• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning IG

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min parkeringsbroms är fjäderaktiverad och friläggs med tryckluft.
Så kallad fjäderbromscylinder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Problemet är på Fiat/Alco chassi, linerbilar är i en annan klass, som sagt man kanske inte ska tillåta så höga totalvikter upp till 5.5ton.
Det borde vara en annan konstruktion från början, men Fiat bryr sig nog inte om svensk bilprovning, frågan är vilket krav ställs på bilen för typgodkännande i EU.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problemet är på Fiat/Alco chassi, linerbilar är i en annan klass, som sagt man kanske inte ska tillåta så höga totalvikter upp till 5.5ton.
Det borde vara en annan konstruktion från början, men Fiat bryr sig nog inte om svensk bilprovning, frågan är vilket krav ställs på bilen för typgodkännande i EU.

Du har nog rätt, har för mej att jag läst om det i detta forum för något år sedan.
Då skrev någon att Fiat godkänner Dukato upp till 4200kg totalvikt.
Allt över det måste måste någon byggare godkänt.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vid senaste besiktning i veckan fungerade handbromsen alldeles utmärkt. Trots i det närmaste matchvikt (vattentanken om 150 liter var inte fylld och hustrun inte med men i övrigt var bilen lastad för färd) hoppade bilen ur rullarna på bromsprovaren. Bilens totalvikt 4250 kg. Har FIAT's maxichassie. Det var femte besiktningen efter 5500 mil och har ännu inte behövt renovera/byta bromsdelar.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Håkan J ! Fick Du med den omkonstruerade hävarmen effekten att handbromsspaken inte behöver dras så högt upp utan att justera vid hjulen ?
Har på vår husbil försökt med justering vid hjulen men får inte justeringen att röra sig, förmodligen fastrostade får nog demontera skiva/trumma har gjort en plåttallrik 10 mm tjl med 5 bulthål och ett 50 mm centrumhål sedan anbringar jag en avdragare, borde gå att få loss navet måste först skaffa en 46 mm hylsa, får se hur det går, blir väl en del svära & blodiga knogar
Hasse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hej Håkan J ! Fick Du med den omkonstruerade hävarmen effekten att handbromsspaken inte behöver dras så högt upp utan att justera vid hjulen ?
Har på vår husbil försökt med justering vid hjulen men får inte justeringen att röra sig, förmodligen fastrostade får nog demontera skiva/trumma har gjort en plåttallrik 10 mm tjl med 5 bulthål och ett 50 mm centrumhål sedan anbringar jag en avdragare, borde gå att få loss navet måste först skaffa en 46 mm hylsa, får se hur det går, blir väl en del svära & blodiga knogar
Hasse

Det blir lite kortare drag men mycket större kraft.
Lossa på justeringen på oket så backarna lättar lite från trumman annars kan det bli lite svårt att lossa trumman om dom ligger för nära.
Du är säker på att du försöker justera på rätt ställe. Klockan tre o nio beroende på vilken sida(Alko)
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Kommer precis från besiktningen. Första besiktningen vid mätarställning 220 mil. Bilen gick igenom. Förra HB fick en tvåa på handbromsen vid första besiktningen efter 650 mil!!!!
 
Toppen