• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

barnslig

F

F.d. 55293

Guest
Hej ett stärkande tips skulle jag behöva.
Känner riktig ångest för att åka över Öresundsbron eller Ölandsbron med husbil. Tycker att det är vingligt i alkovbilen och tror då att det är hemskt över broarna. Naturligtvis tycker maken att jag är urbarnslig. Jobbar mentalt på detta för det gör mig ledsen att känna så.
Tacksam för råd
Lena
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: barnslig

Skit i att titta över kanten fixera blicken bort från kanten allternativt blunda.....:)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: barnslig

Hej prova att köra själv så du tänker på nåt annat eller sätt dej i sittgruppen
kan själv känna lite obehag av att sitta höger fram när man åker på höga broar.
lycka till;)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: barnslig

Lena

Man skal ta sådana här saker alvarligt. En tips är att kanske Helsingör/Helsingborg färgan är billigare att åka med?

Om man skal vidare till Jylland så kanske Varberg/grenaa (grenå) är billigare än broarna tillsammans? Kolla upp det. :)

Du skal absolut inte blunda igenom hela övergången om ni ändå tar broarna. Titta upp istället och bli fasinerat av den skönheten som pilarnarna och vajerna visar fram. För det är verkligen vackert. Tänk positivt. Blir det billigare att åka över broarna så tänk... DÅ blir det desstå godare mat när vi kommer fram. Unna deg den luxen då. Köp något gott som belöning för att du just har åkt broarna. DU är värt det då. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55293

Guest
Sv: barnslig

När jag har lite ledigt här på jobbet mitt i natten och läser era svar blir jag alldeles varm. Ingen skrattar åt mig och mitt bekymmer, tack. Jag jobbar vidare med problemet. Byta är inte aktuellt, vi tycker väldigt mycket om vår husbil och ekonomin tillåter inte byte.
Kramar och snart godnatt/morgon.
Lena
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: barnslig

Lena, jag förstår precis!

Själv kan jag inte köra över Södertäljebron ens med personbil .. enligt mina döttrar blundar jag och kör mitt på vägbanan - vilket förhoppningsvis är elakt förtal. :eek:

Jag löste det i många år genom att åka genom staden, men det fungerar ju inte när man ska till en ö eller annan kontinent. (typ Australien :D)

I somras hamnade vi på bron till Trollhättan efter en påtvingad U-sväng mellan slagghögarna på Vargön. Och den höga vackra konstruktionen var ingen lek - ryser vid minnet.:(

Tyvärr har jag blivit lite slö sen jag gifte mig med Agne, han är ju så van att köra själv och det gjorde ju jag med i nästan 20 år, känns lite skönt att slippa nu.

Gör en notering om skärpning till våren - måste "övningsköra" med onslow, på fast mark i alla fall he he!!!

/elisabeth :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: barnslig

Hej Sunesson

Har kört via broarna till Puttgarten med likadan bil som den ni har. Det går helt utmärkt. Jag tycker också att det känns lite otäckt när vinden tar tag i bilens hus del och det vinglar till lite men om man tar det lite försiktigt och inte bryr sig om att det blir kö efter så går det bra.

Efter vår sista resa upptäckte jag dessutom att det som som gjorde att det kändes lite otäckt med sidvind särskilt på broarna faktiskt berodde på att framvangnen var felinställd. Ena framhjulet var slitet mer på insidan än på utsidan och när jag kollade hjulinställningen så visade det sig att det hjulet pekade åt fel hål.
Efter justering blev det en helt annan bil. Mycket stadigare när man hamnar i suget efter en långtradare t.ex. och inte så känslig för sidvind.

Mitt råd blir därför att kolla hjulinställninge om bilen är känslig för sidvind och "krumbuktar" sig när man ligger ett stycke efter en långtradare. Kostar ca 700:- ibland kan det vara svårt att hitta en firma som har tillräckligt höga portar men man får ringa runt och fråga. Dessutom sparar man däck.

