• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs reservhjulet?

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Reservdäcket på vår husbil är tillverkat augusti 2001. Väger 28,7 kg
Är det dumt att lämna hemma och förlita sig på läckagespray vid pyspunka och vägassistans om däcket blir totalkvaddat?
Ska till Tyskland om en vecka.
Tänkte spara lite vikt så vi kan ta med cyklar med gott samvete.
Är det dumt att chansa eller är det t.o.m krav på att medföra reservhjul?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Nu ska vi dock till Norrland och ska köra vid många vägarbete så jag la faktiskt i ett löst däck jag hade liggandes. Ett däckverkstad eller däcksjour som kran kränga ett däck ska väl alltid gå att få tag i! Dessutom har jag en rätt udda dimension... //Peter
Mycket bra resonemang Peter, ungefär så tänker vi också. Om man nu har ett löst däck + assistansförsäkring, då behöver man kanske ingen 5-kilos domkraft i husbilen(?) i fall man värnar om vikten.
 

Eckerdal

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
16706
Medlemskap
2024
Skulle kolla reservhjulet på vår Citroen Jumper och då hade spiralvajern som ska sänka däcket "fruset" fick lossas med vinkelslip - tur jag var hemma när det hände. Inget mer däck med den tokiga hissanordningen. Nu kompressor, domkraft och lagningssats om inte assistentförsäkringen fixar det!
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Behövs reservhjulet,ja det kan man fråga sig efter vad jag råkade ut för i lördags.
Blev stående med punktering i Salu-
sand mellan Umeå och Ö-vik i lördags, ringer assistans SBM
Bärgaren ringer och ska vara där om 1,5 timmar efter en halvtimma ringer han tillbaka och säger
att han kört sönder bärgaren och kan inte komma förrän på måndag, men han kan ringa däckjouren och
då får jag själv betala. Fram mer domkraft och repsatsen kör in det i hjulet men vätskan pyser ut vid
hålet som var c:a 1 mm. Ringer sonen, har fälgar hemma och han får låna ett däck av sin kusin som han lägger på fälgen
kör ner och vi skiftar hjul och tar oss hem.Varit i kontakt med SBM som hänvisar till Viking som skulle
ansvara för bärgare. Vill ha ersättning för 26 mils körning så vi får se vad som händer
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vi har med bmw:s m-mobility kit som jag vanligtvis har i bilen, med kompressor och däcktätningsmedel.

Vi hör till skaran som även valt att ha med reservhjul, för att slippa onödig stopptid/väntan vid en ev. punktering. Då bilen är från -07 och reservhjulet likaså så beställde jag ett nytt agilis camping i år, då det gamla michelindäcket uppvisade en del torrsprickor. Att ta ner reservhjulet från baljan under bilen gick hur lätt som helst - skönt att veta om man skulle tvingas byta hjul själv.
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Behövs reservhjulet,ja det kan man fråga sig efter vad jag råkade ut för i lördags.
Blev stående med punktering i Salu-
sand mellan Umeå och Ö-vik i lördags, ringer assistans SBM
Bärgaren ringer och ska vara där om 1,5 timmar efter en halvtimma ringer han tillbaka och säger
att han kört sönder bärgaren och kan inte komma förrän på måndag, men han kan ringa däckjouren och
då får jag själv betala. Fram mer domkraft och repsatsen kör in det i hjulet men vätskan pyser ut vid
hålet som var c:a 1 mm. Ringer sonen, har fälgar hemma och han får låna ett däck av sin kusin som han lägger på fälgen
kör ner och vi skiftar hjul och tar oss hem.Varit i kontakt med SBM som hänvisar till Viking som skulle
ansvara för bärgare. Vill ha ersättning för 26 mils körning så vi får se vad som händer
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vår nyinköpta husbil har inget reservhjul så man kan ju undra varför jag ska köra omkring med en svintung domkraft, den åkte ut och sen har jag med mig två små lätta domkrafter i istället som iallafall kan agera som bakre stödben ifall man vill det nån gång.

