• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Laddade mitt batteri i 3 dagar med resultat att bara 2 gröna lampor lyste. Efter att stått i 2veckor utan laddning har nu alla 3 gröna lampor börjat lysa.
Vad kan ha hänt. Vågar man tro på att det är full laddat nu?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Vi har 2 st Biltema cyklar som vi byggde om till el cyklar, delarna batteri,elmotor med tillbehör beställde jag från Kina. Mycket nöjd med dess funktion och prestanda. Batterierna verkar hålla bra och jag laddar dessa med jämna mellanrum.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det här är bara en undran om det är samma på andra orter.
Jag kunde konstatera att trots att våren knackar på dörren så bland Biltemas hav av cyklar så fanns just nu inte en enda elcykel i "mitt" varuhus.
Jag bara funderar på om de som fanns har sålt slut och nya inte kommit in ännu, eller har det tillkommit någon undersökning av batterier/elektronik m.m. Det är väl sällan sådana här rätt allvarliga frågor och kritik som kommit upp både i den här tråden, och också på andra ställen kan gå helt förbi de som får kritiken.
Jag har väl fortfarande en fundering eller kanske förhoppning :confused: av att det inte är medvetet inbyggt åldrande utan helt enkel trasig eller felbyggd elektronik som gör att batteripaketen lägger av. Vilket är nog så allvarligt för den onödiga stora utgiften att bli tvingad till att köpa nya batteripaket för en "trasig" liten komponents skull.

Undrande. M.v.h. JANKRO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hejsan, det här är bara en undran om det är samma på andra orter.
Jag kunde konstatera att trots att våren knackar på dörren så bland Biltemas hav av cyklar så fanns just nu inte en enda elcykel i "mitt" varuhus.
I Uddevalla finns gott om elcyklar och på hemsidan både i Sverige och Norge kan man se att vissa versioner säljs till starkt rabatterade priser. Svårt att veta orsaken men en gissning är att det kommer nya modeller.
Att Samsung byggt in planerat åldrande är ont förtal från konkurrerande cykeltillverkare som ofta själva använder samma batteritillverkare.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Planerat åldrande är inget hittepå. Bara att googla lite så finns det hur mycket som helst att läsa och titta på.

Har aldrig läst eller hört att Samsung anklagas specifikt av cykelbranschen för att bygga in åldrande.
Om jag inte är helt ute och cyklar(;)) så är det cellerna som ofta är från Samsung eller annat känt märke och inte hela batteriet.
Batterierna sätts förmodligen ihop av en random batteritillverkare i Kina åt cykeltillverkaren och dom bygger då in laddning/BMS som även innehåller annan logik som tex ett åldrande..

Inte svårt att tänka sig att Biltemas Kinaleverantör av cykel säljer cykeln billigt till Biltema men samtidigt är listiga nog att bygga in ett åldrande så dom får kränga extrabatterier med högre marginal längre fram.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Inte svårt att tänka sig att Biltemas Kinaleverantör av cykel säljer cykeln billigt till Biltema men samtidigt är listiga nog att bygga in ett åldrande så dom får kränga extrabatterier med högre marginal längre fram.
Om du med planerat åldrande menar dålig kvalitet kan jag hålla med men skulle inte tro att Samsung som ett av världens största företag skulle riskera sitt rykte. Dessutom är Samsung koreanskt. I detta fall med trilskande batterier tror jag mer på felaktigt handhavande. Lätt att skylla ifrån sig på tillverkaren när man inte läser manualen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Anders, du läste nog inte mitt inlägg ordentligt. Testa igen :).

Jag tror att det planerade åldrandet kan vara inbyggt av batteritillverkaren och inte av celltillverkaren (Samsung m.fl.).
Vad jag vet så är batteri med laddare och tillbehör tillverkade i Korea av Samsung.
Vem som tillverkat cellerna har jag inte vågat utröna, är rädd för kortslutning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ingen Biltemacykel själv men jag skulle bli väldigt förvånad om batteriet och laddaren kommer från Samsung. Det låter alldeles för dyrt. Det borde i så fall stå väldigt tydligt med logga och allt på både batteri och laddare.
Att cellerna inuti kommer från Samsung stämmer däremot säkert. Dom är å andra sidan "dumma" och kan inte åldras i förtid.
Åldrandet står troligen BMSen för och den har troligen den kinesiske batteritillverkaren programmerat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har ingen Biltemacykel själv men jag skulle bli väldigt förvånad om batteriet och laddaren kommer från Samsung. Det låter alldeles för dyrt. Det borde i så fall stå väldigt tydligt med logga och allt på både batteri och laddare.
Att cellerna inuti kommer från Samsung stämmer däremot säkert. Dom är å andra sidan "dumma" och kan inte åldras i förtid.
Åldrandet står troligen BMSen för och den har troligen den kinesiske batteritillverkaren programmerat.
På batteriet står Battery Pack (Samsung Cell)
Förvara batteriet inomhus när det inte används. Öppna inte batterihöljet.
Felet jag gjorde att batteriet förvarades i kallgarage hela denna vinter till skillnad från tidigare vintrar.
Den andra regeln har jag följt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Om du med planerat åldrande menar dålig kvalitet kan jag hålla med men skulle inte tro att Samsung som ett av världens största företag skulle riskera sitt rykte. Dessutom är Samsung koreanskt. I detta fall med trilskande batterier tror jag mer på felaktigt handhavande. Lätt att skylla ifrån sig på tillverkaren när man inte läser manualen.

Nu är du ute och cyklar igen och som vanligt med skygglapparna på. Akta dig, dikena är djupa. Bättre att läsa vad andra skrivit tidigare och reflektera och kanske därefter blir mer klarsynt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Så det kan du garantera utifrån ditt stora empiriska underlag. Nja, tror nog du får läsa på lite om statistik.

Eller så här, du har en fail rate på 50% och kan utifrån det garantera något tycker du. Jag har en 100% andel som havererat. Alltså måste jag kunna garantera något dubbelt så säkert som dig, eller?
Har du följt rekommendationen och underhållsladdat batteriet i rumstemperatur i vinter?
Det gjorde inte jag, tyvärr.
 
F

F.d. 1470

Guest
Har du följt rekommendationen och underhållsladdat batteriet i rumstemperatur i vinter?
Det gjorde inte jag, tyvärr.

Det har vi ju redan diskuterat tidigare i tråden och därför blir man förbannad när du upprepar ett mantra utan att kunna (eller vilja) greppa hela kommunikationen.

Och som vanligt, blir det svårt så slingrar du dig igen. Kan du garantera något eller ej?
 
Toppen