• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

besiktiga din svenska bil i spanien

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Här talar vi om Spanien. Men för att ta sig till Sverige landvägen så behöver man passera en del länder. Bättre då med bil som är klar i registret!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Det är en intern App för myndigheter , den nämns i tråden i ett ärende på Gran Canaria.

Polisen kan via denna App nå Svenska register och kontrollera status på en Svensk bil.
Fungerar även för en del andra länder. Vet ej om de når andra register.
Det gällde en avställd HB om du läser inlägget.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Hela detta nya förfarandet underlättar ju för husbilsägare. Flexibel besiktning när ni vill.
Besiktiga i Sverige på hösten innan man åker ut. Besiktiga utomlands om man är ute flera år eller väljer att ha bilen stående utomlands.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
När den Spanska myndigheten tittar i det Svenska registeret så får den ju fram att bilen har körförbud och därmed inte uppfyller kraven för att framföras på Spanska vägar.

Det är därför denna tråden startats och en eldsjäl har löst ett problem.

Lösningen kommer från att från maj 2018 så besiktigar Sverige och Spanien efter samma EU norm , det gjorde de inte innan.
Innan kunde Transportstyrelsen inte föra in Spansk besiktning som godkänd i den Svenska datan bilen hade inte genomgått exakt samma besiktning.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vi kan inte Europas lagar angående automatiskt körförbud (vilket du verkar kunna)
Skrev bara vad vi råkade ut för.Frågade transportstyrelsen på mejl och fick svaret att det var ok och att tid för bes.var gjord innan vi kom in i Sverige
Jag har läst på reglerna för internationell trafik. Transportstyrelsen är ansvarig för trafik i Sverige. De svarar inte för andra lands lagar. Och som man frågar får man svar. I Sverige får du köra kortast lämpliga väg med ett körfordonsbelagt fordon till besiktningen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När den Spanska myndigheten tittar i det Svenska registeret så får den ju fram att bilen har körförbud och därmed inte uppfyller kraven för att framföras på Spanska vägar.

Det är därför denna tråden startats och en eldsjäl har löst ett problem.

Lösningen kommer från att från maj 2018 så besiktigar Sverige och Spanien efter samma EU norm , det gjorde de inte innan.
Innan kunde Transportstyrelsen inte föra in Spansk besiktning som godkänd i den Svenska datan bilen hade inte genomgått exakt samma besiktning.

Är inte det här ett exempel på internets avigsidors? Där lekmäns påståenden, som går stick i stäv med myndigheternas skrivningar och uttalanden tas som sanningar utan vederhäftig källhänvisning, utan helt enkelt kräver tolkningsföreträde.

Eftersom jag själv är en lekman i ämnet spanska och svenska lagar och förordningar, EU-direktiv och eventuella undantag, så skulle jag inte gå in i diskussionen där andra verkar redan ha svaret på frågeställningarna.

Men......

Nu har jag i alla fall googlat på spanska sidor den senaste timmen för att få bekräftat att det är kontrollbesiktningen som är orsak när utländska bilar bötfällts eller fått sina bilar konfiskerade. Men hittar inget, därför uppskattar om jag kan få relevanta spanska länkar som informerar och bekräftar detta.

Personligen har jag nämligen aldrig hört talas om det, men det betyder ju inte att det inte finns exempel.

Däremot känner jag själv till flera fall där man åkt fast för att den utländska bilen bevisligen befunnit sig i landet för länge.

Det senaste exemplet var jag själv väldigt involverad i, eftersom det gällde en handikappanpassad bil, som blivit beslagtagen av polisen p,g.a. att tiden 6 månader var överskriden. Ägaren kontaktade mig och bad om hjälp som jag ställde upp på, eftersom ägaren till bilen försökt göra allt rätt, men pga av handicaputrustningen fastnade den i den spanska byråkratin. Bilen var svenskskyltad, betald svensk försäkring, påställd i Sverige och den hade gått igenom 2 ITV inspektioner eftersom processen dragit ut på tiden, den senaste bara veckorna innan han blev stoppad.

Pratade med en advokat specialiserad på trafikfrågor, 2 Gestorias specialister på bilfrågor och Trafico, en avdelning hos La Dirección General de Tráfico, myndigheten som praktiskt sköter dessa frågor.

Fick samma svar och rekommendationer, lägg ner, betala böterna och i det fallet ta bilen tillbaka till Sverige eftersom utrustningen troligen aldrig skulle godkännas.

Resultatet blev att böterna på över 2000 Euros betalades och bilen kördes med transportbil till skroten, trots 2 godkända ITV-inspektioner.

Den enda myndighetsperson som finns omnämnd i debatten är en Lars Billstedt på Transportstyrelsen, som skriver enligt Sydkusten:
”Transportstyrelsen, som uppger att det ej skett någon lagändring och att det handlar om just undantagsfall.” vidare säger han; ”Som praxis beviljas en sådan dispens högst en gång, betonar Billstedt.”