EssoJ
 
F

F.d. 29773

Guest
Sv: barnslig

Det finns ju många saker man tycker är obehagliga. Men det är bara att göra det ändå. Därefter blir man stolt att man klarade det. Jag gillar inte att ligga mitt i 5-filig väg med massor av bilar och lastbilar, som kör fort. Tillråga på allt skall man köra ut på en avfart. Det är nervöst. Lycka till med broöverfarterna. Fokusera på utsikten. Det är ju inne nu att fokusera. Men det funkar. Hälsningar Tina00
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: barnslig

Det är som med alla fobier, om man ofta utsätter sig för obehagligheterna går besvären över. Exponering är det enda som hjälper!
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: barnslig

Hej ett stärkande tips skulle jag behöva.
Känner riktig ångest för att åka över Öresundsbron eller Ölandsbron med husbil. Tycker att det är vingligt i alkovbilen och tror då att det är hemskt över broarna. Naturligtvis tycker maken att jag är urbarnslig. Jobbar mentalt på detta för det gör mig ledsen att känna så.
Tacksam för råd
Lena

Gör som jag, kör själv. Jag tycker inte heller om broöverfarter men det känns mycket bättre när jag kör själv.
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: barnslig

Hej! Du är inte ensam om att vara "barnslig"!!!
Jag gillar inte tunnlar, men blir då och då tvungen att bemästra denna rädsla för de dyker ju upp lite här och var. Värsta chocken fick jag i höstas när vi var i Turingen och bestämde oss för att ta en tripp upp till vintersportorten Oberhof. Jag körde in i en tunnel som visade sig vara sju kilometer lång,hade jag kunnat hade jag vänt. Vi kom lyckligt och väl ut ur tunneln, men det blev en annan "tunnelfri" väg ner!
Siv
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: barnslig

Hajj.
Verkar konstigt att inga karlar har erkänt att även vi (jag) kan ha fobier.
Själv får jag svindelkänsla när jag kör över broar, får samma känsla när det är bilder på TV där man flyger ut över stup och höga hus. Kittlar läskigt i magen.

Per
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: barnslig

Jag hade en period på 80-talet då jag tyckte att det var obehagligt att köra över höga och smala broar, så jag förstår Lena därvidlag, men för mig gick det över efter några veckor. Den tillfälliga fobien berodde antagligen på att vi vid en bilresa i Italien hamnade på en bro som inte var färdigbyggd. Varningsskyltningen var minimal och på italienska, så det var på vippen att det gick åt skogen den gången. Jxxla Italienare!

Flygrädd är jag givetvis!

Jappe
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: barnslig

Flygrädd är jag som gammal flygare inte men väldigt reserverad för att gå på höga tak, broar som man kan se igenom typ hängbro.
Fobier av något slag har säkert alla men kanske inte vill tala om eller erkänna det inte ens för sig själv.
hälsningar Bror
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: barnslig

Hajj.
Verkar konstigt att inga karlar har erkänt att även vi (jag) kan ha fobier.
Själv får jag svindelkänsla när jag kör över broar, får samma känsla när det är bilder på TV där man flyger ut över stup och höga hus. Kittlar läskigt i magen.

Per

Tack för den jag är född man står även så i passet men vem vet ?!;)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: barnslig

Hej Barnslig
Om du vill veta mer i detta ämne, så tala med min hustru.
Hon har under några år gått ifrån att inte våga nått till att flyga helikopter.
Vill du veta mer ??
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: barnslig

Lider med dig, hatar höga broar och låter helst min fru köra över sådana. Lustigt nog har jag varit med om att bygga broar och kan inte låta bli att tänka på att man säkert fuskat med armeringen eller använt betong av sämre klass eller....
Det är ingen hejd på vad jag kan hitta på för katastroforsaker. Inte så att jag varit med om att fuska men man vet ju att utlänningar som bygger broar inte är så noga. Fast sedan tänker jag på att "utlänningarna" säkert tänker likadant när de kör över broar i Sverige och Finland och kommen så långt i mina funderingar har vi kommit till brofästet och min fru triumferande utbrister:
- Det var väl inte så farligt, eller hur?
 
F

F.d. 5447

Guest
Sv: barnslig

Vi kører over Øresundsbron et par gange hver vecka. Broer er heller ikke det bedste, jeg ved, men eftersom jeg kører den ene vej, så har jeg efterhånden vænnet mig til det. Når det stormer, så tænker jeg altid på, at jeg aldrig nogensinde har læst om en husbil, som er fløjet af broen... - Desuden så lukker de broen, hvis der er mindste risiko for lette biler.

Håber, du også vænner dig til det efterhånden, for det er utrolig smidigt at rejse via Øresundsbron.

Hilsen Kirsten
 
Toppen