• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Jag kontaktade Biltema & fick följande svar.

Hej,

Våra AGM batterier är inte till för att användas som fritidsbatteri, dessa är enbart för startbatteri.

Sara
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice
Garnisonsgatan 26, 2tr
S-254 66 Helsingborg, Sweden
Start - Biltema
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Jag kontaktade Biltema & fick följande svar.

Hej,

Våra AGM batterier är inte till för att användas som fritidsbatteri, dessa är enbart för startbatteri.

Sara
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice
Garnisonsgatan 26, 2tr
S-254 66 Helsingborg, Sweden
Start - Biltema

Då ska nog Biltema vara tydligare i sin beskrivning av deras AGM batterier.:rolleyes:
Mvh
Staffan:yes:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Vad är förvirrande, Biltema anser att deras AGM batteri av modell XX är ett startbatteri medan Harald Nyborg anser att deras AGM är ett fritidsbatteri!

Två olika batterier med gjorda med samma teknik AGM.

Det är bara dom som vet vad just deras batteri är avsett för, ingen annan.

Men generellt så skulle jag säga att Biltema har rätt, AGM har sin stora fördel i att kunna ta emot och leverera mycket ström under kort tid vilket är precis så ett startbatteri ska vara. Bodelsbatteri(samma som tex marinbatterier) ska kunna levera lite ström under lång tid men såklart det beror på hur just din förbrukning ser ut.

Har man solceller leverar man ju ström till batteriet hela tiden då borde det ju räcka för det är ju inte 24 timmar/ dygn man förbrukar. Har jag fel nu? Haft Biltemas i många år och det har aldrig krånglat.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Har man solceller leverar man ju ström till batteriet hela tiden då borde det ju räcka för det är ju inte 24 timmar/ dygn man förbrukar. Har jag fel nu? Haft Biltemas i många år och det har aldrig krånglat.
Okej, men att det aldrig krånglat för dig bevisar ingenting eller hur!

GEL är batteriet som är mera avsett för bodel skulle jag vilja påstå, att sedan alla möjliga batterityper fungerar i olika sammanhang säger som sagt ingenting.

Alla typer av saker inklusive batterier måste dels kontrolleras mot den spec dom har och provas ut i det avsedda användningsfallet, man kan inte bara säga att GEL är skitbra till... eller AGM är dåliga ingenting är så enkelt.

Samma gäller LI batterier och det gäller per typ och leverantör.

Det som sitter i bilen original är tänkt att fungera bra för ett normalfall, i alla andra fall kan det fungera sämre och bör ev ersättas med något annat.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Hej,

Säger inte att du/ni gjort något galet.

Men de flesta tillverkare har bra kontroll på sina garanti reklamationer, för att detta återspeglar rätt snabbt tillverkningsproblem.
Ev. uppkomna problem tillförs utvecklingskostnaden och läggs på nästa års prisbild till oss kunder.

Vill med detta säga att branschen blir lite av självsorterande pga. att om priset blir för högt på produkten, slutar vi köpa.

En ren gissning är att passerar garanti claims 0,1% av omsättningen, blir det Rött larm hos tillverkaren.
Nu är troligen claims till producenten för Biltemas AGM batterier lägre än så.

Har själv använt dess 95Ah/AGM i flertal bilar och år.
Aldrig haft ett enda problem, tyvärr någon gång klantat mig, tömt batteriet helt.
Men se på tusan, rätt "kärlek" /laddning och det har visat sig helt ok.

Jag har haft både micro och 5.1ljud inkl. flera tv i några av bilarna.

Förvisso har jag haft solceller på de senaste 4 bilarna, (5e påväg) inkl. MPPT regulator.
Skulle anta att flertalet av de som hävdat garanti på sina batterier, på ett eller annat vis brukat dessa batterier en bra bit utanför tilltänkt nyttjande.

*Kyla och ingen laddning över vintern är troligen en av de största orsakerna.
*Därefter en snålt tilltagen batteribank kopplat till stora enskilda uttag.

Tänkvärt:
Ett mindre väl tillverkat batteri som vårdas väl, fungerar även det ok.
Ett absolut topp märkes batteri som används felaktigt anvisar även det problem.

Det går bra att köpa en husbil för xxxxxxSEK, men att läsa på lite, skaffa en för sina behov avstämd batteribank är inte lika lätt. :rolleyes:;)

Återigen, vilket i detta fall absolut inte behöver vara fallet. Utan helt enkelt ett felaktigt producerat batteri.

För egen del, om inte Biltema kan jag tänka mig köpa Haralds batterier till den nya bilen,(lev. april) minst 270Ah till bodel lär det bli.

(blir ytterligare en byggtråd av mig när denna bilen levererats)

Vänligen,
Magnus


Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Är det inte så att det är mängden bly som avgör om det är ett startbatteri resp fritidsbatteri? Det gäller för vanliga våta batterier, så jag tycker det borde gälla även för AGM. Kanske därför Biltema och HaraldNyborg anger olika användningsområden.

Citat från länken tidigare i tråden:
"AGM batterier finns att välja som både startbatterier & som förbrukningsbatterier."
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Är det inte så att det är mängden bly som avgör om det är ett startbatteri resp fritidsbatteri? Det gäller för vanliga våta batterier, så jag tycker det borde gälla även för AGM. Kanske därför Biltema och HaraldNyborg anger olika användningsområden.

Citat från länken tidigare i tråden:
"AGM batterier finns att välja som både startbatterier & som förbrukningsbatterier."

