• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare Ctec 250SA ? Varför?

F

F.d. 56724

Guest
Till mitt bygge av camper köpte jag en ctec250 efter att ha läst att ”de flesta kör med en sån”.

Köpte även två biltema batterier 95ah och två solceller 100w st.

Men upptäcker nu att 250sa inte går att ansluta till 220v?

Om jag ansluter solcellerna till batteriet så laddar dom det. Om jag ansluter generatorn till batterierna så laddar den dom.

Vad ska jag med ctec250 till?
 
F

F.d. 56724

Guest
Ursh :/ Denna djungel!

Vad innebär det om jag kör på M200 laddaren?
Jag får aldrig upp dom fullt? Kommer 200w solcellera kunna ladda upp dom ”fullt”?

/Daniel
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur kraftig laddaren är i ampere har ingen betydelse för hur fulladdat batteriet blir. Med färre amperer tar det helt enkelt längre tid. Tumregeln är att dimensionera laddaren för batterikapacitet (Ah) delat med 10. 95Ah batteri -> 10 amp laddare. Det viktiga är att laddaren är avsedd för batteriet (Gel, AGM, …) och kan lämna rätt spänning (V). Är spänningen för låg blir inte batteriet helt fullladdat, kanske bara till 90 eller 95%.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När man väljer storlek på 230V laddaren så är det bra att ha koll på hur mycket förbrukare man har igång, väljer man för liten kan det bli väldigt lite över till laddning när förbrukarna får sitt, värst är det ifall du kör lite större förbrukare via invertern.

Själv har jag 3x 95Ah Biltema agm.
Står jag ansluten på 230V så laddas de med 15A från ebl och 18A från en extra Schaudt laddare, + ev laddning från solpanelerna.

Så det är inte fel att ta till lite extra ladd A.
Det beror också på hur fort du vill få batterierna laddade till 80%

Har du 20A in och förbrukar 15A, så blir det bara 5A kvar till laddning, då kan det ta lång tid att ens komma upp till 80% i batteribanken.

Man vet ju heller inte vilka framtida förbrukare man kommer att skaffa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ctek skriver att alla typer av bly/syra batterier är ok.

Jag vet inte hur de löst att deras laddare kan avgöra vilken typ som är ansluten, men det blir säkert bra, bara du tror att du klarar dej med storleken :)
 
F

F.d. 56724

Guest
Jag kommer ha kylskåp som enl uppgift drar 1,5-2ah, sen belysning och en 12V TV.
Vill kunna ladda telefon och spela lite musik. :)

Det är nuvarande ”behov”, kommer iallafall minst varannat dygn leta på en stolpe för ström. Bygger ingen Off-Grid buss för att stå i skogen i 1 vecka. :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi har klarat vintern i Spanien med dom Ctek grejorna du har. Laddat paddor och telefoner, tv, dieselvärmare, kapselbryggare via inverter, kompressorkyl och dito frys. Vi har 250 W solceller och 3*70 AH batteribank. Så länge vi stod på el hade vi fulladdade batterier. Utan el så kunde det vara kris ibland efter 3 dygn. Gällde att dra ur sladden till tvn, den drog mycket i standby läget.
 
F

F.d. 56724

Guest
Du fråga kanske men för att vara säker:

Mina solceller skall jag ju koppla till Ctek250, men ska jag skippa regulatorn som ingår?
Alltså cellerna direkt (ihopkopplade) till Ctek250 eller med den ”regulator” kina modul som följer med emellan?

Det är det där klassiska blå som ingår i mitt paket den är på 20A och mina celler är två st. På 100W.

/Daniel
 
Toppen