• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa mobilbanken

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Vad säger ni som testa flera varianter i modern tid. Vilken bank har den bästa appen/internetbanken? Funderar på att byta bank och avgifter, räntor m.m. är ju lätta att jämföra men det är betydligt svårare att sätta ett värde på t.ex. digitala funktioner, support o.s.v.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Du lär få lika många svar som det finns banker!
De flesta har vant sig vid sin banks rutiner och ser bara fördelarna.
 
F

F.d. 24550

Guest
De flesta banker har nog ungefär likvärdig service. Man skall nog gå på där man får bästa ränta och att man får insättningsgaranti.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Min rekommendation utan tvekan: Handelsbanken
Enkel tydlig app och mycket driftsäker. Det mesta görs enkelt med endast en fyrsiffrig pin-kod.

Min avrådan utan tvekan: Swedbank
Rörig och krånglig app som titt som tätt kräver att du använder bankdosan. Vet inte hur det är i dagsläget men tidigare hade de alldeles för mycket driftstörningar, speciellt runt den 25:e.
 
F

F.d. 55397

Guest
Avgifter är ju lätt att kolla, och som sagt ovan så är vanan's makt stor.
Jag bytte från Nordea till ICA banken för ett antal år sedan, främst pga lägre avgifter o bra låneränta, "gratis" (och hygglig kurs) för bankomat utomlands (numera är det avgift även på det).
Ett smalt utbud av fonder, men man kan komplettera med Avanza om man tycker det är viktigt.

Generellt är vi konsumenter lata och lägger allt i en bank när det egentligen är enkelt att föra över pengar mellan om man har lån, fonder, sparande, lönekonto och kort i olika banker. Finns säkert en optimal mix...

4 siffrig PIN lite väl enkelt för min smak, mobilt bankID ett snäpp högre säkerhet (fast dosa med kort o kod var även jag för lat för).

Finns mycket att välja på även utan insättningsgaranti, så det får man se upp med.
 
R

RobbeS

Guest
Väljer bank efter bästa bolån och nu är det Nordea. För sparande, fonder och aktier använder jag Avanza Där jag framledes kommer att lägga bolånet också.
Tror väl att alla banker idag har bra mobilbank men Nordea vet jag har en smidig och lättanvänd app.
Mobilt Bank ID är det bästa som uppfunnits de senaste tio åren. Att slippa bankdosa är helt underbart.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man väljer väl inte bank efter app. Det är väl räntor, förmåner, villkor, support etc. som gäller. Bank-appar lär man sig ju ändå ganska snart.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag har haft Skandiabanken under många år nu och bankappen har vunnit pris som bästa bankapp i många år, vilket jag själva kan intyga efter ha bytt bank några gånger! Jag avråder starkt från Nordea och Swedbank för dom ligger i topp när det gäller ofta driftstörningar och stopp. En liten sak som jag uppskattar med Skandiabanksappen är att man kan välja att få ett sms för varje transaktion som man gör på sina kort, den säkerheten gör ju att man har koll på transaktionerna ifall kortet skulle vara kapat.

/Stefan
 
S

Sören-6830

Guest
Jag har haft Skandiabanken under många år nu och bankappen har vunnit pris som bästa bankapp i många år, vilket jag själva kan intyga efter ha bytt bank några gånger! Jag avråder starkt från Nordea och Swedbank för dom ligger i topp när det gäller ofta driftstörningar och stopp. En liten sak som jag uppskattar med Skandiabanksappen är att man kan välja att få ett sms för varje transaktion som man gör på sina kort, den säkerheten gör ju att man har koll på transaktionerna ifall kortet skulle vara kapat.

/Stefan
Lustigt så många åsikter det finns, har haft Nordea i många år och har aldrig råkat ut för någon driftstörning. För mig har det fungerat utan minsta problem, i kombination med Avanza där man kan få den "fantastiska" räntan på 0,6% (0,9 om man binder 24 mån), Nordea 0,0%.
För hantering av ISK mm, aktier och fonder fungerar Avanza mycket bra. Dessutom är det sympatiskt med 0,0 i avgifter för deras fond Zero om man intresserar sig för den. Avanzas ränta på deras nya bostadslån är också betydligt bättre än affärsbankernas.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Själv använder jag Skandiabankens internetbank sedan många år tillbaka och har varit nöjd till 80-85%. Sedan de anpassade gränssnittet till mobilbanken har internetbanken blivit sämre genom att det nu går åt betydligt fler klick för att överföra och betala räkningar. Funderar på att byta. Tycker dock datorns stora skärm ger bättre överblick än mobilens pyttiga 5,2 tum, dvs en ny internetbank kan vara intressant.

Här finns en utförlig jämförelse från 2016 för er som vill ha mobilbank
Stort test: Sveriges bästa mobilbank

Peter
 
Toppen