• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs reservhjulet?

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Reservdäcket på vår husbil är tillverkat augusti 2001. Väger 28,7 kg
Är det dumt att lämna hemma och förlita sig på läckagespray vid pyspunka och vägassistans om däcket blir totalkvaddat?
Ska till Tyskland om en vecka.
Tänkte spara lite vikt så vi kan ta med cyklar med gott samvete.
Är det dumt att chansa eller är det t.o.m krav på att medföra reservhjul?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Tycker det är upp till var och en att själv bedöma om man skall ha reservdäck med. Det finns både fördelar och nackdelar. Själv har jag gjort den bedömningen att inte ha reservdäck med. Har assistansförsäkring.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vi har inget reservdäck och har aldrig haft. Kört 17500 mil och haft två pyspunka, båda i Italien. Klarat oss med att pumpa upp däcket med kompressorn och ta oss till verkstad. ingen lagningsgucka användes.
Ett slitbanesläpp pga för gammalt däck löstes med bärgare som tog oss till däcksverkstad.
Hade inte hjälpt med reservdäck. Detta är våra erfarenheter. Har alltid haft räddningsförsäkring
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi har inget reservdäck och har aldrig haft. Kört 17500 mil och haft två pyspunka, båda i Italien. Klarat oss med att pumpa upp däcket med kompressorn och ta oss till verkstad. ingen lagningsgucka användes.
Ett slitbanesläpp pga för gammalt däck löstes med bärgare som tog oss till däcksverkstad.
Hade inte hjälpt med reservdäck. Detta är våra erfarenheter. Har alltid haft räddningsförsäkring

Om du haft ett reservhjul hade du inte behövt någon bärgning.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tycker det är upp till var och en att själv bedöma om man skall ha reservdäck med. Det finns både fördelar och nackdelar. Själv har jag gjort den bedömningen att inte ha reservdäck med. Har assistansförsäkring.

Det är naturligtvis upp till var och en att bedöma men något som man bör ha i åtanke är att om man har assistansförsäkring och reservhjul så brukar de normalt byta hjulet och man kan sen fortsätta, har man inget reservhjul så gör de i regel inget annat än att ringa en bärgare.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Egen erfarenhet:
Valde att inte ta med reservdäcket pga brist på utrymme och överlast vid resa sommaren 2015 i mellersta och norra Sverige. Fick punktering på Vildmarksvägen (vägbygge, grusterrass) ca 8km norr om Gäddede. Hann troligen köra någon km med mindre och mindre luft i däcket innan det small. Då var det ingen stomme kvar i däcket så lagning var uteslutet. Ingen mobiltäckning men fick hjälp av ortens gummiverkstad vars ägare råkade passera oss (!) Fick bort hjulet med medhavd domkraft och fick skjuts för att kränga på ett kasserat däck av nästan samma dimension för att i 30km/h kunna linka tillbaka till Gäddede och ta in på campingen tills nytt däck anlände med bussgods dagen efter (fredag...) Kunde köra vidare med 24h försening som lätt kunde blivit torsdag-måndag. Hade vi haft med reservdäck kunde vi kört vidare efter 30 min...
Ringde aldrig efter assistans eftersom vi fick hjälp direkt men misstänker att inställelsetiden till Gäddede inte är direkt imponerande.
Vi har numera alltid reservdäck med när vi åker men om jag skulle få punktering på något farligt ställe skulle jag välja assistans som får byta åt oss eller bogsera undan oss om det är säkrare.
Var och en får själv avgöra om man ska med reservdäck men räkna inte med att haveriet sker där mobiltäckning finns och räkna inte med att en verkstad automatiskt har rätt däckdimension med rätt lastindex etc hemma av en slump....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Välkommen till HBK Niclas, jag/vi resonerade så här:
  • har vi gott om tid, då skippar vi reserven men tar med reparationskit+domkraft+kompressor (+assistansförsäkring)
  • annars behåller vi reservhjulet och håller koll på lufttrycket
Ja, vi har haft pyspunka i NordNorge och klarat oss bra med reparationskit från Biltema hela vägen hem, sen bytte vi däcket till ett nytt. Hade vi inte kunnat reparera själva, då hade vi varit tvungna att ringa assistans... Hoppas du fick svar på din fråga!

2000022836.jpeg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi har alltid kört med reservdäck i garaget. För två år sedan jade vi två däckexplosioner i hög fart. Då var det skönt att ha reserven med sig, det ger en extra trygghet.

