• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bild på Garmin Camper 770 LMT-D

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hej!
Denna vy dyker upp lite då och då på min Garmin. Den visar 50km/h med en husbilssymbol. Det är en 80-väg vi färdas på. Någon som vet varför den dyker upp. Har ställt in gps på mått och vikt på husbilen.
Garmin.jpeg
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Enda anledningen jag kan se är att Du lagt in totalvikt på över 3500kg. Annars är det nog något fel.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Totalvikten är 4400kg och inlagd. Får prova att ta bort för att se om det funkar. Det märkliga är att det inte alltid är där...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Spelar ingen roll vilken totalvikt du ställer in, har en likadan GPS, den hittar på egna fartbegränsningar ofta när det är kurvor, endast sett detta i Sverige.
Har ställt fråga till Garmin samt frågat varför det inte går att få korrekt fart i Sv för tunghusbil.
Inte fått något vettigt svar annat än att Sv är för liten marknad.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Har också en sådan navigator. Använder den i både personbil & husbil. Den visar olika hastighetsbegränsningar beroende på om den är i "husbilsläge eller personbil". Husbilen väger över 3500kg.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min ger inte personbilsfart om toltalvikten är över 3500 kg, i Sv sätter jag vikten till 3500kg, övriga Eu 4500kg för att få rätt fartbegränsning.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Även när jag sätter den på under 3,5 ton kommer denna hastighetsbegränsning upp
På motorvägar i Tyskland med fri fart anger den 130 km/h
Tror det är Garmins sätt att ange rekomenderad hastighet
Sedan är ju hastighetsgränserna i GPS:en inte uppdaterade på många ställen
/Thomas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare, min Garmin hittar på egna fartbegränsningar med husbilsymbol utan någon vettig anledning, det sker inte ofta men ändå irriterande.
 
Toppen