• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning hos Svensk Bilprovning?

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Jag undrar hur många som haft problem med sin husbil när det gäller att avläsa avgasvärden. Min bil har man aldrig lyckats att få fram några värden förut. Förra året lyckades det i år var det stopp igen. Min granne fick förra året åka därifrån, besökte då verkstad i Tenhult som svarade att Svensk Bilprovning har fel utrustning, Dom hittade inget fel varpå grannen besökte en annan bilprovning i stan och där fungerade allt perfekt. Enligt verkstaden ska Svensk Bilprovning gemensamt köpt in mätutrustning från Italien och den håller tydligen inte måttet. Är det någon som vet mer om detta problem?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Hej mångar gånger kör vi för mjukt. När det börjar närma sig besiktning så kör motorn på högt varv i några mil 2. 3 . Så den får sotar ur. Man mäter partiklar. Så när motor rusas så lossar sotparktiklarna. Oftar räcker den åtgärden vid nerslag på besiktningen.
Mats
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Problemet var inte när dom mätte avgaserna utan att dom inte fick några resultat när dom gick in i bilens kontrollsystem, dom fick ingen kontakt.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Om inte jag har fått fel info så är det nya regler efter 20 maj . Så är det bara bra att veta när man ej kan ansluta obd. Däremot ska alla mätas nu.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Alla diesel, och bensin . Innan behövdes inte avgasmätning diesel med godkänt obd. Nytt efter 20 maj. Men inte äldre diesel 20 år behövs inte.
Mats
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Just det.det var så jag gjorde.3500 varv sista kilometern till besiktningen,men då stod transmissions fel och en symbol på displayen visade en bil med öppen motorhuv.har robotlåda/automat.sen gick det i inte att få i någon växel.stannade motorn o kollade ,men sen gick det inte starta.det blev ingen besiktning.
När jag var i spanien i vintras fick jag en morgon inte i någon växel.fick hjälp av en hbk medlem som visste vad det var för fel,men det var inte felet den här gång.
Nu är det ju hopplöst att finna runt i hbk efter ändringen.då kan man inte hitta den gamla tråden om mina växellådaproblem och se vem det var som hjälpte mig.
Tänkte skapa en ny tråd,men inte möjligt enligt talande förklaring ..
Helt värdelöst att använda sidan och det beror inte på att det är fredag.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@golddigger - Var det denna tråd? Där fick du iaf råd om olja till robotenheten.
Växellåda

Lär dej att utnyttja vår Sök-funktion, den är bra.
Välj Sök, skriv in ditt nyckelord/sökord (jag skrev växellåda) och "Skrivet av medlem" golddigger. Länken ovan var ett av svaren jag fick upp (från november 2017). Det tog mej bara ett par minuter att hitta länken, jag provade med robotlåda först utan få några bra träffar, men växellåda som sökord gjorde susen.

Är det inte den länken jag listade ovan kan du själv söka med intelligentare sökord från din tidigare tråd :)
 
Toppen