• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begagnade husvagnsfönster till Sprinter?

F

F.d. 50104

Guest
Sv: Begagnade husvagnsfönster till Sprinter?

Hej kolla med S karosser Dorotea
jag köpte fönster av dom för super bra pris
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Begagnade husvagnsfönster till Sprinter?

Tittade lite här
https://butik.skrotahusvagn.com/sv/fonster-dorrar-luckor/fonster/

och funderade på om man kan ha dessa fösnter i en sprinter, bara de passar in i "ramen" man klipper upp?

Eller är det ett jäkelskap att monterna gamla fönster, lika bra att köpa nya?

Husvagnsfönster är normalt gjorda för att sitta i en tjockare vägg. Om du bara klipper hålet i plåten måste ha en rutlist som passar. Du kan givetsvis klippa hålet i plåten och sedan göra en ram på insidan som passar till den väggtjocklek där dom har suttit i. Har köpt en del från den firman. Heljusta och inget problem att retutnera om man ångrar sig. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Begagnade husvagnsfönster till Sprinter?

Där har du begagnade kylskåp också!

:D Och begagnade Truma för 1800!

Hej kolla med S karosser Dorotea
jag köpte fönster av dom för super bra pris

De ska jag kolla upp, tackar!

Husvagnsfönster är normalt gjorda för att sitta i en tjockare vägg. Om du bara klipper hålet i plåten måste ha en rutlist som passar. Du kan givetsvis klippa hålet i plåten och sedan göra en ram på insidan som passar till den väggtjocklek där dom har suttit i. Har köpt en del från den firman. Heljusta och inget problem att retutnera om man ångrar sig. :)

Grymt, bra att veta! Man får helt enkelt vänta tills man bestämt sig för vilken typ av isolering manska ha, sen bygga en ram (i trä) och passa ett fönster i det som funkar med tjockleken.


Tack så mycket bennie! Det finns alltså ett ordentligt utbud med begagnade grejer, mycket bra att veta. Nya fönster till Sprintern går ju på ett par tusen stycket, och ska man ha 4 st, plus en taklucka så har man sprungit iväg med 10.000 kr, hade jag kommit ner till hälften hade jag blitt glad!
 
F

F.d. 50104

Guest
Sv: Begagnade husvagnsfönster till Sprinter?

Kolla med s karosser ulf ändå, jag hade rutor till mittbygge som satt på min donator husvagn som jag skulle använda .men S kaross hade ett lager med nya som dom inte hade nå använing för fick grymt pris på 4 st. Var inte lönt änns att ta bort dom från vagnen plus att seiz fönstrena ram passar olika tjocklek på väggen. Det gjorde inte Hobby ramarna
 
F

F.d. 27477

Guest
Sv: Begagnade husvagnsfönster till Sprinter?

Hej hej! Nykomling på sidan här, googling ledde mig till denna tråd. Står just nu i färd med att såga hål i sprinterväggen för att sätta i vårt nyfyndade husvagnsfönster hängmodell när jag inser att väggen på sprintern är ju välvd, och fönstret är rakt! Kommer det att gå ens?!
 
F

F.d. 50141

Guest
Orginalfönster finns och även tonat glas är överraskande billigt (kolla med MB/VW). Det finns öppningsbara i USA där man vevar ut/upp underdelen vilket är ganska smart i regnsyfte (Sprinter windows, solid and venting styles). Från VW/MB finns skjutfönster men risken finns ju att det börjar krypa in vatten vid färd och det är ju inte helt säkert vid slagregn.
 
Toppen