Att då säga att nu gäller nya regler, problemet löst och som det står i ett annat inlägg att man kan ha husbilen stå utomlands i flera år utan problem, är i mina ögon ingenting annat än egna generösa önsketolkningar av gällande bestämmelser.

På undantag bygger man knappast praxis.

Vart har 6-månadersregeln tagit vägen? Den finns till och med i tryck hos ansvariga myndigheter i Spanien La Dirección General de Tráfico och i Sverige hos Transportstyrelsen, citerar igen från deras hemsida:
”Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

Men som sagt förutsätter att vi kan få relevanta källhänvisningar och länkar till spanska sidor som bekräftar att man nu godkänner utländska fordon oavsett tid, bara man genomfört besiktning hos ITV,

Blev lite nyfiken på om utländska bilar överhuvudtaget kan besiktigas i Sverige och har Googlat, men finner ingen information.

Däremot beskrivs besiktning av oregistrerat fordon, dvs fordon utan svenskt registreringsnummer här; Oregistrerat fordon
Ingen enkel procedur och absolut inte anpassad till en utländsk bil som bara behöver en besiktning för att köra vidare på Svenska vägar. För gäller det i Spanien, så skall det väl även gälla i Sverige, eller.....?

Önskar alla en fortsatt fin söndag, här i Altea skiner solen från en klarblå hinner, termometern visar på 21 grader.

TommyD
 
Senast ändrad:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Är inte det här ett exempel på internets avigsidor. Där lekmäns påståenden, som går stick i stäv med myndigheternas skrivningar och uttalanden tas som sanningar utan vederhäftig källhänvisning, utan helt enkelt kräver tolkningsföreträde.

Eftersom jag själv är en lekman i ämnet spanska och svenska lagar och förordningar, EU-direktiv och eventuella undantag, så skall jag inte gå in i diskussionen där andra verkar redan ha svaret på frågeställningarna.

Men......

Nu har jag i alla fall googlat på spanska sidor den senaste timmen för att få bekräftat att det är kontrollbesiktningen som är orsak när utländska bilar bötfällts eller fått sina bilar konfiskerade. Men hittar inget, därför uppskattar om jag kan få en spanska länkar som informerar och bekräftar detta.

Personligen har jag nämligen aldrig hört talas om det, men det betyder ju inte att det inte finns exempel.

Däremot känner jag själv till flera fall där man åkt fast för att den utländska bilen bevisligen befunnit sig i landet för länge.

Det senaste exemplet var jag själv väldigt involverad i, eftersom det gällde en handikappanpassad bil, som blivit beslagtagen av polisen p,g.a. att tiden 6 månader var överskriden. Ägaren kontaktade mig och bad om hjälp som jag ställde upp på, eftersom ägaren till bilen försökt göra allt rätt, men pga av handicaputrustningen fastnade den i den spanska byråkratin. Bilen var svenskskyltad, betald svensk försäkring, påställd i Sverige och den hade gått igenom 2 ITV inspektioner eftersom processen dragit ut på tiden, den senaste bara veckorna innan han blev stoppad.

Pratade med en advokat specialiserad på trafikfrågor, 2 Gestorias specialister på bilfrågor och Trafico, en avdelning hos La Dirección General de Tráfico, myndigheten som praktiskt sköter dessa frågor.

Fick samma svar och rekommendationer, lägg ner, betala böterna och i det fallet ta bilen tillbaka till Sverige eftersom utrustningen troligen aldrig skulle godkännas.

Resultatet blev att böterna på över 2000 Euros betalades och bilen kördes med transportbil till skroten, trots 2 godkända ITV-inspektioner.

Den enda myndighetsperson som finns omnämnd i debatten är en Lars Billstedt på Transportstyrelsen, som skriver enligt Sydkusten:
”Transportstyrelsen, som uppger att det ej skett någon lagändring och att det handlar om just undantagsfall.” vidare säger han; ”Som praxis beviljas en sådan dispens högst en gång, betonar Billstedt.”

Att då säga att nu gäller nya regler, problemet löst och som det står i ett annat inlägg att man kan ha husbilen stå utomlands i flera år utan problem, är i mina ögon ingenting annat än egna generösa önsketolkningar av gällande bestämmelser.

På undantag bygger man knappast praxis.

Vart har 6-månadersregeln tagit vägen? Den finns till och med i tryck hos ansvariga myndigheter i Spanien La Dirección General de Tráfico och i Sverige hos Transportstyrelsen, citerar igen från deras hemsida:
”Svenskregistrerade fordon måste kontrollbesiktas i Sverige. Fordon som finns utomlands under större delen av året (längre än 6 månader) ska registreras i det land där de befinner sig.”

