• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besök i Falun

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Som boende i grannstaden Borlänge är jag ibland i Falun och har den senast tiden noterat att Falun inte verkar vara en husbilsvänlig stad trots att man säger sig satsa på turismen. Det kan vara svårt att vid besök finna en parkering någorlunda centralt. Lugnet är för många ett välkänt område bland annat för stora skidtävlingar vintertid. Men även sommartid finns det anläggningar för aktiviteter så som inomhus- och utomhusbad, sporthallar, idrottsplatser, MTB-banor med mera. Men att parkera kan vara svårt. På stora grusplanen intill får man stå fritt med bilar, men med husbil högst 4 timmar. Övriga parkeringsplatser i området är skyltat med "endast pb klass 1".

Vill man övernatta är man hänvisad till campingplatsen vid Lugnet som drivs av Nordic Resort eller ställplatsen vid gruvan, vilket är en bit från centrum åt andra hållet. Campingen på Främby udde, några km utanför centrum, har nyligen gått i konkurs och är stängd till vidare. Den listade husbilsplatsen vid Strandvägen är skyltad för bil med släp, buss samt lastbil. Dock finns en tillfällig parkering intill Knutpunkten, den centrala busshållplatsen, vars underlag är grus och där det saknas målade rutor. Här kan man nog stå även nattetid och avgiften gäller kl 08-18. Kanske dock inte så trevligt.
 
F

F.d. 58054

Guest
På våra(an) resor använder vi oss av park4night - Sharing cool places, camping car areas, van , finns även som app! Där kan man hitta många användartillagda platser, campingar etc. Gör sent påkommet övernattande till smidiga affärer.
Ser att det finns ett antal platser runt Falun, men som du skriver så verkar det finnas bra stadscamping.
 
Toppen