Men för ett år sedan bytte vi bil till en tyngre, med nya däck. Gott om plats i garaget men nu chansar vi, vi kör utan reservdäck... vi har ju tid numera...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Igår lastade jag ut vårt 15" hjul samt domkraft , har kört omkring med det i 9 år samtidigt som man har assistandförsäkring .
Vi har ju en 3500kg bil och då blev det 32 kilo mindre i "överlast" ....
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Om din dotter skulle ge sig iväg på en semesterresa i Europa med sin familj i sin nyinköpta begagnade husbil, vad skulle du svara henne om hon frågar om det är någon vits att ta med reservhjulet?
 
M

Misty

Guest
En söndagskväll smällde mitt däck ute på landet. Av en ren slump var det ett hus i närheten där en kille bodde som höll på med bussreparationer. Jag hade reservdäck men ingen ordentlig domkraft (trodde att den skulle räcka till). Han kom ut och lovade hjälpa oss. Jag tog fram fälgkorset som direkt böjde sig och blev följaktligen obrukbart. Killen gick tillbaka hem, hämtade ordentlig domkraft och riktigt fälgkors. Muttrarna satt som bara den eftersom de var åtdragna på verkstad med maskin. Hade jag aldrig fixat med mina oansenliga muskler. (Skulle jag aldrig erkänna för min fru :) ) Efter detta skulle jag aldrig åka utan assistansförsäkring och reservhjul.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Tänk vad många begagnade husbilar som har gått under 4000 mil och har sina originaldäck
Från att bilen var ny en bekant har en -07 som bara har gått 2500 mil och 7 mm kvar på däcken, är det risk för att det skall explodera?
Det är väl slitaget som som avgör, hur mycket däcket blivit belastat och slitet som höjer risken, inte åldern.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Njae. Vi bytte nyss till nya Agilis från de som satt på original. Ca 4000 mil men 7 år och mycket mönsterdjup kvar men nu med torrsprickor. På grund av ålder. Ville inte chansa på resan till Italien. Jösses vilken skillnad i komfort!! De gamla måste ha ga blivit hårda med tiden så det var värt den extra tryggheten och nya komforten att punga ut med 9000 kr.

Claes
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Min bild visar en vildmarksväg utan vägnr och mycket dålig mobiltäckning dessutom 25 mil till närmsta
bärgare, vet inte hur det skulle gått utan reservhjul.

Kör man långt från närmasta stad/samhälle med assistanskår är det ett självklart bra råd att ha med eget reservhjul (samt nödvändiga verktyg inkl. domkraft). Alternativet kan annars bli långvarig väntan på hjälp.

Ser man inte den långvariga väntan som et thinder kan både reservhjul & verktyg lämnas hemma.

Personligen är jag lite otålig av mig och värdesätter min lediga tid mer än att sitta bland mygg/knott och vänta. Jag har (än så länge) förmågan att byta själv varför medhavt reservhjul är en självklarhet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Igår lastade jag ut vårt 15" hjul samt domkraft , har kört omkring med det i 9 år samtidigt som man har assistandförsäkring .
Vi har ju en 3500kg bil och då blev det 32 kilo mindre i "överlast" ....

Kolla noga vad den sk assistansförsäkringen innefattar, ibland är de inte så mycket värda men det finns undantag.
Ni som kör utan reservhjul bör kanske överväga att titta närmare på en sk räddningsförsäkring som innefattar betydligt mer.
Själva har vi trots att vi har både reservhjul och en uppsättning riktiga verktyg en räddningsförsäkring, i det avtalet får vi bilen transporterad hem till bostaden (om vi vill) om det skulle inträffa ett större haveri.
Men kolla villkoren noga även bland dessa försäkringar då det kan skilja mycket på dem.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Tänk vad många begagnade husbilar som har gått under 4000 mil och har sina originaldäck
Från att bilen var ny en bekant har en -07 som bara har gått 2500 mil och 7 mm kvar på däcken, är det risk för att det skall explodera?
Det är väl slitaget som som avgör, hur mycket däcket blivit belastat och slitet som höjer risken, inte åldern.
Fjorton år gamla däck ! Det är bara skrota dom!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Fjorton år gamla däck ! Det är bara skrota dom!
Hur räknar du?

Jag har inget reservdäck, och har egentligen aldrig under mina 21år med körkort behövt det. Förra sommaren körde vi till medelhavet utan. Nu ska vi dock till Norrland och ska köra vid många vägarbete så jag la faktiskt i ett löst däck jag hade liggandes. Ett däckverkstad eller däcksjour som kran kränga ett däck ska väl alltid gå att få tag i! Dessutom har jag en rätt udda dimension så chansen att ett däckhandlare i arjeplog ska ha något liggandes är nog rätt liten...

//Peter
 
Toppen