• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs DuoControl?

C

chiva

Guest
Hej, har spenderat det sista av månadens pension och köpt 2 st Alugas 11 kg "fasta" flaskor. I köpet ingick ett antal adaptrar, men inga slangar. (7000kr, dyrt eller?)
Får komplettera med slangar senare, ska även skaffa tillbehör för utvändig fyllning.
MEN, min fråga är: Det följde med en adapter från tysk flaska till svensk reduceringsventil, om den hade varit i utförande som ett t-rör, hade jag då kunnat ansluta båda flaskorna före min gamla reduceringsventil? Principen skulle då bli som en tank.

Jag tänker som att det blir som på påfyllningssidan, där man fyller båda flaskorna samtidigt, kanske man kan tömma dem också samtidigt.
När jag tittar på Era bilder så verkar alla ha nån sorts manick på sekundärsidan, typ DuoControll. Men kanske en "fattigpensionär kan klara sig utan?
:spinny:
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Behövs DuoControl?

Jeg ved ikke, men jeg tror at du kan undvære en duocontrol.

Men se til, at du får en Crash Sensor på hver flaske!

3864.jpg
 
Senast ändrad:

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Behövs DuoControl?

Får komplettera med slangar senare, ska även skaffa tillbehör för utvändig fyllning.

Kan inte uttala mig om dina frågor men när jag köpte Alugas till min bil så ingick det slang och den utvändiga påfyllningen. Några adaptrar till påfyllningen följde också med.

Jag hade redan en Duocontrol så behövde inte fundera över detta :)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Behövs DuoControl?

Det som är bra med duocontrol är att du inte behöver bli utan gas. Efter att ha tvingats gå upp mitt i natten ett antal gånger (händer tydligen alltid då), så bestämde jag mig för att investera i en duocontrol. Omkopplingen sker sömlöst och man kan sova tryggt. Det man måste göra är ju att själv ha kontroll över när omkoppling skett. Sen är det bara att byta den tomma flaska alternativt fylla AluGasflaska. Jag har inte ångrat duocontrolinstallationen.
 
C

chiva

Guest
Sv: Behövs DuoControl?

Ja Ni har nog rätt i att det kan va bekvämt med automatiskt byte av flaska.

Men har DuoControlen inte nån betydelse för funktionen? KAN man använda den "gamla" reduceringsventilen till båda flaskorna genom en förgrening före densamma utan nåt annat problem?
Jag tänker på de som har en tank istället för flaskor, de får väl hålla koll på nivån istället.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Behövs DuoControl?

Om jag inte minns fel så krävs det krocksensor och slangbrottsventil på bilar av årsmodell 2007 och senare (osäker på årtalet) för att få köra med gasolen igång till exempelvis varmvattenberedare och kylskåp. Jag förmodar att det skulle fungera med en T-koppling och slangbrottsventiler mellan flaskorna på förbrukarsidan och en MonoControl CS.

Eller kanske inte: skulle en slang gå av på den ena flaskan stoppas slangbrottsventilen utflödet från den flaskan men gasen skulle då kunna strömma fritt från den andra flaskan genom T-kopplingen. Eller tänker jag fel kanske?

Hur som helst skall det nog till en rejäl prisskillnad mellan MonoControl och DuoControl för att kompensera för risken att stå utan gas en kall höstnatt.
 
C

chiva

Guest
Sv: Behövs DuoControl?

Ja det är nog bra med säkerhet, men min bil är från 2001, så jag får nog inte köra alls med huvudkranen öppen även om jag har alla säkerhetsgrejorna.

Men det spelar ingen roll för jag stänger alltid kranen när jag ska köra, det har blivit en rutin. Sen låter jag kylen gå på 12v.
Slangbrottsventiler, är det också nåt man bara behöver när man kör med öppen kran? Idag har jag ju ingenting, bara kompositflaskor och en reduceringsventil!
En monokontroll ersätter den reduceringsventilen?
Många frågor från en vetgirig gubbe. Men tack på förhand för kloka svar!
 
Toppen