• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båstad varning

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Jag skulle skrivit talesätt istället.
Men den det var adresserat till förstår kanske det.
Under mina fjorton år som husbilsåkare, så har Båstad kommun inte haft något annat mål än att antingen få bort oss eller in oss på campingarna.
Vi har haft representanter som är husbilsåkare med på kommunfullmäktigemöten och blivit lovade att vi inte skulle bli bortkörda från vissa parkeringar oavsett tidpunkt.
Vi har även fått skriftligt från länsstyrelsen på att få vara med och yttra oss innan man gör någon förändring i naturreservatens bestämmelser.
Vi skulle få skriftligt besked för yttrande innan beslut.
Och vad jag vet har inte detta skett.
Jag kommer att undersöka saken.
Krister.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Vi stannade på en parkeringsficka i båstad och drack kaffe med husvagn för ett antal år sedan, då kom en dam farande och talade om att det var förbjudet att stå där. Döm om min förvåning att hennes bil stod utanför receptionen på campingen när vi for förbi efter kaffepausen. snikna campingägare finns det!:mad:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Båstad varning

Länsstyrelsen bedömning är att den stora omfattningen av långtidsuppställda husbilar motverkar syftet med naturreservatet.
Ändringen av föreskrifterna är nödvändig for att alla ska kunna utnyttja området, för att undvika alltftör stort slitage på anläggningar och naturvärden och för att kunna upprätthålla ordning och säkerhet i naturreservatet.

Dvs alla utom husbilsresenärer, snacka om diskriminering!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Båstad varning

en ännu större anledning att jobba för mer ställplatser,,

kolla ställplatsinfo!!!,,inte varje gång det kommer till en ny plats,,

det försvinner platser också,,



också en form av lobbyism, från dom markägare i regionen,,,frågan är bara,,

var finns motparten???
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Mycket krystade motiveringar av Länsstyrelsen!

Det låter som om husbilarna var ute och körde i själva naturreservaten, när det rör sig om en liten parkering utan naturvärden.

Hade man inte haft andra intressen (kom ihåg att det finns någon i bakgrunden som framtvingat detta) så hade man kunnat sätta upp en 24-timmarsskylt, vilket helt sammanfaller med HBKs intressen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Båstad varning

Det står ju faktiskt långtidsuppställda, det tolkar jag som att vi är välkomna att besöka men inte bo där, i varje fall inte längre tid? Jag kan ju tänka mej att en natt och köra vidare nästa dag kan fungera. Men inte uppställning? Sedan är det ju naturligtvis en helt annan sak utanför högsäsong juni-juli-augusti, då är vi färre ute och övriga besökare är också färre.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Jag tycker att Länsstyrelsens beslut är anmärkningsvärt. Precis som Knarrevik tycker jag att det är diskriminering, Och jag känner att beslutet inte kan stämma överens med gällande lagstiftning. Att tidsbegränsa parkeringen till exempelvis 24 timmar hade väl kunna accepteras. Beslutet bör överklagas och det vore väl önskvärt att HBK gör en sådan skrivelse, eller måste det vara någon som bor i det aktuella länet. Sedan kanske det inte är så att vi inom HBK kan enas om en sådan åtgärd, där ord som byråkrati och provokation har används i debatten vid likande fall. Många här på forumet är emot att man vidtar rättsliga åtgärder, utan allt skall lösas i samförstånd, vilket oftast för husbilisten innebär att man "tar smällen och hukar sig", gnäller kanske lite på forumet och väljer något annat.

Johan K.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Båstad varning

Tiden för överklagande är ute för länge sedan och det är bara de som bor i Kommunen/länet som kan överklaga lokala ordningsföreskrifter.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Båstad varning

D:O tar inte upp detta,,det har ja redan fått erfara,,

bara rasism-hets mot folkgrupp etc,,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Båstad varning

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att man förbjuder husbilar nattetid, men anledningen till att förbudet tillkommit är enligt deras egen utredning att husbilarna tränger undan och skrämmer bort andra besökare. Märkligt, är det verkligen så att huvuddelen av besökarna kommer nattetid?

/Ludde
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Tiden för överklagande är ute för länge sedan och det är bara de som bor i Kommunen/länet som kan överklaga lokala ordningsföreskrifter.

Suck! Då kvarstår också här bara möjligheten med en JO-anmälan, vilket kan vara den mest lämpliga åtgärden. Man kan ju därvid samla på sig alla beslut som fattats vid länsstyrelser, polismyndigheter och kommuner som uppenbarligen diskriminerar en grupp människor. Annars får vi väl vänta tills någon av dessa myndigheter sätter sina hot i verket, och fullföljer ett rättsförfarande mot någon husbilist som somnat i sin husbil eller på annat sätt brutit mot något av de aktuella förbuden. Detta har inte ännu skett vad jag vet.

Johan K.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Båstad varning

dokumentet från Båstad gäller även lastbilar med sovhytt. För det står att det gäller bil som är konstruerad att övernatta i.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Min reaktion är att lägga Båstad och bjärehalvön på listan av platser som jag inte längre kommer att besöka då jag uppenbarligen inte är välkommen med den livsstil jag har.
Det finns dock många andra fina ställen där jag är mera välkommen. Dit får man åka i framtiden och handla, tanka äta på resturang och göra annat trevligt. Jag hade inga problem att hitta ställen att spendera semesterkassan i år och hittar nog bra ställen framgent också
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Ny artikel i landets mest negativa tidning gällande husbilar HD/NST, under Båstad. Landets mest negativa kommun mot husbilar.

Husbilscamping ses över.
Inlagd 5/9.

Läs och begrunda.
Är det negativ eller positivt eller oförändrat?

Kanske någon kan länka till inlägget.
Krister.
 
Toppen