• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båstad varning

S

Sören-6830

Guest
Sv: Båstad varning

Kanske kan HBK:s styrelse agera och om möjligt deltaga i kommunens utvärdering?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Och med sådana politiker som i första hand håller campingägarna bakom ryggen och inte ser skillnaden i camping/parkering, känner jag att vi så långt det är möjligt bör bojkotta dessa kommuner, och även tala om att vi gör det.

Kan den Danska motsvarigheten till HBK ha en lista tillgänglig för alla med kommuner man bör undvika så borde HBK kunna ha det!

//Tommy
 
F

F.d. 24477

Guest
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Båstad varning

Om jag tolkar denna rätt så skulle man kunna sova i en husvagn eller?

"14. ställa upp campingbil, husbil eller motsvarande (dvs. bil som är konstruerad
for att övernatta i) på angöringsplatserna mellan kl. 00.00 och 06.00."

Jag tror att husvagn definitivt går in under under ordet motsvarande.
Problemet är att det räcker med oaktsamhet för att begå brott mot miljöbalken. Om du ställer upp ditt fordon av misstag för att övernatta utan att veta om regelverket är du straffbar.
Det värsta i beslutet är att det är taget i hypotetisk form. Man skriver att "det finns risk för..". Det finns alltså inget konkret problem som föranleder beslutet. Mycket märkligt..

Beslutet går tyvärr inte att överklaga. Jag kommer framledesvis att bojkotta hela Bjärehalvöns turistnäring och råda alla jag känner att göra detsamma!
Hela Skåne är belamrat med vackra ställen. Välj dom istället!!
:mad:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Hej där är många som benämner " husbil"!

På mitt reg. bevis står det.
AF Fordon Avsett För Flera Ändamål
SA Camping bil
Personbilsklass 1
Har ni skådat, "versalerna" ( F,A,F,F,Ä & C ) visserligen "hade" jag BC i matte liksom kungen av i dag & Gyllenhammar m.fl. på sin tid!
Men har dom gått i skolan som jobbar på T.ex Transportstyrelsen, det visar sej i dag & framöver när TV har rört om i grytan att vi betalar för mycket skatt för "KLANTERI"!!!! & då nämnde jag inte "Staffanstorp"!
"Ps 4000 kg är bilen på ! "Ds"
Mvh.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

I torsdags besökte vi Båstad för att lyssna på Kim Larsen och Sanne Salomonsen samt dagen efter gå på Hantverksmässan samt Båstad Classic Motorshow.

Vi tog in på en anvisad stor gräsparkering på kvällen, strax norr om Båstad och löste en parkeringbiljett för 24 timmar.
En helt okej parkeringsplats för husbilar, dock lite väl ojämn för att vara perfekt.

På morgonen knackar det på husbilsdörren och utanför stod en gubbe som påstod att det är parkeringsböter på 1000 kronor ifall man kör upp husbilen på nivåklossar, detta är att betrakta som camping.

Jag trodde först att han skojade men han var fullt allvarlig med sitt påstående. Jag ifrågasatte honom med att peka på grannen som satt ute och åt frukost med bord och stolar ute. De ser verkligen ut som de campar, säg åt dem istället, ifall du inte har något vettigt för dig.

Då upplyste han mig att det är tillåtet att fika för personbilar på gräsmattan men inte för husbilar och sträckte fram ett informationsblad från Båstad Kommun.

Där stod det uppräknat en massa förbud gällande husbil.
Husbil uppställd på nivåklossar, utfälld markis, stolar, bord etc bötfälls som camping med parkeringsbot.
Vidare stod där.
Har man för avsikt att campa i Båstad Kommun så gör man detta på camping. Med hänvisning till: First Camping i Torekov, Norrvikens Camping samt Båstad Camping.

Problemet var att alla campingarna var fullbelagda denna helg på grund av mycket evenemang.
Vi hamnade alltså i ett moment 22 tillstånd, vi hade ingenstans att ta vägen.
Detta innebar att vi fick lämna Båstad, trots att det fanns plats för oss och ytterligare 100 husbilar till på den lite lutande gräsmattan.


Måste fråga dig
Gräsmattan hjulspår var den så torr att husbilarna inte skulle göra åverkan
på underlaget?? Böter 1000 kr stämmer detta verkligen????????
Om svaret är ja på båda frågorna

Är det verkligen illa:wideeyed:Kanske något för Kommungruppen.
Viktigt att begära leg. och namn på personer som utger sig reprecentera någon typ av myndighet parkerings vakt eller dyligt.
Om så skett är man säker på att personen har befogenhet att avhysa er.
2179:wideeyed:
[/q
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Båstad varning

Vi har varit i Båstad några gånger, men bara kört igenom. Man känner sig ovälkommen och då är det bäst att åka därifrån. Vi brukar campa några dagar på CC Norrviken, där känner man sig välkommen. Att peka på klotsar under hjulen, är enbart löjligt. Bilen blir vare sig större eller mindre för detta. Det är enbart trakaserier från kommunens sida. Fy f..n.
:msn_teeth:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Båstad varning

Är inte campingplatser flyktingboende numer det är den enskilt största inkomsten på Öland i alla fall och jag är inte ens ensamkommande. Men resande är jag kanske skall skaffa mig en asfaltskokare och hänga efter bilen dom verkar ingen av lagens makter bry sig om men skattebetalande hederliga ,,, verkar dom ge sig på och helst om dom har en snygg bil då kommer snålvattnet rinnande ur käften.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Lilian och Reidars exempel visar ytterligare på hur vissa aktörer använder sig av regelvidriga metoder för att försöka bli av med oss husbilsparkerare. Camping kan förbjudas i lokala ordningsstadgor och då kan man, om man bryter mot detta, straffas med penningböter. Penningböter är oftast en i förväg fastställd summa, en så kallad ordningsbot som polisen kan utfärda på plats om den som misstänks erkänner brottet. Om ett erkännande inte finns, kan en rapport gå till åklagare för eventuell vidare åtgärd, så som åtal.

