• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort och tung husbil i Tyskland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej !
Det fanns väl även trafikkort avsett för yrkesförare?
BBa

Ja, det fanns men den användes som en del i en annan verksamhet som jag drev på den tiden så även om den användes varje dag och ibland längre sträckor så räknades den som en del i den andra verksamhetens utförande och då behövdes inget trafikkort. Hade jag däremot utfört transporter åt andra så hade trafikkortet behövts.
Det fanns fler undantag på den tiden när det gällde egen verksamhet man behövde t.ex ingen skyddsbåge på traktorer och en massa annan skyddsutrustning behövdes inte heller, det var helt enkelt lättare att driva egen verksamhet då.
Nu använde jag ändå de skyddsutrustningar som fanns för min egen säkerhet och senare utökades bestämmelserna till att även gälla egen verksamhet.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Yes this subject should be taken serious and not taken lightly, as it was a club member who had his holiday come to abrupt ending, by another road user, and we should be there to give support in the time of need, and not be bickering at each other for what language we write in, I personally read All threads through Google translate, and write back in the language iam comfortable in , the member who had the unfortunate incident in Germany, was made to feel uncomfortable by a so called police officer who did not exercise is duty correctly and know the traffic laws of the European union , but tried to make him the punished party, as we say in English you are not guilty until found guilty, and as our member said he was found guilty because the police thought they knew better.
So pperhaps as a large HB club it would be good for us not to bicker each other and put pen to paper and write to your Euro MP in reference to this mater, it might save you in this unfortunate behaviour by a police force in Europe, regards Alf.
Förlåt en liten undran. Vore inte husbilsklubben.se ett tillfälle att förbättra sin svenska, att skriva på svenska? Du bor ju ändå i Ragunda och lever i det svenska samhället. Vad jag kan förstå är du den ende som skriver på engelska, men förstår tydligen svenska rätt bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Alf skriver jo at han leser via google oversettelse, og det er et langt stykke fra det å forstå tale og lese et språk til å snakke noe - mye lengre til å skrive. Når jeg er i Sverige prøver jeg å snakke "Skavlansk" norsk hvor vi bytter ut de vanskelige ordene med noe mer svensk, selv leser jeg norsk - svensk - dansk pluss engelsk - tysk - fransk - spansk i synkende grad. Taler norsk - engelsk - tysk og skriver norsk og engelsk. Skriver litt tysk i helt spesielle situasjoner, men det er langt fra korrekt. Det lille jeg har forsøkt å skrive svensk blir mer uforståelig enn mitt litt tilpassede norsk etter skavlan metoden.

Nå kan vi legge språkfrågan død for denne gang.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Räddningshelikopter, operation, intensivvård med skadad mjälte och lever. Framhjulet vek sig och höger styrhandtag slog in i vår gasollucka och hans mage slog in i vänster styrhandtag. Han klarade livhanken men har förmodligen men för livetP1110940 - Kopia.JPG
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
The police officer at the site stated clearly that NO german with a B-license may drive more than 3,5 tonnes (at that time he actually stated that NO EU-citizen may do so). I don't care, I just want to have my camper repaired which cost us three days and almost 1000 km to find someone interested to repair before winter. Next time we go to Lofoten to avoid green police cars
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du kommer att riskera samma problem i fler länder, gäller att ha handlingar som bevisa att du har rätt att köra den bil du har, Norge är inget undantag.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är äl klart att i en svensk klubb skall man eftersträva att använda svenska språket. Att som svensk skriva på annat språk är ju bara löjligt. Men i vår klubb finns ju även medlemmar från andra länder, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Holland, Spanien, Australien mm. Om dessa medlemmar inte behärskar svenska språket så måste det väl vara OK att skriva på sitt egna språk. Huvudsaken är väl att dom blir förstådda & har utbyte av klubbgemenskapen.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Du får gärna tycka att jag är löjlig men om någon skriver på ett annat språk än svenska och jag behärskar det språket svarar jag på samma språk
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen