• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Efter att ha läst denna tråd, åkte jag ner till garaget där min biltema 36V elcykel hänger bak på husbilen.
Kopplade in laddaren, väntade, inget händer, men så tänds den röda lampan på laddaren, när jag nästa dag var dit så lyste den grönt, kanske var det i grevens tid jag laddade, senast var nog i september 2018.

Kopplade in laddaren på mitt cykelbatteri igår, efter att det varit undanlagt i ung. lika lång tid som ditt. Mitt visade på 85% laddningsnivå (jag följde här inte mitt egna råd om max 60% laddnivå vid långtidsförvaring). Vilket var samma laddnivå som när jag lade undan batteriet.
Batteriet har förvarats i rumstemperatur.

Finner det lite märkligt att man i Biltemas batterier verkar ha en onödight hög egenförbrukning som laddar ur batterierna på så kort tid. Mitt batteri är från Bosch.

// Niklas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Finner det lite märkligt att man i Biltemas batterier verkar ha en onödight hög egenförbrukning som laddar ur batterierna på så kort tid. Mitt batteri är från Bosch.
// Niklas
Biltema använder Samsungs batterier som också används till mycket annat.
Var battericellerna är tillverkade är lite oklart, jag vågar inte skruva isär för att titta.
 
F

Fd.16159

Guest
Råkade ut för att från en dag till nästa inte få igång elcykeln. Inte Biltema cykel men ett Samsung batteri.
Batteriet fulladdat dagen innan. Displayen går inte igång.
Mäter med en multimeter på batterikontakterna som visar 36V.
Cykeln vill fortfarande inte gå på elen.
Ett par timmar senare ny mätning och då noterar jag att spänningen faller hela tiden.
Batteriet vill inte heller ta laddning.
Nästa dag är batteriet nere på 0V.
Tar isär batteriet och kan konstatera att BMS-en är ett helt öppet kretskort utan någon som helst kapsling eller isolering.
Vidare finns lite rostkorrosion på en battericells anslutning.
Kan bara bedöma det som att kondens kommer innanför skalet och skapar överledning på BMS med kortslutning/jordfel som följd.
Rostskadan är inte orsak utan snarare en vägledning till problemet
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Den stora tillverkaren av battericeller är tydligen Panasonic och efter tillverkningen på fabriken testas cellerna och delas in i olika klasser. Sen är det upp till respektive batteri tillverkare vilken klassificering man andvänder på sina produkter. Så man får vad man betalar för!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Den stora tillverkaren av battericeller är tydligen Panasonic och efter tillverkningen på fabriken testas cellerna och delas in i olika klasser. Sen är det upp till respektive batteri tillverkare vilken klassificering man andvänder på sina produkter. Så man får vad man betalar för!

Må så vara men inte ens det relativt låga priset på Biltemas cyklar motiverar den sjukt dåliga kvaliten på batterierna som omnämns i denna tråden.

Jag tvivlar på att Biltemas egna marknadschef tycker detta är ok.

// Niklas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Må så vara men inte ens det relativt låga priset på Biltemas cyklar motiverar den sjukt dåliga kvaliten på batterierna som omnämns i denna tråden.
Jag tvivlar på att Biltemas egna marknadschef tycker detta är ok.
// Niklas
Var har du läst att Samsungs litiumbatterier är sämre än andra?
Samsung är en av de största batteritillvekarna på denna jord och skulle knappast äventyra sin renommé med att tillverka undermåliga batterier.
Vi vet ju att våra bilbatteriers livslängd kan variera med flera år med samma fabrikat.
Ingen batteritillverkare lämnar garanti, det är upp till försäljningsstället att avgöra om good will skall tillämpas.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Var har du läst att Samsungs litiumbatterier är sämre än andra?
Samsung är en av de största batteritillvekarna på denna jord och skulle knappast äventyra sin renommé med att tillverka undermåliga batterier.
Vi vet ju att våra bilbatteriers livslängd kan variera med flera år med samma fabrikat.
Ingen batteritillverkare lämnar garanti, det är upp till försäljningsstället att avgöra om good will skall tillämpas.

Hur tänker du nu Hur många problem hade dom inte med Note telefonerna.. Detta med att dom slarvat i utveckling och test av dessa.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Var har du läst att Samsungs litiumbatterier är sämre än andra?
Samsung är en av de största batteritillvekarna på denna jord och skulle knappast äventyra sin renommé med att tillverka undermåliga batterier.
Vi vet ju att våra bilbatteriers livslängd kan variera med flera år med samma fabrikat.
Ingen batteritillverkare lämnar garanti, det är upp till försäljningsstället att avgöra om good will skall tillämpas.


