• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Har en bil som ska besiktigas mellan mars o nov. Jag har den inställd och avställd.
Kan jag besiktiga den när jag ställer på den tex i juni? Har försökt få ett bra svar från transportstyrelsen men lyckas inte. Hoppas nu på ett svar från er proffs.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Besiktining

Du kan besiktiga i juni när du ställer på den men kolla givetvis att det inte är körförbud för då får du bara köra till besikningen.
 

Nilex

HBK Medlem
Inlägg
1.057
Kommun
Osby
HBK-Nr
10560
Medlemskap
2024
Sv: Besiktining

Jag antar att du menar att bilens besiktningsperiod är från november till mars. När du ställer på bilen har du normalt 3 veckor på dig att besiktiga den om besiktningsperioden har överskridits, om du inte besiktigar den inom denna tidsram inträder körförbud.
Tilläggas bör att bilen bara får köras till verkstad för service alt. raka vägen till besiktningsföretag.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Besiktining

Jag antar att du menar att bilens besiktningsperiod är från november till mars. När du ställer på bilen har du normalt 3 veckor på dig att besiktiga den om besiktningsperioden har överskridits, om du inte besiktigar den inom denna tidsram inträder körförbud.
Tilläggas bör att bilen bara får köras till verkstad för service alt. raka vägen till besiktningsföretag.

Att köra tre veckor efter påställning gäller om bilen var besiktigad vid avställningen, samt är under 3500 KG.

Kontrollbesiktning av de vanligaste fordonen - Transportstyrelsen


Respittid
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg
har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
har varit avställt från och med inställelsemånaden*
är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
*) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden.

//Freddy
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

För att det inte skall bli för många olika svar så uppge följande:
Slutsiffra
Fordonstyp (Lastbil el PB2)
Totalvikt
 

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Tack, förstår jag rätt så kan jag besiktiga bilen direkt när jag ställer på den om jag har beställt besikting i tid. Jag åker direkt till besiktningen innan jag använder bilen. Har jag fårstått rätt mån tro??:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Jag ställde på min husbil idag via nätet och fick besked att jag kunde köra max tre veckor innan besiktning var tvungen att vara genomförd. Jag ställde av den i okt och har slutsiffra 8, alltså blev det körförbud 1 jan. Bilen väger under 3,5 ton vilket kanske kan spela in.

Bertil
 

gorpe

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Borås
HBK-Nr
12025
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Hej jag läste på pappren om vår nya Adria Sonic för i år att den skall besiktigas redan efter ett år .
kan det vara riktigt mån tro.
Unrar om någon vet ? Ni är ju många som fått nya bilar i år.
Bilen väger 4250 om det kan ha någon betydelse-
Barbro o Göran
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Hej jag läste på pappren om vår nya Adria Sonic för i år att den skall besiktigas redan efter ett år .
kan det vara riktigt mån tro.
Unrar om någon vet ? Ni är ju många som fått nya bilar i år.
Bilen väger 4250 om det kan ha någon betydelse-
Barbro o Göran

Varje år för bilar över 3500 kg totalvikt.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Besiktning

Lyfter denna gamla tråd igen.
Är det någon som har erfarenhet av att besiktiga inom dom 21 dagarna efter påställning (under 3500 kg, avställd hela ordinarie besiktnings-perioden).

Jag funderar på om det tillkommer extra kostnader på besiktningen om man är ute efter periodens slut. Om man besiktigar en personbil efter periodens slut brukar det vara avsevärt dyrare vill jag minnas.

Verkar som om man får köra på sommardäck "kortaste och lämpligaste vägen" även i mars till besiktningen, så kanske det är enklast att ställa på den och besiktiga den i mars ändå.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning

Jag funderar på om det tillkommer extra kostnader på besiktningen om man är ute efter periodens slut.
Verkar som om man får köra på sommardäck "kortaste och lämpligaste vägen" även i mars till besiktningen, så kanske det är enklast att ställa på den och besiktiga den i mars ändå.
Gäller 3,5 T !
Nej, inte hos Bilprovningen i.a.f.!
Besiktade igår, en vecka efter påställningen och två månader efter ordinarie period. Körde in på sommardäck, det är ju inte vinterväglag här! Godkänd u.a.
Idag bytte jag till vinterdäck, ifall det blir vinterväglag i Alperna. De greppar lite bättre även på grusiga vägar i Grekland och de klarar betydligt hårdare tag.
VH Julian
PS Slutsiffra 9 DS
 
Toppen