Har punkteringsspray och 2 kompressorer så man borde klara sig hyfsat bra, funderat på att köpa reparationskittet också.
 

#GMLR

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26755
Medlemskap
2021
Är ju ny på husbil men kan man inte göra som vi gör i jeep svängen.
Rotera in reservhjulet i rotationen av däcken.

Fungerar ju på jeepen för att slita jämt på däcken, så borde fungera på husbilen. Gäller att man har samma dimensioner runt om dock
 
F

F.d. 55256

Guest
Har kört husbil i stora delar av Europa i 14 år som, längst Sicilien och Kroatien. Har haft EN punktering på alla dessa år, MEN det finns inte en tanke om att lämna reservhjulet hemma.Tanken på att stå hjälplös utan reservhjul nånstans i okända bygder skulle nog förstöra mycket av resan.
Ove.G
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi har ett reservhjul med. Efter två punkteringar och två däckexplosioner så är erfarenheten följande.

Assistansen kommer snabbt. Med eget reservhjul så är det bytt på några minuter och vi åker glada vidare. Utan reservhjul så är det alltid knepigt att få fram ett däck en fredagkväll, även i storstadsområden. Om det lyckas så är det till ”listpris”.

Så vi känner oss mycket tryggare med ett reservhjul i bagaget.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, undrar vilket som är bäst,lämna fälgen hemma ,bara ett däck som är ganska nytt som passar till de andra hjulen.hur mycket vikt försvinner på det viset, ska fråga gummihandlaren när jag träffar honom.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
hej, undrar vilket som är bäst,lämna fälgen hemma ,bara ett däck som är ganska nytt som passar till de andra hjulen.hur mycket vikt försvinner på det viset, ska fråga gummihandlaren när jag träffar honom.
Vilket som är bäst!? Det är bara du som kan avgöra!
Gott om plats och lastvikt: Reservhjul
Ingen plats och lastvikt: Ingen reserv
Kompromissa: Löst däck
Gummihandlaren har kanske en våg om du vill veta vikten på en fiat fälg!
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Finns flera äldre trådar om detta, och många olika varianter varför man ska ha reservhjul eller inte. För egen del så skulle jag inte åka 1 meter utan reserv. Har ju haft 3 hjulproblem senaste 6 år utav 9 år totalt. Assistansbolag i all ära men det har stor betydelse var man är om man får hjälp inom rimlig tid. Vem vill sitta och vänta från fredag kväll till måndag morgon tills nån däckverkstad öppnar! Då är det jäkla behändigt att skifta hjul själv, tar ju 30-60min. Har man problem med vikten, får man väl skippa nånting annat, tex micro, matta, vindskydd, cyklar som man ändå inte använder, och annat lull lull.
Mvh
Matti
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Skippade själv reserven förra året eftersom jag aldrig haft punktering. Kom 12 mil på motorväg o fick punka kl 21:30 en lördagkväll. Blev en dyr historia: självrisk på assistans/xtra pröjs för att däcksfirma skulle öppna o ej läge att förhandla om priset för nya däcket. Vis av erfarenhet åker jag inte utan reserv. Mitt råd, lätta på plånboken o köp nytt = tryggare o assistansbolaget hjälper dig snabbare. Trevlig resa
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Vaknade i Frankrike med platt däck. Använde reparationskitt och 12 V kompressor och kunde köra vidare till LaRochelle för reparation. Det var en gumminippel som fick bytas. Kostnad 23 Euro. Har alltid reservhjul med till bil och trailer.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Visst är det bra med assistans när det händer tex en lördag em bärgaren tar dig till närmaste däckfirma som öppnar på måndag och har förmodligen inget sådant däck hemma så tidigast tisdag kan jag köra vidare Hur kul är det jag har alltid reservhjul med mig och assistans som byter det
det har hänt mig två ggr
 
Toppen