Men som sagt förutsätter att vi kan få relevanta källhänvisningar och länkar till spanska sidor som bekräftar att man nu godkänner utländska fordon oavsett tid, bara man genomfört besiktning hos ITV,

Blev lite nyfiken på om utländska bilar överhuvudtaget kan besiktigas i Sverige och har Googlat, men finner ingen information.

Däremot beskrivs besiktning av oregistrerat fordon, dvs fordon utan svenskt registreringsnummer här; Oregistrerat fordon
Ingen enkel procedur och absolut inte anpassad till en utländsk bil som bara behöver en besiktning för att köra vidare på Svenska vägar. För gäller det i Spanien, så skall det väl även gälla i Sverige, eller.....?

Önskar alla en fortsatt fin söndag, här i Altea skiner solen från en klarblå hinner, termometern visar på 21 grader.

TommyD
Tommy.Bra skrivet.Vill bara tillägga att bilen skall spanskregistreras endast om om man är skriven där eller har spansk NIE nummer.
Har själv en bil där sedan -98.Tänkte för några år sedan spanskregga den.Det gick inte eftersom jag inte har spansk NIE eller adress.
Fick till svar att det går inte och bara fortsätta använda de perioder jag är där.Så det verkar att sexmånaders regel gäller bara de som har
någon anknytning där.Hus eller bor mera eller mindre fast med spansk personnummer.Alltså inte oss"turister"
Hälsn.från snölasket.
S670sl
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ett exempel från annat forum där signaturen ElPayo Sueco skriver :

Jag bor på vinter i Spanien
Och har en svensk reggad bil där.
Besiktnings period löp ut.
Jag har inte ännu fått körförbud brev av svenska myndigheter.
Men polisen ”rakade” kontrollera bilen och de kunde se att den inte hade besiktning (ITV heter i Spanien) de gav mig böter på 200€ (100€ om man betalar på plats).
Så det är olagligt verkar som att inte ha besiktat bil,
Konstig nog om jag kunde visa att jag hade min NIE (utlännings identitet nummer) skulle de släppa mig, men tyvärr hade jag inte det med mig.
Verkar i praktiken vara så att det berör på den polisen dom stoppar dig.
(Läste att den 20 maj 2018 träder i kraft en ny EU lag att besikta på annat EU land som Spanien gäller hemma)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Los suecos , det ligger mycket i det du skriver. Men 6 månaders regeln är en annan fråga och här förs ju spörsmålet om bilen måste fysiskt ut ur Spanien eller ej. Är man mer än 183 dagar i Spanien så blir man ju officiellt även skattskyldig men det är en annan historia.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Los suecos , det ligger mycket i det du skriver. Men 6 månaders regeln är en annan fråga och här förs ju spörsmålet om bilen måste fysiskt ut ur Spanien eller ej. Är man mer än 183 dagar i Spanien så blir man ju officiellt även skattskyldig men det är en annan historia.

Nej här i den här tråden gäller det bilen, vi behöver inte göra det ännu krångligare. Den 6 månaders regel som Transportstyrelsen och La Dirección General de Tráfico nämner i bestämmelserna.

Berättade att jag Googlat på spanska sidor för att finna något som talar för att ITV skulle vara lösningen för bilar från annat EU-land.

Fann ett inlägg/svar från en expert på European motorists Associates (AEA) Spanien, om vad som gäller en spansk bil som passerat tiden för besiktning och befinner sig i annat EU-land. Dvs. samma sak som vi diskuterar här, fast tvärtom.....

¿Qué hago si me caduca la ITV en el extranjero? ⋆ AEA

Här presenterad förändringen 20 maj 2018, men ingenting som bekräftar påståenden som presenterats här, tvärtom!

TommyD
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Los suecos , det ligger mycket i det du skriver. Men 6 månaders regeln är en annan fråga och här förs ju spörsmålet om bilen måste fysiskt ut ur Spanien eller ej. Är man mer än 183 dagar i Spanien så blir man ju officiellt även skattskyldig men det är en annan historia.
Bilen behöver inte fysiskt ut från
Spanien,men får användas bara i sex månader per år.Har min i ett p- garage under tiden då jag är inte där.Hur många svenska och andra utländska husvagnar står i Spanska campingar år efter år.De behöver inte heller ut från landet eftersom de rullar inte på vägar.
S670sl
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Då slår vi fast att 6 månadersregeln gäller. Ut fysiskt eller inte har jag ingen åsikt om.

Tycker det är bra att det nu erbjuds en laglig möjlighet att ta hem gamla fordon från Spanien och lösa ett problem.

Los Suecos tack för länkning om ITV. Men svaret på frågan var ju som ”godag yxskaft”
 
Toppen