Om nu Biltemas cykelbatterier håller 2 år eller kortare, enl. tidigare inlägg. Och man vid flera tillfällen konstaterat att det är elektroniken (inte battericellerna) som är boven. Är detta väsentligt sämre än min erfarenhet av Bosch cykelbatteri (som jag skrivit om ovan).

// Niklas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om nu Biltemas cykelbatterier håller 2 år eller kortare, enl. tidigare inlägg. Och man vid flera tillfällen konstaterat att det är elektroniken (inte battericellerna) som är boven. Är detta väsentligt sämre än min erfarenhet av Bosch cykelbatteri (som jag skrivit om ovan).

// Niklas
Mitt ena batteri håller samma kapacitet efter 4 år, det nyare klarade tydligen inte bristen på underhållsladdning. Det är lönlöst att spekulera om orsaken varför det äldsta klarade sig.
 
F

Fd.16159

Guest
Tillverkning av batteripackar är väl inte annorlunda än annan tillverkning.
Cykelproducenten behöver ett batteri till en cykel och begär in anbud på ett batteri.
Lägger en spec och får in offerterna. Vanligtvis blir det lägsta.
Offertgivarna i sin tur använder vad som uppfyller kraven till lägsta pris för deras del.
Så bollen ligger egentligen hos den som skriver kravspecifikationen och hur den uppfylls.

I mitten på 70 talet besökte jag NASA museumet i Houston o kollade på bl.a. månlandaren.
Den var en resultatet av en myndighetsupphandling till lägsta pris.
Min tanke då var att det var inte långt från ett jobb någon gjort i garaget hemmavid.
Vad astronauterna hade för åsikt om saken är oklar
 
F

F.d. 1470

Guest
Har Biltema cyklar köpta 2015, och 2017, i Portugal. Används några månader i stöten några få ggr vare period. Därefter stått utan laddning 3-4 månader. Alltid varit fulla vid återkomst och fungerat direkt. Aldrig laddade i kyla. Totalt kanske 20-laddcykler. Nu är 2015 batteriet helt dött, vägrar ladda. Teorin om planerat åldrande verkar stämma.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Teorin stämmer inte!
Mitt batteri från 2015-03 funkar som när det var nytt, mitt nyare från 2016-03 har mist en del av sin kapacitet.
Det där med planerat åldrande kan vi glömma!

Det kan vi inte veta då vi inte känner till om det exempelvis finns olika versioner av styrning till dessa batterier.
Så teorin KAN stämma...eller inte...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste 36V batteriene er en seriekobling av 10 Lipo celler. Om en celle svikter så dør batteriet. Normalt sa vi innen elektronikk at holder det 6 mnd så holder det lenge - så det viktige var å få vekk de marginale komponentene så en ikke fikk reklamasjon. Lipo celler er komponenter som krever mye gjennom hele produksjonen, ref både Samsung og Apple sine brennende telefoner gjennom tidene - disse hadde kun en celle som sviktet. RC brukere lader ofte sine Lipo celler i en brannhindrende pose, det er for ofte problemer. Nå er normalt cellene i sykkel batteri ikke like kompakte som telefon og rc batterier, frekvensen av dårlige celler burde være lavere.

En enkel BMS som detekterer en død celle burde bryte både ladning og forbruk på hele batteriet.

Hva som er gått galt i de batteriene som dør brått kan en finne ut ved å åpne boksen og måle hver enkelt celle. Gjorde dette med mine, og det var i begge en celle som var langt fra de andre i spenning. Selv ved direkte ladning av denne cellen kunne en ikke få den opp til samme nivå som de andre.

Det finnes sykkel batterier som benytter 18650 format celler, men det krever flere celler i parallell - disse må være selektert om det skal holde.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det allvarliga är att sprida rykten och skrönor när vi inte har en aning om orsaken!

Att flera redogjör för allvarliga brister i kvalitén på en produkt är frågan för denna tråden. Flera av dessa redogjör för hur ett fullt fungerande batteri plötsligt slutar fungera. Någon har låtit mäta upp cellerna som i stort var felfria trots att laddning inte mottogs.

Vilken slutsats var och en själv drar av detta är naturligtvis upp till var och en. Men för egen del krävs ingen vetenskaplig forskning för att jag som konsument skall använda mig av faktan jag via detta forumet får till mig. Mina pengar är allt för surt förvärvade för att jag har för avsikt att agera testperson.

Så länge påståenden är baserade på fakta, vilket det i flera fall är här är det inga rykten.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ryktet handlade om planerat åldrande vilket är en allvarlig anklagelse i synnerhet som den är falsk!

För att veta att haverierna som flera här beskriver INTE beror på planerat åldrande måste du veta orsaken till dessa haverier.

Så var är då orsaken, till dessa haverier?

Eller gissar du att de INTE beror på sk. planerat åldrande?
 
Toppen