• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har som tur är, när man läser denna tråden, inte skaffat elcyklar.
Utan kört vidare med riktiga trampcyklar.
Frågan är om de andra fabrikaten av elcyklar har samma problem som Biltema?
Detta för att vi ibland diskuterar inköp av sådana.
Men är skeptiska.
Krister
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har som tur är, när man läser denna tråden, inte skaffat elcyklar.
Utan kört vidare med riktiga trampcyklar.
Frågan är om de andra fabrikaten av elcyklar har samma problem som Biltema?
Detta för att vi ibland diskuterar inköp av sådana.
Men är skeptiska.
Krister

Vi kör med Bosch batterier och elsystem på våra cyklar (av märket Scott). Men har aldrig läst eller hört om liknande problem.

Vi är nu inne på 3:e året med dem utan tillstymmelse till prestandasänkning på batterierna som garanteras hålla 500 laddcykler. Där EN laddcykel motsvarar en laddning från 0-100% (eller 10st laddningar från 90% till 100%).

Däremot har jag läst om ägare som har laddat motsvarande både 800st cykler och enstaka fall upp till 1000st laddcykler.

Så det finns batterier/system som tycks fungera bra över tid.

Räckvidd med lägsta hjälpläget = 12-13mil. Eller 5-6mil i värsta hjälpläget.

// Niklas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
För att veta att haverierna som flera här beskriver INTE beror på planerat åldrande måste du veta orsaken till dessa haverier.

Så var är då orsaken, till dessa haverier?

Eller gissar du att de INTE beror på sk. planerat åldrande?
Om du läser tråden så kan du se att jag har bevis på att det inte är planerat åldrande!
 
F

Fd.16159

Guest
Ett par bilder på bms som la av enligt mitt tidigare inlägg.
Den består av ett kort som hanterar kraftförsörjning och ett kort som sköter övervakning av battericellerna.
Korten är monterade ovanpå varandra och sitter innanför batteriets plasthölje precis som de ser ut på bilden.
Plasthöljet är inte vattentätt på något vis utan fuktig luft kan lätt komma in och vad en vattendroppe på kretskortets komponenter kan ställa till med kan var och en räkna ut.
En bättre inkapsling hade kanske räddat det hela.

Är ganska övertygad om att de flesta batteriproblem ligger i dåligt konstruerade bms-er

Urklipp01.jpg Urklipp04.jpg Urklipp05.jpg Urklipp06.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Marginale komponenter og manglende beskyttelse mot fukt er kun for stor innsparing i produksjonen, selv om begge deler fører til for tidlig sammenbrudd. Noen kan muligens tolke dette som planlagt aldring.

Det mest idiotiske jeg har funnet i billig elektronikk er bruk av metallisk lim i stedet for lodding - og det i solarlamper hvor det i tillegg ble inntrenging av vann når det regnet. Limet er vannløslig!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som den elektronikpessimist jag är.... D.v.s. när mer och mer elektronik byggs in i nyare saker. Allt från flygplan och bilar ner till smågrejer och där, även inbyggd avkänning av batterier m.m.
Elektronik går sönder. Jag har slagits med och svurit över överdriven elektronik i större delen av mitt liv i maskiner bilar m.m. I alla fall sedan elektroniken ramlade över oss i mängder.
Man monterar mer och mer elektronik och elsladdar i stället för lite enkel mekanik bara för man kan och det är läckert med blinkande dioder (så länge det funkar). Säker också för att gemene man inte skall förstå sig på eländet och ha möjlighet att laga det på ett billigt sätt.
Men det jag funderar på i samanhanget med batteripack till olika saker är att det behövs ju styrning både vid laddning och sedan inte minst avkänning vid användning av dessa batteripack för annars blir de inte gamla alls.
Elektroniken går som sagt söner och det är väl mycket möjligt att det är elektroniken som är trasig i biltemas batterier och inte en inbyggd dödsdag.
Då uppkommer frågan vilket som är sämst... eller bäst. Avkänningen sitter inbyggt i batteriet och batteriet "går sönder", eller elektroniken sitter inbyggd i cykeln och cykeln "går sönder".
I en ren garantifråga vore det ju bäst med elektroniken inbyggd i cykeln. Efter garantitidens slut är det nog bättre att elektroniken sitter i batteripaketet.
Nu är ju elektroniken och avkänningen inbyggd i batterietpaketen och Biltema dömer ut dem som trasigt eller slutkört batteri fast ackarna inne i paketet är ok.
Det verkar som de i stället skulle behöva testa batteripaketen på något annat sätt så det kom ut två olika resultat från testat.

1- Tyvärr så är ackarna slutkörda eller felaktiga så du behöver ett nytt batteripaket.

2- Ackarna i batteripaketet verkar helt ok. men däremot så är elektroniken trasig så det blir ett garantiärende på elektroniken eller utbyte/reparation av den biten.

Att man skall bli tvingad att köpa ett nytt batteripack för att dålig elektronik inne i paket är trasig verkar kanske vara det som man mest behöver reagera över.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ett alternativ till Biltemas battericyklar: För ca 6 år sedan konverterade jag min gamla svenska trampcykel till batteridrift och delarna köpte jag på nätet (rull.se) Motorn är på 500W, litiumbatteri 36 v. Pris ca 6000:- ink batteri. Kanske inte helt laglig men funkar utmärkt.
I samma veva hade jag planer på att konvertera en VW golf till batteridrift men förhandlingar med frun om ensamrätt till familjens garage strandade och projektet lades ner.
BBa
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Jag köpte en robotgräsklippare på Biltema som slutade fungera efter ca 2,5 år. Vid kontakt med Biltema fick jag svaret att då garantin har gått ut kunde dom tyvärr inget göra. Jag sade då att jag inte åberopar garanti utan att jag återlämnar produkten som en reklamation. Jag visste att man enligt konsumentköplagen har 3år på sig när det gäller reklamation. Efter en vecka ringde dom och sa att jag fick tillbaka hela köpesumman ca 9000:-.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Båda cyklarna inköpta på Biltema samma dag och batterierna dog samma dag visst är detta märkligt
Ja, det var märkligt!
Kan det vara vatten som trängt in och orsakat kortslutning?
I mitt fall funkar det äldsta batteriet från 2015 som om det var nytt. Vi kom just hem från en milsrunda i 5-gradig kyla, tre prickar kvar.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Ja, det var märkligt!
Kan det vara vatten som trängt in och orsakat kortslutning?
I mitt fall funkar det äldsta batteriet från 2015 som om det var nytt. Vi kom just hem från en milsrunda i 5-gradig kyla, tre prickar kvar.
Vatten är det absolut inte eftersom dom står i ett uppvärmt garage och vi har inte varigt ute i regnväder
 
Toppen