• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa spritkök? Skill and mellan gas och sprit?

F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bästa spritkök? Skill and mellan gas och sprit?

Hehe yes, det var den jag kollade på! Dock läste jag här
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=39801

Att de är väldigt energiineffektiva jämfört med gas, samt att de producerar 3 mol väte på 1 mol förbränns etanol, så jag kanske skippar det.

Kanske bättre att bara köra en sån superbillig

Gaskök 2,2 kW - Gaskök Gasolkök Utomhuskök Trädgårdskök - Biltema

Alternativt den här


Gasolkök, 2,6 kW - Gasolkök Primuskök Campingartiklar - Biltema
enkelbrännare från biltema till att börja med. Det jag vill slippa är att ha ens tor gasol tub i bilen, då jag kommer köra diesel värmare och kompressorkylskåp utan gas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Bästa spritkök? Skill and mellan gas och sprit?

Varför sådan tveksamhet mot Gasol?
Vi tycker det är enkelt, bekvämt, billigt och säkert.
Bygg ett litet skåp m åtkomst bara utifrån. Förvara Dieselndunken där och placera en 6 kilos Gasolflaska med krocksensor etc. En sådan flaska räcker en hel sommar för många.

Besök https://butik.skrotahusvagn.com
Där finns många små kylar h55b49, drivs med 12v 230v o Gasol, 3000:-
För 500:- får du även en perfekt liten gasolspis.
Detta är väl beprövade produkter som ger fin komfort, när du behöver den som bäst. Varför sådan tveksamhet mot Gasol, undrar Björn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bästa spritkök? Skill and mellan gas och sprit?

Jag hade sett en del gasolbränder i båtar så min gasolskräck kom därifrån. Därför sålde jag gasolugnen i husbilen när jag köpt den och satte dit ett spritkök i stället.

Numera har min gasolskräck gått över så ibland saknar jag den fina gasolugnen som jag sålde för mer än vad spritköket kostade. Tur det finns Omnia!

Jappe
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bästa spritkök? Skill and mellan gas och sprit?


Jag har en sån gasolplatta köpt på Jula. Anv utomhus när jag inte vill ha os i husbilen och framförallt som GRILL lagom för 1-2 pers. Så skaffar du den rekommenderar jag grillplattan till den.

https://www.jula.se/catalog/fritid/...-och-picknick/friluftskok/grillplatta-956117/
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bästa spritkök? Skill and mellan gas och sprit?

Har gjort som Majzzan i flera år, men förra säsongen kompletterade vi med en Kemper gasolgrill som använder samma flaskor som spisplattan. Grillplatttan är bra men har sina begränsningar...

Biltema har sänkt priset på flaskorna med 10kr i år, nu samma pris som vi betalade i Spanien i vintras...
 
Toppen