• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriövervakning med Victron BMV 702S

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Har funderat ett tag på att skaffa ett instrument som kan hålla ordning på batteriets laddningsstatus och även visa vad som kommer in från solpanelen och generatorn samt även vad som försvinner till förbrukarna.
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.

Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.

Detta är vad som finns i paketet:

Victron-BMV-700-702-battery-monitor-front[1].jpg


Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.
2015-05-26 18.20.42.jpg
Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A

Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.
2015-05-25 17.22.07.jpg

Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.

Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
2015-05-26 18.36.42.jpg

Lite data:
data.PNG

Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.

En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten :)
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen :oops:

Kina kabel för 30SEK
comusb.jpg

Originalkabel 320SEK:
s-l500.jpg



Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.
bild2.PNG

Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.

Man kan även plocka ut all data i Excell format:
Visa bilaga BMV_20150629_1532.csv

Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern :twitcy:
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Helt rätt. Jag kör Toyota Prius och jag har för mej att den bara laddar upp till 80 %, och ur till 40 %. Det betyder att man bara använder 40 % av hela batteriets kapacitet, men detta för att det ska hålla länge. Min sambo har en 2006, och Toyota lämnar fortfarande garanti på batteriet!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej! Härligt med appar! Tänk på att SOG = hur mycket kvar i batteriet, inte bör stå lägre än 50 % om det inte är djupurladdningsbatterier. Varje gång man går under 50% skadas batterier lite för evigt. Sedan är det ju viktigt hur den räknar ut SOC. Håller på med elbil och elbåt, så har kollat mycket på detta. Elbilen har ett annat batteri, men det sitter en processor i detta som mäter ganska komplicerat varje gång man laddar/laddar ur. Men inte ens där tillåter men SOC gå under 20% för att rädda batteriet. Spänningslarmet kan man sätta till 11,4V vid belastning.
ConnyJ


Helt rätt Conny. AGM är väl något mindre känsliga för djupurladdning men smartast att hålla säkra marginaler.
Det funkar ju bra med en enkel Voltmeter också men vi är ju några som gillar sånt här. Såg nu att Victron släppt en batteriladdare med Bluetooth, skit fränt :)

https://www.victronenergy.com/chargers/blue-smart-ip65-charger
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

VE.Direct Bluetooth LE Dongle verkar finnas att köpa i Svergie, har själv handlat andra produkter här ifårn och det har fungerat bra

VE.Direct Bluetooth LE Dongle - Displayer - HusvagnHusbil.se


Det stämmer bra det, bara priset som skiljer.

Tyskland 463:- + 90:- frakt respektive Sverige 895:- + postens frakt (går inte enkelt att se pris innan man registrerar.

Utifrån detta väljer man ju själv vart man köper. Jag köpte dock ifrån tyskland ;-)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej, ingen fara bara kul med en massa frågor. Då finns det ju intresse.
Med bodelen menar jag bodelsbatteriet alltså det batteri som försörjer husbilens bodel med energi. Det andra batteriet brukar man kalla startbatteri och det är ju i mitt fall Fiat batteriet som sitter under golvet och försörjer bildelen med el.

Så mitt bodelsbatteri sittter under passagerarstolen och där placeras shunten. Shunten klarar många hundra ampere och kopplas in på minussidan. Om då shuntens på något sätt skulle komma emot karossens så blir det inte kortslutning. Men mätningen fallerar ju så klart. Så ena änden på shunten till minuspolen och den andra till de kablar man plockade bort från minuspolen. Hoppas du förstår, annars frågar du igen.

Hej på nytt!
Nu är allt inköpt och monterat! Tack för hjälpen!
När jag skummat instruktionerna och bilderna till appen, tolkar jag det som att man kan ansluta och få siffror på Solar Charge Controller!
Är det något någon har gjort, hur gör man det i så fall?
MVH
Bengt
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej på nytt!
Nu är allt inköpt och monterat! Tack för hjälpen!
När jag skummat instruktionerna och bilderna till appen, tolkar jag det som att man kan ansluta och få siffror på Solar Charge Controller!
Är det något någon har gjort, hur gör man det i så fall?
MVH
Bengt

Det är som jag fattat så att Victrons MPPT regulatorer även de har VE.Direct utgång, men det går åt en dongel till som man sätter i regulatorn.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej!

