånt, vi stuvade vad vi ansåg vara nödvändigt och drog bekymmerslöst iväg genom Europa. Bilen gick bra och låg som ett strykjärn på vägen. Det mesta fungerade, men trumavärmaren och jag kom aldrig överens. Kanske berodde det på min okunskap eller så var den helt enkelt inte riktigt kurrant. Vi hade dock inga problem att hålla värmen uppe. Alkoven var faktiskt en positiv erfarenhet, där kunde man stuva upp grejor för dagen och på natten var det sängplats för två. Bordsdelen med soffor på ömse sidor var heller ingen dum ide. Det var faktiskt en ganska praktisk lösning och på kvällen gick det att bädda ner den till ytterligare en sovplats. och ändå ha fri passage mellan fram och bakdel i vagnen.
Lastutrymmet var rejält och visst utnyttjade man det det fullo, även på hemresan efter ett stopp i Heligenhafen för proviantering. Det här med lastvikt, tja... det var inget som oroade oss noviser. Men vi var glada ändå.

Hur var då upplevelsen i Rimor-bygget? Jag tyckte att det var helt okej. Bilen hade ett antal år på nacken, men det finns säkert modernare byggen, som inte alls är bättre kvalitetsmässigt. Jag tyckte nog att bilen var godkänd och att man mycket väl kan ge den ett gott omdöme.

Sammanfattningsvis renderade den där sporadiska resan till Holland i, att man fick blodad tand.
Det värkte och gnagde i ett par år varje vår, när solen började värma asfalten och man besökte de lokala husbilsfirmorna hemmavid. Kände och klämde på på allt och försökte bilda sig en uppfattning om de olika bilmärkena och vad som skulle passa oss bäst. Två år efter Hollandsbesöket hämtade vi ut våran Adria Matrix och blev äntligen ägare till en egen husbil. Har inte ångrat detta en sekund.

Positivt för din "Rimor" borde vara, att bilen är byggd på MB-chassie. Den kommer att hänga med i många år och är en slitstark arbetshäst. Reservdelar och sånt är inga problem.

Vad du skall se upp med är kanske lastvikten. Kolla vad bilen väger tom och gör en bedömning, om du och din familj kan hålla er inom dessa gränser som bjuds. 350 kg är inte så mycket egentligen, men vad har den förre ägaren lagt till utrustningsmässigt? Kontrollvägning är en stark rekommendation.

Vi har nu en 3,5 tonnare och ungefär lika mycket tillgodo i lastvikt som ditt objekt. Det går alldeles utmärkt att hålla sig inom gränserna, men man måste vara medveten om att man kanske får prioritera lite grann.
Lämna lite saker kvar hemma och kanske inte helt fylla vattentanken ända upp till bredden?

Lycka till med dina funderingar, Hans Erik :)
 
Toppen