• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen redo för Europa 2018!

F

F.d. 55728

Guest
Hej alla!
Nu har vi laddat bilen med diverse sändare och annat som man tydligen behöver för att åka i europa.
Det är inte "bara" att åka har jag förstått.
Var tvungen att springa till affären idag och köpa en Dashcam oxå, det verkar vara en riktigt kul pryl! :) Det gäller ju att fylla framrutan med så mycket onödiga prylar som bara går.
Sen får vi hoppas att någon vill prata med mig när jag nu bemödat mig med att montera in en radio oxå.

Slutligen så får vi hoppas att den otäcka snön snart försvinner så man kan ge sig ut!

Ha det gott allihopa!





20180310_144715.jpg 20180310_144656.jpg 20180310_144732.jpg
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Ja det gäller att stoppa i så mycket prylar det bara går. Jag byter bil om en månad
så jag ska placera ut allt "bra-att-ha" runt förarplatsen, radio, dashcam, mobil m.m.
Ska bli kul ;)
 
F

F.d. 55728

Guest
sen är det inte så lämpligt att ha öresundsbizz i rutan för den är stöldbegärlig ! blir du av med den belastas ditt konto och inte grannens ? jag tar fram min och visar vid passage sen åker den undan ! ju mindre skit du har i rutan desto bättre !

Att någon skulle göra inbrott i husbilen för att stjäla "bizzen" finner jag föga osannolikt. Skulle det ske så får jag väl spärra den men det känns som det finns annat som är av mer värde i bilen isf. Jag tar helt enkelt den risken.
Tack för info gällande förbud mot dashcam i vissa länder, hade ingen aning om det! Men även här tar jag risken!

:)
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Vilka är det inte tillåtet i?
Googlade lite. Tvärförbjudet i Österrike som jag ska passera under varma delen av 2018. Minns inte det andra landet som nämns. Andra länder kräver att kameran inte skymmer sikten för föraren, men det är ju självklart...
F.ö. dåligt med info om vad som gäller.
 
F

F.d. 55728

Guest
Bizzen behövs inte :

Lägg till ditt fordons registreringsnummer på ditt BroPass® -avtal och kör direkt genom Øresundsbron betalstation - helt utan bizz.

Den behövs visst då man skall åka genom Österrike. Bilar som väger över 3,5 ton måste ha en sådan ansluten till "easyGo+" Men det är ett helt eget ämne och det finns massa trådar att läsa om detta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sen när man ska in på Carrefour (eller Lidl) för att shoppa ett par timmar, då plockar man ner alla prylar & kablar i en ryggsäck och tar det med sig inkl. pass, pengabörsen och alla kreditkort. Efter handeln, sätts allt återigen upp på sin respektive plats snyggt och prydligt...

carrefour.jpg
Bild: lån från nätet
 
F

F.d. 55256

Guest
Hur i all världen har vi klarat nästan 20 år i husbil utan nåt i framrutan förrän för ca 5 år sen då vi köpte enklaste tänkbara GPS. Däremot har vi vanliga kartor över hela Europa. Vi har inget garage heller, bara ett litet stuvfack under soffan, garderob och lite överskåp. Har överlevt fem Italienresor varav en till Sicilen. Tre ggr 5 veckor i Kroatien samt en till två resor/år till diverse destinationer söderöver. Glömde att vi har varsin mobiltelefon. Njutningen av husbilslivet består inte av mängden prylar utan av upplevelsen av äventyr när vi kör utan något särskilt mål. Parkerar i nån småstad på nåt torg eller parkering centralt, tar en promenad på kvällen, äter en bit mat, tar en öl och går hem och kojar. Har aldrig råkat ut för något otrevligt trots övernattning på småvägar, torg, badplatser, (idrottsplatser, kyrkor är bra ställen att stå på). Resan är målet, målet är oviktigt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hej alla!
Nu har vi laddat bilen med diverse sändare och annat som man tydligen behöver för att åka i europa.
Det är inte "bara" att åka har jag förstått.
Var tvungen att springa till affären idag och köpa en Dashcam oxå, det verkar vara en riktigt kul pryl! :) Det gäller ju att fylla framrutan med så mycket onödiga prylar som bara går.
Sen får vi hoppas att någon vill prata med mig när jag nu bemödat mig med att montera in en radio oxå.

Slutligen så får vi hoppas att den otäcka snön snart försvinner så man kan ge sig ut!

Ha det gott allihopa!

Jag ser inga onödiga prylar!?



Visa bilaga 146361 Visa bilaga 146359 Visa bilaga 146360
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Första gången vi åkte söderut var vi helt oupplysta gällande alla olika märken etc man måste ha när man åker runt ui Europa med husbil. Vi åkte iväg med en skopa vett och också lite "learning by doing". Med det sagt vill vi bara önskla lycka till och lita på ert eget omdömme- Visst. Det finns massor av olika miljömärken, hastighetsmärken, osv. Vi skulle ändå bara önska god tur! Njur´t. Lita på ert omdömme, Var lyhörd.! Då blir er semester fantastisk!

Ha de gott!!
//Jocke
 
Toppen