• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriproblem

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Hjälp!
Har ett 150 A bodelsbatteri som va tomt (0.7 volt).
laddat det 3 dygn. montera idag inför premiärtur i påsk.Batteriet visar 13 Volt ändå är allt "dött" i bodelen.r
Inte ens digitala displayen där huvudströmbrytaren sitter lyser.

Kän de va en kortis" i batteriet kanske?
Kollat varenda säkring o dem är hela..
Vill ut o fira påsken ju med bilen
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Displayen orkar inte vana lysa. När Ja försökt trycka på Huvudströmbrytaren hände INGET alls idag. Blir att köpa nytt batteri i helgen o va glad o hosta upp några tusen tyvärr..
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Nyinköpt bodelsbatteri (Biltemas AGM 95 A) och inkopplad i husbilen nu.
Får dock inte displayen att lysa och således inte Huvudströmbrytaren att slå på 12 V. systemet i bilen?
Vad kan va felet i vår Adria Matrix?
Displayen för värmesystem lyser och är ok.
Tacksam för hjälp.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Kollat säkringarna på ebl .Starta bilen ock se om 12v displayen lyser , någon kabel som sitter löst på batteriet brukar vara en hel del som sitter där. (Får börja med uteslutmetoden)
Leffe
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för ett liknande problem, allt i bodelen var dött utom värmepanelen. För att få elblocket att starta om var jag tvungen att bryta all inkommande el till blocket, 230V, bodelsbatteri och även laddregulatorn till solpanelen. Tänk på att bryta på solpanelsidan annars kan du få problem med regulatorn när du kopplar in den igen.
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Hänger inte med riktigt,ja har nu ström till laddregulatorn och den indikerar att den tar emot ström från batteriet.Kollat huvudsäkringen på 50 A och den är hel samt alla säkringar på laddarenheten som sitter bredvid Bodelsbatteriet.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Lossa plus på batteriet och plus från solpanelen och ingen 230V. När allt är bortkopplad börja med att koppla in bodelsbatteriet så att solpanelsregulatorn får ström innan du ansluter solpaneler. Så fick jag göra, om inte detta funkar behövs nog nån som är mer kunnig på just ditt elblock.
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Hej,
testat nu ditt tips men ger upp.Får lämna in bilen till någon elkunnig.
Gjort som Du skrev men, de blev ingen skillnad.Ingen ström till displayen som fortfarande är stendöd.Blev en påsk hemma ost. campa..
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
På vår bil Dethleffs Globe sitter det en del hängsäkringar under passagerarstolen Har du kollat om du har ström från det nya bodelsbatteriet till ebl ? kan ju vara så att det är bara säkringen till displyen som gått
Leffe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
OK, Får kolla under förarstolen..
märkligt fel.Regulatorn verkar funka enligt lysdioderna på den nu.
men,utan fungerande display inge 12 Volt i bakdelen tyvärr

Det gjorde min regulator också när jag inte fick spänning till bodelen.
Jag fick byta ut mitt gamla ebl99, köpte ett ebl119 istället, då det har agm-läge på laddningen.
 
Toppen