• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriövervakning med Victron BMV 702S

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Har funderat ett tag på att skaffa ett instrument som kan hålla ordning på batteriets laddningsstatus och även visa vad som kommer in från solpanelen och generatorn samt även vad som försvinner till förbrukarna.
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.

Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.

Detta är vad som finns i paketet:

Victron-BMV-700-702-battery-monitor-front[1].jpg


Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.
2015-05-26 18.20.42.jpg
Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A

Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.
2015-05-25 17.22.07.jpg

Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.

Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
2015-05-26 18.36.42.jpg

Lite data:
data.PNG

Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.

En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten :)
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen :oops:

Kina kabel för 30SEK
comusb.jpg

Originalkabel 320SEK:
s-l500.jpg



Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.
bild2.PNG

Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.

Man kan även plocka ut all data i Excell format:
Visa bilaga BMV_20150629_1532.csv

Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern :twitcy:
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Victron Connect VE Direct Smart!
Fråga? Jag har husbilen uppställd vid mitt hus och kopplad till 220 V och 3 x 100 w solceller!
När jag går in och kollar inställningar så står det:
- State of charge 94 %! Var för inte 100 % när bilen varit ansluten i över 10 dagar?
Tittar jag på History:
- Time since last full charge 10 d??
Någon som kan /vill förklara?
MVH
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er 10 dager siden toppladning, men for blybatteri er laderen gjerne i vedlikeholdsladning/float rundt 13,7V. Fra tilkobling til toppladning tar det maks noen timer, deretter float som for enkle smartladere fortsetter så lenge det er 230 tilkoblet. Mer avanserte gjør som på grafen i innlegg 62 - stenger av helt i mange døgn før en kort toppladning med eller uten float. Ladere for LFP batteri stenger helt av etter toppladning og kun overvåker slik at lading kan startes igjen når batteriet kommer under et triggernivå (som gjerne er justerbart).
 
Toppen