• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betalning vägavgift Portugal

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har kört i Portugal i en hel del år. Vi väljer oftast betalvägar och ofta hamnar vi på dom som har bom där man ska ta en biljett för att få köra där. På den biljetten så står det med all önskvärd tydlighet att den är giltig i 12 timmar. När man kör ut från betalvägen stoppar man in biljetten en betalstation och betalar.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Ang väg tullar Portugal finnes det tre varianter

1 du registrerar din bil strax efter gränsen exp A24 eler A22 kör till sidan dom tar kort på reg nr du stoppar in ditt kreditkort du får ett kvitto så debiterar dom direkt på ditt kort på dom vägar det är kameror på.

2 Sen är det vägar du tar biljett innan du kör på och sen stoppar in din biljett och betalar när du kör av.

3 Sen finnes det vägar där du kan köra rätt igenom men längs ut till höger skall du köra där finnes en biljett automat där du skall ta biljett.På dessa vägar har vissa Portugiserna vägtull bizz så dom kan köra rätt igenom på mittfilerna.

Jag gjorde misstaget körde rätt igenom trodde det var enligt dom vägar med kameror icke sa nicke frågade när jag körde av fick betala max avgift på den biten utan biljett.

Home - Portal de Portagens
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ang väg tullar Portugal finnes det tre varianter

1 du registrerar din bil strax efter gränsen exp A24 eler A22 kör till sidan dom tar kort på reg nr du stoppar in ditt kreditkort du får ett kvitto så debiterar dom direkt på ditt kort på dom vägar det är kameror på.

2 Sen är det vägar du tar biljett innan du kör på och sen stoppar in din biljett och betalar när du kör av.

3 Sen finnes det vägar där du kan köra rätt igenom men längs ut till höger skall du köra där finnes en biljett automat där du skall ta biljett.På dessa vägar har vissa Portugiserna vägtull bizz så dom kan köra rätt igenom på mittfilerna.

Jag gjorde misstaget körde rätt igenom trodde det var enligt dom vägar med kameror icke sa nicke frågade när jag körde av fick betala max avgift på den biten utan biljett.

Home - Portal de Portagens

Vilken mardröm för oss utländska besökare.... Här har det Portugisiska Turistrådet inte blivit tillfrågade. Verkar helt ha skötts av politiker, politruker och några byråkrater som finslipat resultatet.

Inte undra på att portugiserna sjunger sorgetyngd fado när man skall ha trevligt. :spinny:

TommyD
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vilken mardröm för oss utländska besökare.... Här har det Portugisiska Turistrådet inte blivit tillfrågade. Verkar helt ha skötts av politiker, politruker och några byråkrater som finslipat resultatet.

Inte undra på att portugiserna sjunger sorgetyngd fado när man skall ha trevligt. :spinny:

TommyD
Kanske just på grund av krångel med vägavgifter och sorgsna fado förlorade Portugal kampen om EMA (Europeiska Läkemedel Myndigheten) ...
 
Toppen