En felparkering är inget brott, utan bryter man mot parkeringsregler kan fordonet ägare bli erlagd att betala en avgift. Detta vet kommunernas och länsstyrelsernas tjänstemän mycket väl, och jag tror inte att de har några ambitioner på att driva några rättsprocesser i sådana här fall, utan nöjer sig med att skyltar och annan information "skrämmer bort" de allra flesta. Vem "gubben" i fallet var kan man ju fundera på.

Johan K.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Gubben i fråga var en stackas kommuntjänsteman som av en politiker med egna intressen skickat ut. Den senare har intresse i Hamnbolaget som avser att ordna en ställplats (dock bara på vinterna). Samma grupp ligger bakom förbudet i Norrehamn. I kommunen finns ett antal oligarker som gör som man vill med styrande politikers samtycke.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Båstad varning

Vi har varit i Båstad några gånger, men bara kört igenom. Man känner sig ovälkommen och då är det bäst att åka därifrån. Vi brukar campa några dagar på CC Norrviken, där känner man sig välkommen. Att peka på klotsar under hjulen, är enbart löjligt. Bilen blir vare sig större eller mindre för detta. Det är enbart trakaserier från kommunens sida. Fy f..n.
:msn_teeth:

Klossar under hjulen förvandlar parkeringen till camping. Många ställplatser försvinner i onödan för att vissa inte kan förstå skillnaden mellan just parkering och camping!

I Spanien har många fina ställplatser försvunnit på grund av dessa människors sätt att använda ställplatserna som campingplatser!

Jappe
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Båstad varning

Klossar under hjulen förvandlar parkeringen till camping. Många ställplatser försvinner i onödan för att vissa inte kan förstå skillnaden mellan just parkering och camping!

I Spanien har många fina ställplatser försvunnit på grund av dessa människors sätt att använda ställplatserna som campingplatser!

Jappe
Jag vet hur den där backen ser ut. Den är sned och fullständigt tom för bilar, vad är problemet?
Parkera på dagen går bra, men inte när det är mörkt. Jag är säker på att krogarna går miste om många gäster som vill ta sig en tuting, men de pengarna tar väl campingägarna.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Du får ursäkta Reidar men frågan är lite kryptiskt ställd vad du menar med:

” Gräsmattan hjulspår var den så torr att husbilarna inte skulle göra åverkan*
på underlaget?? Böter 1000 kr stämmer detta verkligen????????
Om svaret är ja på båda frågorna ”

Svar: Det hade inget med att husbilen lämnade hjulspår efter sig.
Böterna var 1000 kronor ifall man bröt mot kommunens parkerings regler, punkt slut.
- Hoppas du har fått svar på din frågor.

Något som inte kändes bra var att Båstad kommun har gjort en outsourcing av sin parkerings bevakning.
Det går tungt uniformerade vakter med laser mätnings pistoler och kollar ifall bilarna har rätt avstånd till övergångs-ställe och vägkors etc.
Påminner om svunna tider från förr i tiden, ( lite Gestapo stuk över det )

En parentes:
Det påstås att det finns 300 hus till salu i lilla Båstad så det är inte bara vi husbils-turister som är missnöjda med Båstad kommun.

//T
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Du får ursäkta Reidar men frågan är lite kryptiskt ställd vad du menar med:

” Gräsmattan hjulspår var den så torr att husbilarna inte skulle göra åverkan*
på underlaget?? Böter 1000 kr stämmer detta verkligen????????
Om svaret är ja på båda frågorna ”

Svar: Det hade inget med att husbilen lämnade hjulspår efter sig.
Böterna var 1000 kronor ifall man bröt mot kommunens parkerings regler, punkt slut.
- Hoppas du har fått svar på din frågor.

Något som inte kändes bra var att Båstad kommun har gjort en outsourcing av sin parkerings bevakning.
Det går tungt uniformerade vakter med laser mätnings pistoler och kollar ifall bilarna har rätt avstånd till övergångs-ställe och vägkors etc.
Påminner om svunna tider från förr i tiden, ( lite Gestapo stuk över det )

En parentes:
Det påstås att det finns 300 hus till salu i lilla Båstad så det är inte bara vi husbils-turister som är missnöjda med Båstad kommun.

//T
Tack för ditt svar nu förstår jag hur det ser ut.
Vänligen Reidar
2179:music-icon:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Båstad varning

Finns det några husbilsvänliga ställen på västkusten egentligen?
Vi har åkt husbil sen 1988 och har försökt att lära oss tycka om på västsidan men har träffat på flera tjuriga människor där än någon annan plats, joo några skåningar har ju också "charmat" oss.
Dessa tendenser har vi aldrig möt på ostsidan eller norrut.

Så överbevisa denna envisa gubbe och tipsa :D, eller blir jag strypt direkt, he he!
 
Toppen