• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakom markisen

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Som newbie i husbilvärlden lägger man märke till saker som sticker ut mot resten av tillvaron.
Det första som jag undrar över efter två veckor på resa är:
Varför stänger man in sig så hermetiskt på ställplatserna? Alla gardiner ner, går inte att se om det är ngn levande själ i bilen. Samma var man är, Sverige, Tyskland nu Frankrike
Har seglat hela livet å inte sett nåt liknande då.
// Undrar Johan.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I modsætning til mange trækker vi først gardiner for, når vi skal sove.

Men hvis det er rigtig varmt ude og meget sol, så er der mange der lukker for at holde varmen ude! Eller hvis det er vinter, så for at holde kulden ude og varmen inde.
 
F

F.d. 55374

Guest
Som newbie i husbilvärlden lägger man märke till saker som sticker ut mot resten av tillvaron.
Det första som jag undrar över efter två veckor på resa är:
Varför stänger man in sig så hermetiskt på ställplatserna? Alla gardiner ner, går inte att se om det är ngn levande själ i bilen. Samma var man är, Sverige, Tyskland nu Frankrike
Har seglat hela livet å inte sett nåt liknande då.
// Undrar Johan.

Du kan inte ha varit till Norrland.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi bor inte i Norrland men drar trots det inte ner några gardiner. När det är natti-natti-dags drar vi för draperiet framför sängarna och låter det vara öppet i framrutorna, vid dinetten och oftast vid köket. Det är väl bara dassfönstret som är neddraget.

Men vi förundras alltid över de som bommar för allt de har och verkar vara dödsförskräckta för att någon skulle kunna se dem. Det är väldigt vanligt bland tyskar men nästan lika även bland andra nationaliteter. Kanske en kvarleva från kriget när det rådde mörkläggning? Men hur många husbilister idag har upplevt det?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi bor inte i Norrland men drar trots det inte ner några gardiner. När det är natti-natti-dags drar vi för draperiet framför sängarna och låter det vara öppet i framrutorna, vid dinetten och oftast vid köket. Det är väl bara dassfönstret som är neddraget.

Men vi förundras alltid över de som bommar för allt de har och verkar vara dödsförskräckta för att någon skulle kunna se dem. Det är väldigt vanligt bland tyskar men nästan lika även bland andra nationaliteter. Kanske en kvarleva från kriget när det rådde mörkläggning? Men hur många husbilister idag har upplevt det?
För att ha egna minnen från kriget borde man väl vara i 80-årsåldern. Det måste alltså vara väldigt vanligt med så pass gamla tyska husbilsåkare! Hmmm.....
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Inte bara jag som undrar alltså. Jag tror inte att hb- folk är värre än andra på skörlevnad men man undrar ju.
 
Toppen