• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdningsproblem, ena batteriet mycket varmt

Carthago4ever

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2024
Hej,har igen fått problem med batteri laddningen i HB. Bodels batterierna 2 st. Biltema AGM 80 Ah.
Vid laddning så blir det ena betydligt varmare än det andra. Till och med så att det började lukta om det varmaste. Vad kan det bero på?
Har haft det här problemet förut, när batterierna var ca 1 år gamla, fick dom då utbytta på garantin. Är det samma fel igen så är det lite bråttom garantin går ut i morgon.
Börjar dock fundera om laddare kan var inblandad, det är en CB-516. Skall man kanske söka felet där?
Någon som har några tips eller råd?
Uffe
 

Carthago4ever

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2024
Hej igen!
Var till Biltema i fredags med batterierna och fick dom kollade. Deras testinstrument sa att dom var i gott skick, konstigt nog. Deras service tekniker skall dock göra en koll på dom imorgon, måndag. Får se vad hen kommer fram till.
Har tidigare provat att både köra nät batteriladdaren och solpanelladdaren på både GEL och Pb utan att upptäcka någon skillnad.
Skall kolla tipset med att mäta hur hög laddningsspänningen från batteriladdaren, är när jag får tillbaka eller köper nya batterier, om det kan vara fel där.
Min strömförbrukning är nog ganska låg, då jag föredrar ett glas vin i goda vänner sällskap, istället för att titta på TV. Har till och med tagit ur säkringen till TV:en för att inte stand-by läget skall dra ur batterierna.
Tackar för hjälp och stöd så här långt, återkommer med hur det går.
Uffe
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej

Jag skulle råda dig att använda en multimeter om du har en sådan annars köp en, sedan mäta dig fram metodiskt.

Börja med att koppla in dom som vanligt och ladda via EBL över natten.

Ta ett kollegieblock/dator och notera allt, datum och vad du gjort. Märk batterierna med B1 och B2
A. Mät sedan följande med allt avstängt ALLT inkl laddning:
- spänningen mellan + och - på dessa två batterier (borde vara runt 13-14 volt)
- spänningen mellan + på B1 och + på B2(borde vara under 0,1 volt)
- spänningen mellan - på B1 och - på B2(borde vara under 0,1 volt)
- spänningen mellan chassi och B1 - pol(borde vara under 0,1 volt)
- spänningen mellan chassi och B2 - pol(borde vara under 0,1 volt)

B. Upprepa detta med allt utom laddningen på, dvs slå på så mycket du kan.

Nu, ladda upp allt över natten igen.
C. Mät sedan följande med allt avstängt men laddning på:
- spänningen mellan + och - på dessa två batterier (borde vara runt 13-14 volt)

D. Nu ska ska strömmen mätas med allt avstängt men laddning på:
- Lossa B1 minus pol och mät strömmen mellan jordkabeln och B1 minus pol(borde vara < 1A)
- Lossa B1 minus pol och mät strömmen mellan jordkabeln och B2 minus pol(borde vara < 1A)

E. Nu ska ska strömmen mätas med lite småförbrukare som drar 6-7A(totalen) men laddning AV:
- Lossa B1 minus pol och mät strömmen mellan jordkabeln och B1 minus pol(borde vara hälften av totalen)
- Lossa B1 minus pol och mät strömmen mellan jordkabeln och B2 minus pol(borde vara hälften av totalen)

Speciellt D, E skall visa exakt samma siffra på de två batterierna, annars är batterierna olika bra!!

Note. En multimeter brukar orkar med max 10A därav att jag skriver 6-7 A men ju högre desto bättre.

Något oklart, fråga

mvh Michael

PS en eloge för din syn på strömförbrukning och sällskap med vin :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg tror det er to skrivefeil i Michael sitt innlegg: I både D og E står det 2 ganger Lossa B1 - mener selv at den andre skal være Lossa B2.

@kenjon med fulle batterier så skulle total strøm være under 1A, men om det ene er skadet så vil det trekke vesentlig mer enn dette alene.

Rutinen over skulle avsløre ett defekt batteri og/eller feil på kablingen. Og rett utført gi like korrekt diagnose som måling i benk.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Hej! Tänk på att om ett batteri luktar är det riktigt farligt, Det som luktar är knallgas!!
Vädra ordentligt kring batterierna med en fläkt och korsdrag. När man kopplar bort eller ansluter kablar på batterierna bildas det alltid en liten gnista som kan få knallgas att explodera! Använd alltid skyddsglasögon och heltäckande kläder och inget ömtåligt i närheten. Knallgas finns även i batteriet och då kan det sprängas. Nu har AGM en stor fördel då syran är bunden i en glasfiber och mängden syra-stänk blir mindre, men inte riskfritt i alla fall! MEN BRYT LADDNING, VÄDRA OCH LÅT BATTERIET SVALNA INNAN ARBETE. Det finns de som mist synen och fått kläderna sönderfrätta...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Oj. Jag som nyss har återhämtat mig från en otrevlig historia med en exploderande trumapanna. Sen kom nyheten om den urusla krocksäkerheten. Och nu farliga batterier... Jag som trodde jag gett mig in i en lugn och stillsam hobby ;-)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har nog inte satt mej in i allt tillräckligt, men D ovan: Varför ska strömmen vara < 1A om laddningen är påslagen?
Som Knut antog, skrivfel och precis som han även skrev, vi antar att strömmen in till ett fulladdat batteri bör vara ca 1A när det ej längre tar emot mera laddning.

Min tanke var att TS skulle presentera mätningarna i tråden så att alla kan se och kommentera och lära framförallt.

Om det konstant timma ut och timma in kommer in 1A in i ett battery som ej längre tar emot ström map laddas upp så måste energin ta vägen någon annanstans dvs i form av värme, så 1A blir ca 14 watt(1A * 14 volt) som värmer upp batteriet.

I detta fallet då ett batteri blir varmt så måste det gå mer ström in i det än i det andra batteriet.

Att mäta som jag beskrev är nog det bästa sättet att försöka få koll på batteri och laddningen.
 
Senast ändrad:
Toppen