• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterierna är tomma på morgonen

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Som rubriken lyder så är batterierna ganska tomma på morgonen när värmaren stått igång.
2*75a optima yellow top
Ctek smartpass+ dc-dc laddare
Ctek 220v 10a laddare.
Värmer det vattenburna systemet med webasto thermo top evo 4.

Funkar det att belastningsprova gel-batterier på samma sätt som vanliga syra batterier?
Var inne på en elfirma och belastningsprovade batterierna och dom skulle vara bra enl dom. Någon som har kunskap om ämnet? Eller kan det vara något problem med smartpass/dc-dc laddaren Någon som har råkat ut för att dom gått sönder?

/Linus
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du solceller och var står du med dem i så fall? Hur långt kör du under dagen?

Så här års så laddar solceller ganska lite på nordligare breddgrader, särskilt om det är mulet.

Kör du bara några mil under dagen hinner generatorn inte ladda batterierna fullt
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Batterierna är 4-5 år gamla.
Har stannat på kvällen med fulla batterier...

200v laddaren sitter i fram till att vi åker sedan kört 20-30 mil. Ska ju ladda under färd (generatorn ligger på 55a). Voltmätaren bak visar 13,8v när vi stannade och sedan gick värmaren bara lite då och då och det var +4 till +9 grader ute.. är ju polarbygge med skiljevägg till hytten och värmeväxlare så allt bak är varmt när vi stannar.
Enl webasto ska värmaren dra ca 35w men jag är tveksam om dom räknar med c-pump och dieselmatarpump.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Liknande har jag och andra upplevt då solceller är kopplade direkt på batteriet och man har en ”intelligent” laddare. Denna ”tror” att batteriet är fulladdat och avger ingen laddning då solcellen lämnar ström, ca 14 volt. Solcellen skall därför anslutas via laddaren.
 
F

Frudden

Guest
Du måste koppla bort batteriet från all laddning när du mäter, annars så är det solcellens spänning som du mäter. Koppla från och låt stå 10 min innan du belastningsmäter.

// Fredrik W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En typisk aldring av vedlikeholdsfrie batterier er at det er kapasiteten som forsvinner gradvis. Raskt fulle og enda raskere tomme. På gammeldagse våte batterier er det denne oppførselen når det er lite elektrolytt cellene - fyller en på med destillert vatn så våkner de våte igjen. Tipper det er noe av det samme i gel og agm ved slutten av levetiden. Vedlikeholdsfrie betyr at en ikke kan vedlikeholde batteriet :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg skulle tro at AGM har en mykere degradering av kapasiteten ved at resterende elektrolytt samler seg i bunnen av batteriet, mens i gel vil en lettere få slipp fra den ene eller andre platen og med det mer direkte bortfall.

Den tredje variant av vedlikeholdsfrie er våte celler med regenerativ ventilasjon, veldig vanlig på startbatterier og fritidsbatterier. På et slik som jeg brøt opp forseglingen kunne jeg fylle på over 1 liter vann.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Problemet med AGM är att om dom överladdas så försvinner elektrolyten. Det är en mycket liten mängd elektrolyt i dessa batterier som är absorberad i glasfibermattan. Torkar denna ut så minskar kapaciteten drastiskt.
Detta är vad som rekommenderas för dessa batterier:
Underhållsladdning
13,2 till max 13,8 volt, maximal strömstyrka 1 ampere
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Min AGM Exide blev 8 år sen bytte jag för säkerhet skull i våras trots att de fungera bra. Hade aldrig blivit tomma laddade med gel inställning sen bilen var ny.
 
T

Travel Master

Guest
10A laddar är för för lite till 150Ah med samtidig förbrukning, som grädde på moset så klarar inte Ctek att ladda Optima AGM korrekt. Finns tyvärr en övertro på Ctek samt att de flesta har en för liten Ctek Laddare
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag fick tips från ctek att ta batterikapaciteten och dela på 10 så får man en lagom stor laddare. Sedan måste man ju slå ihop alla förbrukare som används samtidigt och lägga på den strömmen på laddaren.
Dvs med ett 150Ah batteri och en samtidig förbrukning på 100W bör man ha en laddare på ca 23A.
Då blir batteriet garanterat laddat medans man har övrig förbrukning på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
10A laddar är för för lite till 150Ah med samtidig förbrukning, som grädde på moset så klarar inte Ctek att ladda Optima AGM korrekt. Finns tyvärr en övertro på Ctek samt att de flesta har en för liten Ctek Laddare

Varför skulle inte C-Tek laddarna kunna ladda Optima AGM korrekt, du kommer med en massa påståenden utan underbyggnad?
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag fick tips från ctek att ta batterikapaciteten och dela på 10 så får man en lagom stor laddare. Sedan måste man ju slå ihop alla förbrukare som används samtidigt och lägga på den strömmen på laddaren.
Dvs med ett 150Ah batteri och en samtidig förbrukning på 100W bör man ha en laddare på ca 23A.
Då blir batteriet garanterat laddat medans man har övrig förbrukning på.

Det tar därefter minst 10 timmar att ladda 150Ah (men så mycket kan du inte dra ur batterierna), förutsatt att batterierna kan svälja alla ampere laddaren kan ge.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men egentligen är det ju max 75Ah som skall in i batteriet eftersom man inte bör ladda ur mer än 50%.
Men till fullt kan det säkert ändå ta 10 timmar, men det har väldigt lite med laddarens storlek att göra, utan beror till största delen på batteriets mottaglighet. I varje fall så länge vi diskuterar bly/syrabatterier.
 
Toppen