• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas elcyklar ?

F

F.d. 53814

Guest
Man får inte bara längre räckvidd med större batteri man får också längre livslängd. Livslängd för 16Ah ca 7-8 år.
Du påstår väldigt mycket i dina inlägg som inte har någon referens.
Var finns testresultat som visar att de batterierna skulle hålla så länge?
Vad menar du i ett tidigare inlägg att ett 24V-batteri halverar den tillgängliga strömmen?
Det som ju är skillnaden är att ju högre spänning vid givet kraftuttag ju lägre Ampere per tidsenhet.
Det är solklart att högre spänning är att föredra, med given motoreffekt på 250W sjunker strömmen från ca 10A till 5A mellan 24V och 48V.
Att Biltema endast har 24V är också fel, hustruns cykel är 36V och från Biltema.
Och eftersom du inte korrigerat inlägget om mer effekt för att du har större batteri så påminner jag om att effekten är 250W oavsett spänning eller batterikapacitet, men du har nytta av dina 250W längre med större batteri och / eller med högre spänning.
Sedan brukar det vara snyggt att tala om i sina inlägg att man marknadsför sina egna produkter, och det bör vara OK med webmaster innan man gör det.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Hur robusta är Biltemas hopfällbara elcyklar? Fungerar det att ha ett barn sittandes på pakethållaren när man cyklar, ser i bruksanvisningen att "lastvikten" är 120 kg och det klarar vi men håller pakethållaren för ett barn på ca: 30 kg?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I bruksanvisningen kan man läsa att barnsadel inte skall montera på pakethållaren vad det nu betyder. Kan ju vara så att den är för klen för detta & då håller den definitivt inte för ett barn på 30kg sittandes utan barnsadel.
 
A

Anyone

Guest
Önskar en teknisk förklaring till ovanstående påstående.

Pålle

Det som menas här är skillnaden i effekt på olika batterier. De billigare elcyklarna har ofta både lägre spänning (mätt i V) och ström (mätt i Ampere per timme = Ah) vilket gör att de inte kan driva en motor lika länge. Det är alltså stor skillnad på en billigare elcykel med ett 24V batteri med 7,8Ah mot en dyrare elcykel med exempelvis ett 36/48V batteri med 10Ah om båda ska driva en motor på 250W. Skulle motorn driva cykeln helt (vilket dock inte är fallet med en elcykel då cyklisten också tillför viss effekt) skulle det första batteriet (24V/7,8Ah) alltså klara långt mindre än hälften av gångtiden jämfört med det senare batteriet (48V/10Ah). Även om bara spänningen skulle skilja mellan dessa batteriet så skulle du fortfarande bara få ut cirka hälften av gångtiden på 24V-batteriet mot 48V-batteriet.

Från Wikipedia: Med ett batteri på 12 V och 75 Ah vill man veta hur länge man kan driva en lampa på 75 W. Joules lag säger att effekten (W) är spänningen (V) multiplicerat med strömmen (A). Antalet amperetimmar dividerat på mängden ström bör således ge antalet timmar som lampan kan drivas eftersom Ah / A = h. Beräknar man 75 Ah / (75 W / 12 V) = 75 Ah / 6.25 A får vi resultatet 12 h. Alltså kan lampan i teorin drivas med batteriet i 12 timmar.
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Jag har en elcykel hopfällbar från Biltema och en från Jan Frostrand
Och jag måste hålla med om att batteriet räcker mycket längre på Frostrands
Cykel men det skiljer även 6000kr i pris
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
29190321.jpg Har fyra cyklar från Jan. Den äldsta är nio år och batteriet funkar fortfarande som det skall.
Jag laddade det senast idag. På den tiden var de på 10amp 36v. Min senaste är från förra hösten och är på 21amp. Den går klart långt på en laddning. Jans cyklar är av hög kvalitet och har funkat för frun och mig som inte direkt är lättviktare.
 

Jan Frostrand

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
22228
Medlemskap
2023
Det är ju klart billigare med 24 volt system och ett batteri på 7.8 Ah än med 36volt och 16Ah. Men det handlar inte bara om räckvidd, det handlar om livslängd också. Eftersom man inte behöver ladda ett batteri med högre kapacitet så ofta som ett med lägre kapacitet så blir det tätare batteribyte (=kostnad) med det sämre.
 

Jan Frostrand

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
22228
Medlemskap
2023
Vi jämförde endast hopvikbara cyklar . alltså 24 volt 7.8Ah och 36 volt 16aH. När vi testar våra tidigare batterier (10Ah) i vår testutrustning med 180W belastning konstant så håller ett 10Ah ca 1.5 timma. När vi kör samma cykel med 16Ah så klarar det 3 timmar.
 
Toppen