• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billig GPS tracker med SMS Larm?

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag ska på något vis installera ett larm i bodelen på våran husbil, hur jag vill att det ska fungera är jag på det klara med men jag är inte riktigt färdig med valet av komponenter.

Sensorerna ska bestå av magnetbrytare på alla luckor och dörrar, på detta viset så blir funktionen på skalskyddet samma som vanlig larmning.

Jag tänker manövrera larmet med vanliga fjärrkontroller och utlöst larm kommer att trigga siren/er samt strobljus, kanske även utebelysningen. Jag vill inte i i bilens canbussystem och koppla annars hade ju blinkerserna varit bra.

Det hade ju även varit trevligt att bli underrättat vid utlöst larm via sms, jag tittade lite på Geosafe men gillar inte att man måste skicka sms vid varje av och tillkoppling. Det verkar ju dock som att flertalet av de enkla GPS trackers som säljs på ebay har möjligheten att larma via en trigger på en 1/0 ingång, är det någon som har erfarenhet av dessa?

Logiken kommer jag att lösa med ett arduino kort med egen mjukvara.

//Peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Eftersom man alltid? larmar/larmar av när man är i närheten av husbilen kan man manövrera Geosafe med Blåtand så slipper man skicka SMS.
Jula sålde Geosafe för strax under 700:- för några veckor sedan. Om erbjudandet är kvar vet jag inte.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Eftersom man alltid? larmar/larmar av när man är i närheten av husbilen kan man manövrera Geosafe med Blåtand så slipper man skicka SMS.
Jula sålde Geosafe för strax under 700:- för några veckor sedan. Om erbjudandet är kvar vet jag inte.

Jo jag såg den rean också, och det där med blåtand tilltalar mig men det gäller bara Android, IOS kommunicerar bara med sms, och det vet man ju hur det är med fördröjningen på det ibland!

//Peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Gamla Androidtelefoner som inte är mycket större än en fjärrkontroll dräller det av. Kan säkert fås gratis eller för en symbolisk summa.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Gamla Androidtelefoner som inte är mycket större än en fjärrkontroll dräller det av. Kan säkert fås gratis eller för en symbolisk summa.

Jo jag har tänkt på det också, men då ska man har ytterligare minst två stycken telefoner igång och bära med sig, en bättre lösning hade ju varit om Geosafe hade haft en ingång där man manuellt eller via ett yttre system också kunde larma av och på

//Peter
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Vi har ett vikinglarm med trådlösa magnetkontakter, fjärrkontroll följer med och det skickar sms vid larm eller ringer upp. Alla tillbehör finns trådlösa men även trådade, men trådlöst blir ju väldigt lättinstallerat inga synliga kablar. Larmet kan programmeras med sms (tex lösa ut larmet). Husbilslarm : Larmpaket för BÃ¥t, Husbil, Husvagn (Multisektion Komplett)

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Vi har ett vikinglarm med trådlösa magnetkontakter, fjärrkontroll följer med och det skickar sms vid larm eller ringer upp. Alla tillbehör finns trådlösa men även trådade, men trådlöst blir ju väldigt lättinstallerat inga synliga kablar. Larmet kan programmeras med sms (tex lösa ut larmet). Husbilslarm : Larmpaket för BÃ¥t, Husbil, Husvagn (Multisektion Komplett)

Leif

Det var ju inte jättedyrt, men trackers från EBay ligger ju på någon enstaka hundralapp och resten av komponenterna har jag redan liggandes.

Men vill man inte bygga själv så verkar det ju vettigt!

//Peter
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Sonderade marknaden tidigare när jag var ute efter en gps-tracker med möjlighet till att koppla in vanliga trådbundna larmsektioner.

Jag ville också ha ett larm med styrning från fjärrkontroll men det valde jag bort till slut för det skulle kosta väldigt mycket mer än en Geosafe.
Men kolla på detta larm, det har allt jag ville ha men det ligger i en helt annan prisklass jämfört med Geosafe: HE77 - KOMBIgard +
BÃ¥tlarm, billarm, husbilslarm & larmmottagare - Produkter - Hellmertz Elektronik AB
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Billig GPS tracker med SMS Larm?

Sonderade marknaden tidigare när jag var ute efter en gps-tracker med möjlighet till att koppla in vanliga trådbundna larmsektioner.

Jag ville också ha ett larm med styrning från fjärrkontroll men det valde jag bort till slut för det skulle kosta väldigt mycket mer än en Geosafe.
Men kolla på detta larm, det har allt jag ville ha men det ligger i en helt annan prisklass jämfört med Geosafe: HE77 - KOMBIgard +
BÃ¥tlarm, billarm, husbilslarm & larmmottagare - Produkter - Hellmertz Elektronik AB

Det såg ju trevligt ut, men det är ju klart inte riktigt i den prisgruppen jag tänker mig

Jag får nog beställa hem några olika trackers från EBay och se om någon av dom har ingång för larmavisering, resten löser jag ju själv med ett Arduino kort.

//Peter
 
Toppen