Har använt appen nu i någon månad och den funka rutmärkt på min Nexus 9 platta men på min HTC one telefon fungerar den inte. Enligt Victron är det ngn känd bugg i den androidversionen? Det är parkopplingen och blåtanden som inte vill ha ngn PIN kod, fast den ska ha det.

Så lite lurt är det med de här nyare Blåtands standardena (Bluetooth smart).

Ingen aning om hur Apple funkar.


Kolla lite info här:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Historiken verkar synkas med min platta, det är ju inte så många värden som loggas.
Gjorde en ominstallation av paddan och datan fanns kvar då.

Men ingen aning om hur stort lagringsutrymmet är i instrumentet.
När jag körde med USB kabel så kunde man ju köra realtidsgrafer men det går inte med blåtanden. Dessa grafer lagrades ju bara i datorn.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Nu har vi fricampat en natt.
Denna batteriövervakaren är helt suverän. På en natt har vi förbrukat 17ah från batteriet. Resten har solen fixat från solcellerna.
Nu laddas batteriet igen av solen och man kan sitta ute i solen och hålla koll i telefonen :)
Här kommer två bilder från appen
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    84,8 KB · Visningar: 44

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Härligt med smart teknik och absolut ett måste för oss nördar :)
Men visst är det bra att på ett enkelt sätt kunna se vad som beräknas vara kvar i batteriet innan man somnar in för natten.


Vilka enheter har du testat appen på?
 

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

En liten fråga som kanske är dum ..
Om man har 2 st förbruknings batterier var ska shunten kopplas in ?
Spelar ingen roll då det är parallell kopplade kan jag tänka mig ,men vill fråga
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Hej!

Du sammlar ihop de båda batteriernas minuskablar från polerna till shunten sedan från shunten till karossen eller elcentralen.
Se bilden. Där är det ju fler batterier men principen den samma.

victron.PNG
 

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Kan någon förklara hur jag avläser hur mycket det är kvar i batteri banken och hur länge det är tänkt att räcka med nuvarande förbrukning .
Har svårt att avläsa det tycker jag
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Jag har monterat en bmv700 och gjorde så här för att få en uppskattning.

Jag har 3*80ah gel dvs 240 ah vilket jag angav i BMV:s inställningar. Laddade ur batterierna med ungefär den belastning vi brukar ha, ca 6-7 A till det visade 11,5 volt (under belastning) då visade mätaren att 164 ah förbrukats, Då hade kvarvarande tid i displayen visat 0 en tid så jag ändrade i punkt 16 i settings till 40 procent, grundvärdet är 50%. Egentligen skulle värdet vara 32% (76 av 240) men jag valde 40% så har jag lite marginal. Kvarvarande tid i displayen beräknas på genomsnittlig förbrukning på valbara 3-12 minuter tror jag det var. Dvs tiden h i displayen är tiden till 40% nivån. Mätaren med fyllda streck hade dock 3 streck kvar så den räknar till 0, kanske går att ändra, det finns många inställningar.
När jag kopplade till 230v så började det ladda med 34A för att efter 4 timmar sjunkit till 13A och då hade cirka 80ah fyllts på. Resterande 80 tar nog längre tid. Borde vara laddat i morgon.

När jag laddade ur batteriet så körde jag kylskåpet på batteri i fem timmar, dvs ca 15A belastning (simulerad färjeresa Varberg Grenaa), så där gick 70 Ah
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Batteriövervakning med Victron BMV 702S

Helt rätt. Jag kör Toyota Prius och jag har för mej att den bara laddar upp till 80 %, och ur till 40 %. Det betyder att man bara använder 40 % av hela batteriets kapacitet, men detta för att det ska hålla länge. Min sambo har en 2006, och Toyota lämnar fortfarande garanti på batteriet!
Inte bara för att vara snäll med batterierna utan för att kunna få bilen att fungera lika bra när den gått ett antal tusen mil, många celler lägger av under resans gång men eftersom man har ett överantal så är det fortfarande efter dessa xx år tillräcklig mängd celler kvar för att uppfylla kvalitetskraven på bilen.
 
Toppen