• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-kort i tung husbil i länder utanför EU

F

F.d. 55258

Guest
Hej

Jag har svarat på en fråga angående B-körkort och tung husbil utanför EU på den reklamtråd jag har under företagsforum. Men eftersom det är av stort allmänt intresse så lägger jag svaret även här under Markisen.

Svar till Claes - Clapton
Nu har jag forskat lite kring B-körkort/tung husbil/länder utanför EU.
Först och främst så gäller övergångsregeln egentligen bara i Sverige. Men inom EU har man alltså antagit en "Modellhandbok" som föreskriver att Unionens medlemmar accepterar varandras körkort med eventuella nationella undantag.
Motsvarande uttalade acceptans finns inte utanför EU. Så här skriver Hans Östh på Transportstyrelsens pressavdelning:

"Detta är en övergångsregel som är ett nationellt undantag, gäller först och främst i Sverige, det är upp till andra länder utanför EU att godta detta undantag.
Jag rekommenderar de som skall åka utomlands att ta reda på vad som gäller i de länderna som man tänker åka till/igenom och då kontakta resp ambassad och där förklara vad man har för fordon samt vilket körkort man har. Är detta ok i detta land?
Givetvis tar man med sig översättningen men det är inte samma sak som att den lokale polismannen godtar detta nationella undantag.

Med vänlig hälsning Hans"

Se alltså till att få med dig ett skriftligt besked från ambassaden! Utan att behöva måla fan på väggen är det kanske så att trafikpoliserna på sina håll i vissa länder gärna tolkar reglerna på sitt sätt. Men att de kanhända ändå går att förhandla med...
Nog är det så att de svenska husbilister som kör tunga fordon utanför EU allvarligt ska överväga att skaffa den C1-behörighet som börjar tillämpas i januari nästa år.
Hälsningar Anders Witt
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Förhandla med?
I förtäckta ord muta dem ja det kanske skulle gå men det kan bli dyrt.
2179:music-icon:
 
J

Jarn

Guest
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Kanske något av dessa dokument passar att ha utskrivna i husbilen?
 

Bilagor

  • EU_pbII.pdf
    614,1 KB · Visningar: 179
  • EUKK.pdf
    452,2 KB · Visningar: 108
  • ItalienskaKK.pdf
    449,7 KB · Visningar: 72

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Kanske någon redan varit i kontakt med ambassaden i något utav de aktuella länderna och vet. Uppskattar om vi får dela den informationen.

Länder som är aktuella är väl;
- Norge
- Schweiz
- Kroatien
- Serbien
- ....... och några andra i det hörnet av europa, t.ex. Albanien.
- Vitryssland
- Ukraina
- osv....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Det knepiga i kråksången är att den myndighet som har han om körkortsbehörigheten inte har lyckats med att göra"tummen ur".:confused:
 
F

F.d. 1833

Guest
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Nu vill jag inte trampa nån på tårna men som lastbilschaufför tycker jag det e helt sjukt att nån utan någons som helst erfarenhet ska få sätta sig och köra ett tungt fordon för den råkar ha ett körkort taget före ett visst datum.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Nu vill jag inte trampa nån på tårna men som lastbilschaufför tycker jag det e helt sjukt att nån utan någons som helst erfarenhet ska få sätta sig och köra ett tungt fordon för den råkar ha ett körkort taget före ett visst datum.


Det gjorde du nog med tanke på hur många som fick C-kort gratis tror det va 1982 och alla som har fått A på kortet före 1976;)
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Kanske någon redan varit i kontakt med ambassaden i något utav de aktuella länderna och vet. Uppskattar om vi får dela den informationen.

Länder som är aktuella är väl;
- Norge
- Schweiz
- Kroatien
- Serbien
- ....... och några andra i det hörnet av europa, t.ex. Albanien.
- Vitryssland
- Ukraina
- osv....

Hej
jag har varit i kontakt med Kroatiska ambassaden i Stockholm och fick svar som inte var helt tydligt. Dock bekräftar de min tolkning av deras regler så att det är ok med det svenska undantaget i Kroatien. Jag bifogar mailet i en pdf-fil.
mvh
Claes
 

Bilagor

  • 2012-06-21 Croatia.pdf
    70,7 KB · Visningar: 78
F

F.d. 1833

Guest
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Det gjorde du nog med tanke på hur många som fick C-kort gratis tror det va 1982 och alla som har fått A på kortet före 1976;)

Jo det C kortet som en del har liggandes i sin plånbok och aldrig heller kört en lastbl känns ju tryggt.. sen känns det som man är mer en fara för sig själv om man sätter sig på en MC än om man sätter sig bakom ratten på en 12m buss
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Det gjorde du nog med tanke på hur många som fick C-kort gratis tror det va 1982 och alla som har fått A på kortet före 1976;)
Blir folk sura för en sån sak är det snarare de personerna som har ett problem.
Detta handlar om trafiksäkerhet och trots att jag själv har rätt att köra en tung husbil förstår jag att jag ej borde göra det. Sen kanske det inte behövs att man tar ett fullt C1-kort, men i alla fall ta några körlektioner för att veta vad man ska tänka på och framförallt få lite tips o råd av en erfaren trafikskolelärare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Ja, ikke alle land er like firkantet i sin håndtering som Sverige var rundt 1990.
Vi som hadde lastbilsregistrerte Chevy G30 i Norge den gangen og kjørte på norske personbil 7500 kg kjørkort kunne bli bøtlagt i Sverige fordi vi kjørte lastebil på 4 tonn uten lastebil kjørkort. Husker ikke hvor mye boten var på, slapp unna selv :D:D

Med det europeiske kjørkortdirektivet av 1996 løste dette problemet seg ganske snart - Norge innførte nesten umiddelbart C1 med 10 års gyldighet - nå er det 5 år.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Nej nu får ni sluta posta inlägg om hur sura folk eventuellt kan tänkas bli och rätt eller fel om hur man fått behörigheten.
Tråden handlar ju om hur reglerna ser ut nu.
Några andra kanske har varit i kontakt med de andra ambassaderna för motsvarande klargörande för de länder som ej ännu är med i EU?

Helt klart är ju en C1 behörighet önskvärd och jag själv kommer att försöka få till det till nästa säsong. Det står på Transportstyrelsens hemsida att vid uppkörning skall man själv tillhandahålla fordon. Borde väl kunna använda den egna husbilen eller? Det nämns något om färdskrivare? men det är ju inte så lätt att få till antar jag....

mvh
Claes
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: B-kort i tung husbil i länder utanför EU

Hej
Jag ska försöka övertyga tidningen som jag jobbar åt, Husbil&Husvagn, att ta upp frågan om hur olika länder utanför unionen reagerar på den svenska undantagsregeln.
Ibland är det så att det går att få mer auktoritativa besked om man vet att svaret kommer att publiceras.
Hbk-medlemmarnas erfarenheter är förstås också intressanta.
Hälsningar
Anders Witt
 
Toppen