Hej, jag nu ingen batteriexpert men så enkelt är det inte det kan jag säga och det gäller både AGM och vanliga:)

Det finns som alltid en mängd faktorer som ger olika egenskaper, tex materialet i "bly plattorna", allt bly är tex inte likadant utan det är nog så att det är dels olika renhet i blyet som sådant men framförallt olika legeringar som används TROR JAG ska jag tillägga:)
 
C

Claes o Monica

Guest
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Personligen så tycker jag nog att har man råd med husbil så bör man ha råd med ett batteri av hög kvalitet så är problemet ur världen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Om det stör alltför mycket att det står BILTEMA på batteriet, så ta och köp med en dunk thinner och torka bort loggan! Om man sen tar en spritpenna och skriver VARTA istället, då har du fått dit rätt tillverkare som är känd för sina kvalitetsbatterier!
//Göte J

Det är sådant som de gärna sprider, men i verkligheten kan det vara någon helt annan om det kommer ett bättre pris från en eller flera andra leverantör.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Hej, jag nu ingen batteriexpert men så enkelt är det inte det kan jag säga och det gäller både AGM och vanliga:)

Det finns som alltid en mängd faktorer som ger olika egenskaper, tex materialet i "bly plattorna", allt bly är tex inte likadant utan det är nog så att det är dels olika renhet i blyet som sådant men framförallt olika legeringar som används TROR JAG ska jag tillägga:)

(är det olika renhet blir det väl automatiskt mer bly om den legeringen är renare)
Resultatet blir väl ändå att vissa AGM klassas som startbatterier och vissa andra som fritidsbatterier? Och kanske Biltema har rätt då, att deras inte bör användas som bodelsbatterier.... vilket var den slutsats jag ville få fram. I de trådar här jag har läst, verkar det mer som om alla AGM är mer eller mindre lika, är lika lämpliga som startbatteri som fritidsbatteri, vilket kanske inte är sant. Biltema kanske är mer lämpligt som startbatteri, medan HaraldNyborg är mer lämpligt som fritidsbatteri....
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Om det stör alltför mycket att det står BILTEMA på batteriet, så ta och köp med en dunk thinner och torka bort loggan! Om man sen tar en spritpenna och skriver VARTA istället, då har du fått dit rätt tillverkare som är känd för sina kvalitetsbatterier!
//Göte J

Det är nog inte etiketten som stör, utan att Biltema har minskat på garantitiden från 4 år till 1 år, pga av att de anser att deras batterier inte är lämpliga som fritids/bodelsbatterier. De blir ju inte mer lämpliga för att man skriver VARTA på dem :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Om det stör alltför mycket att det står BILTEMA på batteriet, så ta och köp med en dunk thinner och torka bort loggan! Om man sen tar en spritpenna och skriver VARTA istället, då har du fått dit rätt tillverkare som är känd för sina kvalitetsbatterier!
//Göte J

Och det tror du på samt även om det skulle stämma tror du att tex Varta bara har en typ av batteri:)

Jämför med däck, alla däck av en viss dimension och leverantör är ej likadana eller hur, samma sak gäller allt.

Köper du en skruv från Bulten M8x50 så finns det olika också osv osv allt beroende vad du ska ha den till och vad du vill betala.

Så tro inte på alla dessa sagor om "samma innehåll", ibland stämmer det , oftast inte.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Då är frågan, vilket batteri är av hög kvalitet.
Vet ej

Kvalitet är i betraktarens ögon, vad vill du har för batteri och vad vill du betala för det.

Skickar vi en sond till månen så har vi nog en annan refererens för bra batteri än någon som sitter i en husbil i Spanien och lyssnar på radion :D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

(är det olika renhet blir det väl automatiskt mer bly om den legeringen är renare)
Resultatet blir väl ändå att vissa AGM klassas som startbatterier och vissa andra som fritidsbatterier? Och kanske Biltema har rätt då, att deras inte bör användas som bodelsbatterier.... vilket var den slutsats jag ville få fram. I de trådar här jag har läst, verkar det mer som om alla AGM är mer eller mindre lika, är lika lämpliga som startbatteri som fritidsbatteri, vilket kanske inte är sant. Biltema kanske är mer lämpligt som startbatteri, medan HaraldNyborg är mer lämpligt som fritidsbatteri....

Renheten i bly som är ett grundämne är en sak, legering är något helt annat.

tex om man återvinner bly från gamla batterier så kräver det någon form av process som kan vara olika bra, jämför "mängden" järn i en Toyotas skärmar och ett plattjärn:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Har original battter från 2009 Exide AGM fungerade helt som det ska senaste sommar..

Leif

Här måste man väl lägga till, batterier belastas ju nomalt väldigt lite på sommaren om man inte kör en massa elkrävande apparater över inverter, så fömodligen räcker typ 25€% kvarvarande kapacitet för att det skall fungera. Värre är det ju på den mörka årstiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Så länge vi håller oss till blybatterier är väl egentligen GEL-Batterier de bästa husbilsbatterierna, tål djupurladdning bra, klarar många laddcykler, passar perfekt att laddas med solceller.
Nackdelarna är att de inte tycker om att snabburladdas som med stor inverter, och tar ganska lång tid att ladda fullt.

Och jag glömde, de kostar mera att köpa, men kan nog bli billigast i längden om de sköts väl.

BÃ…TBATTERI - Tudor
 
Senast ändrad:
Toppen