• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera - alternativ backljussignal Ducato?

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Var finns signalen att hämta för att backen ligger i förutom vid backlampan längst bak i bilen? Jag jagar alltså backsignalen framme vid instrumentpanelen/hytten, var finns den att hämta där?

Eller är det så i moderna Ducatos med canbus-system att den signalen inte finns förrän bak i bilen? Märkligt isf om man är tvungen att dra en sladd genom hela bilen bara för att få tag i backindikeringen...
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera - alternativ backljussignal Ducato?

Som 12V eller lämnar givaren bara datasignal till canbus-systemet?

Det gäller alltså en Ducato årsmodell 2012
 

Lasse o Laila

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Jörlanda
HBK-Nr
7687
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera - alternativ backljussignal Ducato?

Är du ute efter att få en ljudsignal i samband med att backväxeln läggs i?
Jag löste det med att köpa en LED-lampa som även har en ljudsignal. Betalade 4 euro för denna i Spanien. //Lasse
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera - alternativ backljussignal Ducato?

Nej, jag behöver signalen till backkameran för automatisk växling mellan ingångarna. Behöver signalen där fram, men vill slippa behöva gå igenom hela bilen med en tråd för att hämta backljussignalen från bakljuset.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera - alternativ backljussignal Ducato?

Tänkte köpa en sån lampa med signal men ångrade mig genast när jag sent en kväll vaknade av att en HB backade in bredvid mig och körde fram igen och backade. Sedan backade efter några minuter igen för att få den i våg. Jag ska ha så jag kan stänga av "o-"ljudet när jag vill backa så tyst det går. Tidiga mornar har jag hört det också.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera - alternativ backljussignal Ducato?

Hittade svaret nu, lägger länken här om någon annan söker efter det någon gång och hamnar här, varsågod :) : Reverse selected signal

Jag har fortfarande inte hittat rätt kabel, så fler tips än mitt eget ovan (som nämner flera alternativ) om vilken det egentligen är mottages tacksamt.
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Signalen finns vid säkringshållaren i instrumentbrädan nere till vänster, man bör ta bort hela undre panelen inte bara luckan.
Där sitter två multikontakter till vänster, den nedre grön låssas och i ledningsknippet så letar man fram en vit med blå rand ( det finns 3 stycken men en av dom är något grövre än de andra ) som det går att tjuva backsignal från.
/ Bengt
 
Toppen