Batteriladdare Ctec 250SA ? Varför?

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Danfe, 19 April 2019.

  1. Danfe

    Danfe HBK Medlem

    Inlägg:
    42
    Kommun:
    Sandviken
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27598
    Till mitt bygge av camper köpte jag en ctec250 efter att ha läst att ”de flesta kör med en sån”.

    Köpte även två biltema batterier 95ah och två solceller 100w st.

    Men upptäcker nu att 250sa inte går att ansluta till 220v?

    Om jag ansluter solcellerna till batteriet så laddar dom det. Om jag ansluter generatorn till batterierna så laddar den dom.

    Vad ska jag med ctec250 till?
     
  2. japo1

    japo1 HBK Medlem

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6842
    CTEC 250 är en regulator som elektroniskt reglerar laddströmmen från såväl solceller som generator. Den laddar även startbatteriet när bostadsbatterier är fulladdade. Den ser också till att batterierna blir nästan fullladdade, vilket inte en direktansluten generator gör. En bra lösning som kan rekommenderas.
     
    Per & Carina gillar detta.
  3. tor-ake

    tor-ake HBK Intresserad

    Inlägg:
    130
    Kommun:
    Österåker
    Säkert en bra produkt, men finns ingen strömkälla så blir inte batterierna fulla ändå. De sista 15% tar många timmar att ladda, går inte att skynda på blybatterierna, det blir bara gasning då.
    Om man har generator som ganska snabbt går ned från 14,4V vid körning, och man kör många timmar i stöten då kan det vara motiverat med DC-DC booster som jag förstår att denna innehåller.
    En bra solcellsregulator innehåller laddningslogik som gör DC-DC överflödig.
     
  4. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,512
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Laddning från bilens generator ger alltid begränsad laddning till bodelsbatterierna,du kommer aldrig att ladda dessa batterier fullt med bilens generator, det är detta som Ctek 250 löser.
    Solceller är bra som komplement,men dom laddar inte om solen inte skiner, det verkar finnas ett visst motstånd mot Cteks produkter på forum.
     
    Montreal gillar detta.
  5. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,530
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag har svårt att förstå detta motstånd är, skulle tro att de som uttalat sig inte har någon större erfarenhet eller inte begripit sig på CTEK's prylar. Jag har CTEK Sence, MXS25, Dual250 & Smartpass. Allt väldigt lätt att koppla ihop med HB'n & ungerar förträffligt. Nu är det ju inte så att CETEK är ensamma om intelligent laddning, det finns flera fabrikat på marknaden som man kan välja. Att jag valde CTEK beror nog mest på att det är framtaget av ett svenskt företag & välrennomerat.
     
    Per & Carina, Montreal, Affezell och 4 andra gillar detta.
  6. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,993
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Ctec 250 er en meget smart løsning på skillerele mellom bil og bo batteri, gjør mye av det en EBL gjør, men en trenger en egen 230V lader i tillegg.
     
    Per & Carina, Montreal och japo1 gillar detta.
  7. tor-ake

    tor-ake HBK Intresserad

    Inlägg:
    130
    Kommun:
    Österåker
    Jag har också ctek-produkter, älskar deras batteriladdare och att ett svenskt företag röner framgångar i hela världen. Men faktum kvarstår att man inte kan ladda batterier utan strömkälla, oavsett hur mycket eller hur smart styrelektronik man har. Och blybatterier tar många timmar att ladda, de sista 20-25 procenten.
     
  8. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Kanske ska Danfe då komplettera med en 230V ctek-laddare på ca. 20A
     
    Per & Carina, Montreal, Danfe och 3 andra gillar detta.
  9. Mats S

    Mats S HBK Medlem

    Inlägg:
    248
    Kommun:
    Älvkarleby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1474
    Som sagt finns det flera andra fabrikat av laddningsboosters. Vid jämförande tester som rapporterats i en tysk husbilstidning placerade sig tyvärr inte Dual 250 särskilt bra. Anledningen skulle vara att den har otillräcklig kylning och därför blir varm och då sänker laddningsströmmen.
     
    ÄLG1 gillar detta.
  10. Danfe

    Danfe HBK Medlem

    Inlägg:
    42
    Kommun:
    Sandviken
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27598
  11. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,512
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
  12. Åsa o Hasse

    Åsa o Hasse HBK Medlem

    Inlägg:
    1,046
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    Conny & Ingmari och Montreal gillar detta.
  13. Håkan

    Håkan HBK Hedersmedlem

    Inlägg:
    7,709
    Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Om laddaren du köper har fläkt så se till att den kan stängas av för annars är det störande nattetid. Dessutom är det bra om den har supplyläge så den levererar c:a 13,8V som försörjning till bodelen när man står still på el och dessutom får underhållsladdning till bodelsbatterier.
     
  14. Åsa o Hasse

    Åsa o Hasse HBK Medlem

    Inlägg:
    1,046
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    17594
    M200 har det.
    M200
     
  15. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,512
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Håkan,Supplyläge är till för att strömförsörja elsystemet om du tar bort batteriet.
    Underhållsladdning klara alla moderna laddare.
     
    Per & Carina, Montreal, JANKRO och 2 andra gillar detta.
  16. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Exakt, många personbilar idag gillar inte att få batteriet bortkopplat, utan då kommer allsköns sjuka problem, alla verkstäder har idag en supply-laddare att ta till vid batteribyte m.m.
    t.o.m. jag har en i garaget. :)
     
  17. Håkan

    Håkan HBK Hedersmedlem

    Inlägg:
    7,709
    Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Olof, supplyläge betyder också att laddaren inte går upp i laddläge till 14,4 varje gång du drar mer ström än den inställda lägsta gränsen för övergång till underhållsladdning. Så supplyläge är för mig det läge jag alltid använder när jag ligger länge på el.
     
  18. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Menar du att din laddare automatiskt växlar till supplyläge, vid fulladdad batteribank,
    eller växlar du själv till supplyläge?
    Hur många Amp ger laddaren i supply?
    Jag har hört runt 5A.
     
  19. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,460
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Så här skriver Ctek,

    Kan man använda elektronisk utrustning samtidigt som man laddar?

    Ja visst kan du det! Så länge du har en laddare som är elektroniksäker kan du förbruka samtidigt som du laddar, det kan inte skada varken batteri, elektronik eller laddare. Du måste bara tänka på att inte använda mer ström än du laddar in. Laddar du in 25A och använder 20, så blir det inte så mycket kvar att fylla batteriet med. Kylskåp, kaffebryggare, TV och annat drar rätt mycket ström och det kan vara bra att räkna ut hur mycket man förbrukar i snitt innan man väljer laddare.
     
    Bennsan och Montreal gillar detta.
  20. Håkan

    Håkan HBK Hedersmedlem

    Inlägg:
    7,709
    Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Jag växlar manuellt till supply men praktiskt låter jag den oftast stå där eftersom solceller och booster (D250 o smartpass) kör laddkurvan så då behövs det inte på 230V.
    Supply på min Exide laddare ger 15A så det räcker för att slippa ladda ur batterier när man står still på el.
     
    Senast ändrad: 21 April 2019
    PeterK gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.