• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägeriförsök

F

F.d. 55554

Guest
Såg att Tele2 gjort en kreditupplysning på mig 190104, i dag kom en påminnelse från Postnord om att jag inte hämtat ut ett paket?
Ringde Tele2 och undrade vad detta var för något.
Det var en beställning av ett mobilabonnemang och ny mobil??
Talade om att jag INTE beställt någon av det, var nere på Annas jourbutik och bad dom returnera paketet till Tele2.
Polisanmälan gjord!
Tydligen många som drabbats av detta bedrägeförsök enligt Tele2.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tack för info. Kolla så att de som försöker bluffa dig, inte har gjort en adressändring. Om man inte spärrat adressändring hos Skattemyndigheten, kan vem som helst göra en adressändring utan att den drabbade vet om det.

Tackar. Har inte haft en tanke på detta, men nu är det gjort.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
De här råden förebygger inte den typ av bedrägeriförsök som drabbat Gittan & Jojje.
Nej lite för allmänt hållen info. Men ett sätt är att spärra sitt personnummer hos kreditupplysningsbolagen vilket gör det mycket svårare för bedragarna. Då går inte kreditupplysningarna igenom. Nackdelen är att man får svårare att handla nätet (på kredit).
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Tack för info. Kolla så att de som försöker bluffa dig, inte har gjort en adressändring. Om man inte spärrat adressändring hos Skattemyndigheten, kan vem som helst göra en adressändring utan att den drabbade vet om det.
Att man kan göra adressändring utan identifiering är ofattbart. Spärren borde vara utgångsläget, nu får man aktivera spärren själv vilket jag gjorde när sonen blev utsatt för en massa sådana här saker.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu har vi spärrat adressändring på skatteverket, enkelt med BankId.

Jojje

Kanon!
Ibland blir man så förundrad över hur saker och ting fungerar, egentligen borde alla vara spärrade tills man kan bevisa vem man är som vill göra en adressändring. Det är så fruktansvärt logiskt att det borde vara så, och förmodligen så dom flesta tror att det fungerar.

Känns som ett tankefel ifrån början, eller så hänger inte dom bestämmande med i utveckling av samhället. Lite skrämmande att dom kriminella leder utvecklingen snabbare än dom högt skolade.:(
 
Toppen