• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böjd markisarm

F

F.d. 51565

Guest
Hej!

Jag har ett problem, jag vevade in markisen och hade dörren på glänt. Och när det tar emot så drar jag lite till.

Så, har ni någon idé hur jag ska fixa det? Jag har ingen erfarenhet på detta området :(

MVH
Johan
IMG_20180708_202838.jpg IMG_20180708_203119.jpg IMG_20180708_203157.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nja enklast att köpa ny. Går faktiskt att byta. Men om du tänker räta upp den så måste armen vara helt utdragen. Sitter en jäkla spänd fjäder i den. Skulle armen gå av så blir det en jäkla smäll
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Detta måste ju gå att rikta. Ta ner armen vilket du ändå måste göra om riktningen misslyckas & du skall byta. Lägg den på en planka med en 25 mm'rs distans under knäcken & räta dem med 2 kraftiga tvingar.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
När du har lyckas att rätta den så ta en typ gummi /plasthammare o knacka försiktikt under spänning för att spänning ska släppa. Lägg den gärna i solen tills den blir varm så kan det gå lättare. Aluminium har lätt att spricka när man rätta tillbaks o den kan blir längre. Lycka till hoppas det lyckas.
Mats
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Om man tar gassvetsen om kör med sotig låga så arbetsstycket blir sotigt . Sen värmer man arbetsstycket så soten försvinner då har aluminium rätt temp för riktning
Den kan riktas med en tavelhammare
Sen härdar aluminiumen efter ca 24 tim
 
F

F.d. 51565

Guest
Oj, vad snabba ni var!

Jag måste få ner markisen och sen så får jag se till att rikta den. Tyvärr kan jag inte något om svets så jag testar nog de andra... Och i värsta fall köpa en ny!

Tack för svaren! (Fler förslag mottages gärna, för jag kommer inte att fixa det få den närmsta 2-3 veckor.)
 
Toppen