• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med en plåtis.

F

F.d. 28605

Guest
Hej.

Har varit inne på erat forum från och till och läst en hel del om olika lösningar och saker ni håller på med. Jag har fastnat för att bygga en plåtis med mc-garage och säng liggandes ovanför.

Jag har nu hittat en Peugeot boxer l2h2 som jag finner väldigt intressant. Jag behöver dock hjälp med en sak. Jag kollade runt försäkringar på denna bil och fick en genomsnittlig kostnad på ca 1500kr/mån, vilket jag finner absurt.

Den står ju nu reggad som lastbil om man slår på den (lätt antar jag). Jag skall bygga fast sovplats,matplats och sittplats. Vilket jag har förstått räcker för att typa om den till PB2.

Så min fråga är hur priset kommer att ändras efter omtypningen. Försäkring/skatt mm. Jag slog på en liknande modell som var fabriksombyggd till en camper och stod typad som PB. Och försäkringen på den slutade på ca 500kr/mån, är det något sådant jag kan vänta mig eller vad säger ni alla här?

mvh H
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Behöver hjälp med en plåtis.

Vi bygde om vår transportbil (lastbilsreggad) till husbil (PB2) och fick något högre försäkring men mycket högre skatt, vilket i sin tur var mer korrekt pga övernattningsmöjligheter. Genom avtal mellan HBK och Folksam har vi även 183 dagars försäkring vid resor inom EU. Ingen av försäkringar har kostat oss över 500:-/månad, troligen för att bilen fortfarande är så pass ny.
 
Toppen