• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas elcyklar ?

F

F.d. 51317

Guest
Hej !

Är det någon som har erfarenheter av Biltemas elcyklar vad gäller kvalitet på batteriet m.m.

Vänligen Agneta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Elcykel ?

Hej,
Jag köpte en sån här Elcykel City Sport 28" 3 växlar - Elcykel Cykel Citybike - Biltema förra våren.

Använt den till o från jobbet vår till höst, samt alltid med bak på husbilen förra året.

Bra,
-Batteriet funkar bra laddningen går fort.
-Bra kraft från motorn, bra med nivåer på hjälp har 1-6
-Bra bromsar, vanlig broms bak med pedalerna.

Mindre bra,
- Däcken, jag fick punktering andra veckan, så däcken är väl vanlig Kina-kvalitet. Bytte båda till Continental's "punkteringsfria" ca.700kr
- Lyset har eget inbyggt batteri istället för att använda det stora batteriet, knepigt tycker jag.
-Ingen cykeldator, men jag kompletterade men en, ca.200kr

Så tycker jag :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Än så länge är vi helnöjda, det verkar vara samma grejer som på dyrare cyklar.
Shimano växlar, Samsung batterier o.s.v.

Navmotorn ger inget motstånd när man vill använda pedalkraft men cykeln är naturligtvis lite tyngre än en vanlig att få upp på cykelstället.
 

Fritz

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Finland
HBK-Nr
1737
Medlemskap
2021
Sv: Elcykel ?

Hej. Jag har en Biltema MTB 29" elcykel ,den har fungerat bra . Har nu cyklat cirka 7000 km o inga problem , batteriet använder jag bara när jag behöver hjälp i uppförsbacke o motvind . Har cyklat hela vintern med dubbdäck 400 dubb bak o 300 fram batteriet har hållit mellan 50 till 100 km . Står ute i kall garage . Hälsningar Fritz
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Värt att notera är att 48 v "cykeln" är en klass 1 moped som skall registreras och inte får köras på cykelbanor. Den kräver också godkänd mopedhjäm, försäkring samt AM körkort. Tittar man på de cyklar son finns har ingen mer än 36v 10 amp och de ihopfällbara är fortfarande 24v dvs gammal teknik.
Mopeden är säkert trevlig men blir ju något helt annat än en cykel och betydligt dyrare att köpa och äga.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Värt att notera är att 48 v "cykeln" är en klass 1 moped som skall registreras och inte får köras på cykelbanor. Den kräver också godkänd mopedhjäm, försäkring samt AM körkort. Tittar man på de cyklar son finns har ingen mer än 36v 10 amp och de ihopfällbara är fortfarande 24v dvs gammal teknik.
Mopeden är säkert trevlig men blir ju något helt annat än en cykel och betydligt dyrare att köpa och äga.

Nja inte riktigt alla ihopfällbara. Jag köpte såna här förra året och den är 36v.
Edit. Du menade naturligtvis Biltemas cyklar,

Elcykel Shimano Energy Bike Camp
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det får de inte vara för då är de mopeder som den biltema säljer. Det finns sådana hos flera säljare.
Är man inte nöjd med 250w får man köpa en mopped eller köra olagligt om samvetet rymmer det.
Är man stor och tung är det nog bra med en 500w motor i backarna men då är det extra viktigt med stora batterier. Ett 9amp 48v batteri rymmer ca 430 w/t medan ett 21 amp 36v rymmer ca 750 w/t sedan är det bara att räkna ut hur långt man kommer med 250w och 500w effektutag. Skall man lita på tillverkarnas fart räcker 250w till 25 kmt medan 500w ger 45 kmt. Här ser man också att farten tar mera energi och att det ger längre räckvidd om man tar det lungt. Optimalt här skulle man ju köra i tre timmar och komma 75 km på den lagliga cykeln. Man kör dock sällan fullt hela tiden och bör inte dra ut batteriet fullt men samtidigt trampar man endel så att ta en tur på sju åtta mil verkar möjligt. Stämmer också rätt bra med våra praktiska erfarenheter.
Har man däremot bråttom och väljer elmoppen och dess 48v batteri tar resan slut efter 45 minuter eller ca 3,5 mil. Någon får väl köpa en av varje och verifiera uträkningarna :)
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi köpte Biltemas ihopfällbara cyklar förra sommaren. De räcker gott och väl för cykelutflykten eller att cykla o köpa bröd när vi är ute med husbilen. Det finns alltid bättre cyklar som vi har fått låta oss förstå. Biltemas cykel är färdigutrustad och är good enough vad gäller kvalitet.
 

Jan Frostrand

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
22228
Medlemskap
2023
Biltema har 24 volt elsystem som i praktiken halverar de 7.8Ah de har i b atteriet till den ihopfällbara modellen.

XXXXXXXXXXXXXXXXXX /HBK-webb
 
Toppen