• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktningspris skenar

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Gamla bilprovningen.se vill ha 650:- och Carspect.se 395:- för <3,5t i Växjö. Vet ni vilken jag valde?
Hej!
Ska också testa bilen i Växjö om någon vecka, men har upptäckt att flera av de så kallade fria aktörerna sällan har möjlighet att ta emot "fullstora" husbilar (min är en helintegrerad Hymer 654) vilket gör att jag alltid väljer den statliga varianten. Och visst, 650 kronor kan kännas lite surt men med en mellanskillnad på 250 kronor omräknat i liter diesel så är det ändå peanuts i sammanhanget för en aktiv husbilsresenär. Måste också säga att jag hitintills, under ett flertal år, varit mycket nöjd med deras besiktningar.
Staffan
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej!
Ska också testa bilen i Växjö om någon vecka, men har upptäckt att flera av de så kallade fria aktörerna sällan har möjlighet att ta emot "fullstora" husbilar (min är en helintegrerad Hymer 654) vilket gör att jag alltid väljer den statliga varianten. Och visst, 650 kronor kan kännas lite surt men med en mellanskillnad på 250 kronor omräknat i liter diesel så är det ändå peanuts i sammanhanget för en aktiv husbilsresenär. Måste också säga att jag hitintills, under ett flertal år, varit mycket nöjd med deras besiktningar.
Staffan

Carspect's nya bredvid Lidl vid Norremarksrondellen, Växjö, ska ta emot alla husbilar upp till 3.5t. Om besiktningskvaliten är sämre hos Carspect vet jag inte men tycker det är skönt att slippa sitta i bilen och vänta på min tur, nu slänger man in nycklarna och tar en kopp kaffe och väntar på att det ska vara överstökat.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Avregleringen förde med sig höjda priser det är trist, det är de flesta överens om.
Men det positiva är att det är mycket lättare att få en tid för besiktning.
I alla fall i göteborgsområdet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Lätt att klaga på en hundring mer för besiktning, men hur många klagade när deras husbilar plötsligt skattebefriades som miljöbilar? I 5 år dessutom!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Carspect's nya bredvid Lidl vid Norremarksrondellen, Växjö, ska ta emot alla husbilar upp till 3.5t. Om besiktningskvaliten är sämre hos Carspect vet jag inte men tycker det är skönt att slippa sitta i bilen och vänta på min tur, nu slänger man in nycklarna och tar en kopp kaffe och väntar på att det ska vara överstökat.

Jag köper dina argument rakt av eftersom jag ibland testat personbilen på samma ställe, men problemet för mig har tidigare varit att liften inte klarat av bilen utan att den slår i taket.

Staffan
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Visst är det dyrt att besikta en tung husbil men efter avregleringen går det ganska lätt att få tider för en besiktning. Tidigare hade vi här ofta väntetider på 6-8 veckor så det hände ibland att besiktningstiden gick ut innan man fick någon tid.
 
Toppen