• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktningspris skenar

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Bokade besikning på en 4250kg husbil på Opus..satte jordnöten i halsen då det nya priset är 895kr
Förra året 795kr..
 

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Bokade besikning på en 4250kg husbil på Opus..satte jordnöten i halsen då det nya priset är 895kr
Förra året 795kr..
Ja så er när staten lokalisera ut Svensk Bilprövning man sa att det skulle bli billiga men tvärt om blev det jag betala för 5,5 ton 975 Kr Svenska Riksda.
Det koster att ligga på topp
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Stopp vilka sa att det skulle bli billigare än självkostnad pris. Det kan väl vilken som helst med sunt bondförnuft räkna ut när det blir privat så ska dem känna pengar , det är väl så med allt som sålds ut till privata. Dem som sa det var ju dem som lurade er att rösta så. Det ska bli ännu dyrare varjer år tyvärr.
Mats
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vi kan inte jämföra äpplen & päron. 495:- måste gälla en HB under 3500KG. Väger den mer så springer det iväg. T.ex Besikta har olika priser på olika orter. Jag skall besiktiga min HB som väger 4500KG på Bilprovningen & där kostar det för närvarande Husbil (max totalvikt 3 500 kg) 650:-, Husbil (3 501-7 000 kg) 895 kr & Husbil (över 7 000 kg) 995 kr. Priserna gäller för en ren kontrollbesiktning.

Tryckprovning av gasolsystemet skall man inte göra på ett besiktningsföretag, det är att kasta pengarna i sjön. Dom tryckprovar över regulatorn som bara lämnar 30 eller i vissa fall 50mbar ut i systemet oavsett vilket tryck dom pumpar upp. En tryckprovning bör utföras med 1bar's tryck så att man har en flerfaldig säkerhetsmarginal. Provningen kan utföras på en HV- eller HBfirma som vet hur man gör.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tips när ni ringer och boka på besikta , säg att ni ska ha samma pris som deras konkurrenter. Stå på er så sänker dem priset. Se bara till att dem sätter det till er.innan ni kommer till stationen. Dom vill ha mer marknads andelar. Det går att pruta på priset. Dem vill att ni kommer till dem.
Mats
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Opus tar 595kr för bil upp till 3500kg och 890 för 3501- kg +
äpplen och päron...
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Hur tycker ni att konkurrensen mellan Besiktningsföretagen fungerar? :twitcy:

Besiktningsmarknaden känns mer som en enda stor Kartell. (Vilket är olagligt)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kartell kan det ju inte vara. Dom har ju olika priser sins emellan & en del har ju olika prier på sina besiktningscentra beroende på var dom är belägna.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Mycke snack om frukt ;-) Såklart är det skillnad i pris utifrån vikt. Men det kan ju vara intressant att veta priset för olika viktklasser :) Priserna har verkligen skenat - och ser man till det jobb som utförs - oavsett om det är personbil eller husbil - så är det ju oftast ganska snabbt avklarat, sällan längre än 15 minuter.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Gamla bilprovningen.se vill ha 650:- och Carspect.se 395:- för <3,5t i Växjö. Vet ni vilken jag valde?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Avregleringar av marknaden leder till fri prissättning,gynnar detta oss konsumenter?
 
Toppen