• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besök Ringhals

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Sv: Besök Ringhals

Intressant plats har varit där en gång för några år sedan i jobbet. Var bara inne och lämnade saker med lastbilen, säkerhetsvakt med mig hela tiden och total genomgång av hytt och lastutrymmen. Är utställningen öppen dagligen och hur ser upplägget ut var på Esrange I Kiruna och den utställningen var inte så bra och man fick inte se något av verksamheten. Bosse
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Besök Ringhals

Har varit runt överallt på Ringhals 3 under bygget och även gått som barn i huset i kontrollrummet på Ringhals 2.

Spännande var det den gången när alla trodde att vi stod inför ett haveri och skiftingenjören tryckte på den röda snabbstoppsknappen. Det var inget tillbud visade det sig men skiftingenjören handlade helt korrekt enligt instruktionerna. :mcride

Säkerhetsvakter fanns det knappt alls då.

Allt detta var i mitten på 70-talet innan terrorister och andra otäckingar var uppfunna.

//Jan
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Besök Ringhals

Jag var säkerhetsvakt där 1975-76. Var i samband med Bader Meinhof. Fanns bara ettan och tvåan. Mkt intressant.

/M
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Besök Ringhals

Från våren 1974 till våren 1975 var jag anställd av ett företag, som skulle utbilda operatörerna vid de svenska kärnkraftverken. Företaget låg i Studsvik och vi hade två simulatoranläggningar. Den ena var en kopia av Barsebäck 1 och den andra av Ringhals 3. Jag var anställd vid Ringhals 3 simulatorn och var därför långa perioder i Ringhals för att studera originalet under byggnationen.

//Jan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Besök Ringhals

Hur det är med varuprov idag vet jag inte. Men på 60-talet när man byggde 1:an eller var det 2:an var jag med på en liten föreläsning om kärnkraften som man höll vid Ringhalsbygget. Som avslutning fick man en 60 watts glödlampa med text på kartongen som talade om att "En urankuts på 1x1cm skulle ge energi för att hålla en 60 watts lampa lysande kontinuerligt i 5 år".
Konstigt nog sa man inget hur länge avfallet skulle hålla sig "lysande"!
//Göte J
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Besök Ringhals

kejo20 träffarna du ordnade var fantastiska.
Bra att få veta att man kan besöka info. centret.
Kom och tänka på vad hette den filmen som visades om ned skärpning.
 
Toppen